سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

بارسلونا با گلباران بیلبائو به فینال سوپرجام اسپانیا رسید

بارسلونا با گلباران بیلبائو به فینال سوپرجام اسپانیا رسید

5 ماه پیش
سرمربی جدید تیم هوادار انتخاب شد

سرمربی جدید تیم هوادار انتخاب شد

5 ماه پیش
پیروزی اینتر برای تثبیت صدرنشینی/ افزایش فاصله با ناپولی

پیروزی اینتر برای تثبیت صدرنشینی/ افزایش فاصله با ناپولی

5 ماه پیش
کامبک ناکام منچستریونایتد/ توقف سیتی و شکست چلسی

کامبک ناکام منچستریونایتد/ توقف سیتی و شکست چلسی

5 ماه پیش
تخلفات مالی در هیئت رشته‌ای المپیکی در مازندران

تخلفات مالی در هیئت رشته‌ای المپیکی در مازندران

5 ماه پیش
سرپرست فدراسیون کبدی منصوب شد

سرپرست فدراسیون کبدی منصوب شد

5 ماه پیش
لیگ NBA| پیروزی صدرنشینان کنفرانس شرق و شکست لیکرز در غیاب جیمز

لیگ NBA| پیروزی صدرنشینان کنفرانس شرق و شکست لیکرز در غیاب جیمز

5 ماه پیش
خط و نشان مک‌گرگور برای میودر

خط و نشان مک‌گرگور برای میودر

5 ماه پیش
سکوت محض استقلال درباره غیبت سیدورف/ پول، علف خرس است؟

سکوت محض استقلال درباره غیبت سیدورف/ پول، علف خرس است؟

5 ماه پیش
استعفای مظفری‌زاده از مدیرعاملی تراکتور

استعفای مظفری‌زاده از مدیرعاملی تراکتور

5 ماه پیش

Home » اعلام حقایقی جدید درباره مصرف نوشابه

اعلام حقایقی جدید درباره مصرف نوشابه

زمان انتشار: 28 اکتبر 2025 ساعت 18:32

دسته بندی: سلامت

شناسه خبر: 709450

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اعلام حقایقی جدید درباره مصرف نوشابه

اعلام حقایقی جدید درباره مصرف نوشابه

به گزارش برگزیده،در پس هر قوطی نوشابه شیرین، یک خطر خاموش برای یکی از حیاتی ترین اعضای بدن نهفته است. یافته های تکان دهنده دو مطالعه بزرگ علمی در سال های اخیر، یک حقیقت تلخ را آشکار کرده اند: چه با شکر شیرین شده باشند و چه با جایگزین های مصنوعی، مصرف روزانه این نوشیدنی ها می تواند به طور چشمگیری سلامت کبد شما را تهدید کند.

عصرایران در خبری نوشت:این مطالعات با ارقام قاطع، ثابت می کنند که عادت روزانه به مصرف نوشابه ها، ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب، سرطان کبد و مرگ ناشی از نارسایی کبدی را به شدت بالا می برد و لزوم بازنگری فوری در رژیم غذایی روزانه ما را گوشزد می کند.

افزایش ۸۵ درصدی خطر سرطان کبد

در یک بررسی بزرگ مشاهده ای که در اوت ۲۰۲۳ توسط محققان دانشگاه هاروارد در مجله JAMA Network Open منتشر شد، ارتباط مستقیمی میان مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر و افزایش خطر سرطان کبد مشاهده شد. این تحقیق، شرایط نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ زن یائسه آمریکایی را در طول بیش از ۲۰ سال پیگیری کرد.

یافته ها حاکی از آن بود:

زنانی که روزانه یک وعده یا بیشتر نوشیدنی های شیرین شده با شکر (مانند نوشابه های معمولی و آبمیوه های قندی) مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که ماهانه سه وعده یا کمتر مصرف می کردند، ۸۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار داشتند.

همچنین، این گروه از مصرف کنندگان روزانه، با ۶۸ درصد خطر بالاتر مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی (از جمله سیروز و فیبروز) مواجه بودند.

هشدار برای نوشیدنی های رژیمی

جدیدترین شواهد که در کنگره گوارش اروپا (UEG Week) ۲۰۲۵ ارائه شد، روی پیامدهای مصرف نوشیدنی های رژیمی تمرکز کرده است. این تجزیه و تحلیل گسترده روی داده های بیش از ۱۲۰۰۰۰ شرکت کننده از بیوبانک بریتانیا، به بررسی ارتباط میان این نوشیدنی ها و بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) پرداخت.

یافته های این مطالعه نشان داد که:

مصرف روزانه و بیش از ۲۵۰ گرم از هر دو نوع نوشیدنی، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک را افزایش می دهد.

افراد با مصرف بالای نوشابه های شیرین شده با شکر، تا ۵۰ درصد افزایش خطر ابتلا به MASLD داشتند.

نکته تعجب آور این بود که مصرف کنندگان نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی (رژیمی) نیز تا ۶۰ درصد افزایش خطر ابتلا به MASLD را نشان دادند و این گروه به طور خاص با خطر بالاتر مرگ ناشی از نارسایی کبدی مرتبط بودند.

محققان نتیجه گرفتند که نوشیدنی های شیرین شده با شکر با ایجاد جهش های ناگهانی در قند خون و افزایش مقاومت به انسولین به کبد آسیب می رسانند، در حالی که نوشیدنی های رژیمی ممکن است از طریق اختلال در میکروبیوم روده باعث ایجاد استرس های متابولیک شوند.

نتیجه گیری و توصیه متخصصان

این دو مطالعه همواره بر یک اصل تاکید دارند: برای محافظت از سلامت کبد و کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به بیماری های جدی، ضروری است که مصرف نوشیدنی های شیرین، اعم از شیری شده با شکر و رژیمی، به حداقل برسد. متخصصان توصیه می کنند که جایگزینی این نوشیدنی ها با آب آشامیدنی، امن ترین و موثرترین راه برای حفظ سلامت متابولیک و جلوگیری از آسیب های کبدی است.

۲۲۳۲۱۷

حتما بخوانید : ویتامین D دوست یا دشمن؟
برچسب ها
بیماری‌های خاص نوشابه نوشابه‌های گازدار
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند
    افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند 4 ساعت پیش
  • افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند
    افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند 4 ساعت پیش
  • آمپول جدید لاغری همه را شگفت‌زده کرد؛ کاهش ۳۰ درصدی وزن بدون جراحی
    آمپول جدید لاغری همه را شگفت‌زده کرد؛ کاهش ۳۰ درصدی وزن بدون جراحی 4 ساعت پیش
  • پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید
    پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید 4 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 16152
  • اخبار ورزشی 21392
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 10762
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 32
  • بوشهر 485
  • بین الملل 8128
  • تبلیغات 53
  • تهران 757
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 892
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 4489
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 21830
  • قزوین 770
  • قم 999
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 13
  • گلستان 536
  • گیلان 1404
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند
    افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند 9 ساعت پیش
  • افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند
    افزایش موارد بیماری‌های گوارشی و هپاتیت A در کشور/ این استان‌ها بیشتر درگیر بیماری‌اند 9 ساعت پیش
  • آمپول جدید لاغری همه را شگفت‌زده کرد؛ کاهش ۳۰ درصدی وزن بدون جراحی
    آمپول جدید لاغری همه را شگفت‌زده کرد؛ کاهش ۳۰ درصدی وزن بدون جراحی 9 ساعت پیش
  • پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید
    پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید 9 ساعت پیش
  • پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید
    پرخطرترین عمل زیبایی با بالاترین آمار مرگ در ایران / با کمک این سایت، پزشکان قلابی را تشخیص دهید 9 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود رایگان نرم افزار | قیمت تتر امروز | خرید سرور hp

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025