اخبار روز

اظهارنظر کوتاه‌عمرترین نخست‌وزیر انگلیس همزمان با سفر رئیسی به چین

اظهارنظر کوتاه‌عمرترین نخست‌وزیر انگلیس همزمان با سفر رئیسی به چین

لیز تراس که دولتش در پی اجرای برنامه افتضاح اقتصادی ۴۴ روز بیشتر دوام نیاورد،در یک گردهمایی بین‌المللی نمایندگان پارلمان ژاپن اتهام‌زنی‌ها و مواضع تکراری علیه چین را بازخوانی کرد.

او رویکرد دولت ریشی سوناک در قبال چین را به چالش کشید و خواستار تشکیل ائتلاف دفاعی در اقیانوس آرام با همکاری ناتو، تلاش‌های بیشتر برای جلوگیری از تهاجم چین به تایوان و ایجاد یک «ناتوی اقتصادی» در برابر آنچه قلدری‌های تجاری چین نامید شد.

او در این گردهمایی که در توکیو برگزار شد، مدعی شد: «جهان آزاد در خطر است. رئیس‌ جمهور چین بسیار صریح گفته است – این جاه طلبی او برای کنترل تایوان است و به نظر من این فاجعه‌بار خواهد بود.»

تراس ادامه داد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که تایوان قادر به دفاع از خود است و باید در سراسر جهان آزاد برای انجام این کار با یکدیگر همکاری کنیم … من مایلم که شاهد یک اتحاد دفاعی توسعه‌یافته‌تر در اقیانوس آرام، در کنار همکاری نزدیک‌تر بین ناتو و متحدان ما در اقیانوس آرام باشم.»

دولت انگلیس تاکنون در برابر فشار برخی جریانات تندرو در داخل برای تهدید نامیدن چین در سند بازنگری سیاست خارجی انگلیس که ماه آینده منتشر می‌شود، مقاومت کرده است.

دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس هم در سال ۲۰۱۵ میلادی خواستار گسترش روابط لندن با پکن شده بود و از آن به عنوان آغاز عصر طلایی یادکرد.البته ریشی سوناک چندی پیش پایان این دوره را اعلام کرد اما حاضر نیست تا آخرین میخ را بر تابوت روابط دو کشور بکوبد.

تراس در اولین سخنرانی عمومی خود پس از استعفا از سمت نخست وزیری، سیاست تعامل اقتصادی با چین را محکوم کرد و گفت که این رویکرد پیام اشتباهی را به چین منتقل می‌کند. او خواستار واکنش جمعی به انواع تحریم‌های تجاری شد که چین علیه دولت‌هایی که از آن ناراضی است، از جمله استرالیا، لیتوانی و کره جنوبی اعمال کرده است.

نخست وزیر سابق انگلیس با اشاره به فسخ قرارداد همکاری انگلیس با غول مخابراتی هوآوی چین از سایر دولت‌ها خواست که فقط با سرمایه‌گذارانی که او قابل اعتماد نامید، تجارت کنند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا