اخبار روز

اعلام کمک نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین همزمان با سفر بایدن

اعلام کمک نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین همزمان با سفر بایدن

پنتاگون با اشاره به سخنان روز دوشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده بسته جدید کمک‌های نظامی به‌ارزش بیش از ۴۶۰ میلیون دلار را برای اوکراین اختصاص داده است.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «امروز، وزارت دفاع از تخصیص کمکهای نظامی جدید با هدف برآورده کردن نیازهای مهم نیروهای مسلح اوکراین در حوزه دفاعی خبر داد. بسته کمک جدید ایالات متحده شامل مهمات برای سیستم پرتاب موشک چندگانه HIMARS و همچنین گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری و ۱۲۰میلی‌متری برای سیستم توپخانه خواهد بود. چهار رادار برای نظارت هوایی، سیستم‌های مضاعف جاولین Javelin، بیش از ۲ هزار موشک ضدزره‌پوش و چهار دستگاه ماشین زرهی نیروهای پیاده Bradley نیز به اوکراین ارسال می‌شود، علاوه بر این، بسته کمکی جدید شامل تجهیزات تکنیکی متحرک برای تعمیر تجهیزات، انواع مین، دستگاه‌های دید شبانه و سایر تجهیزات فنی لازم خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در کی‌یف قول داد که اوکراین بسته جدید کمک نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری دریافت خواهد کرد. جو بایدن گفت که وی به‌طور خاص برای دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به این کشور سفر کرده است و این دیدار تأیید دیگری بر “پایبندی غیرقابل انکار واشنگتن از دموکراسی ، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین” است.

سفر بایدن به کی‌یف به‌دلایل امنیتی مخفیانه برنامه‌ریزی شده بود، البته کاخ سفید اعلام کرد که طرف روسی چند ساعت قبل از پرواز بایدن، از این سفر مطلع شده است.

علاوه بر این ، رهبر آمریکا گفت که این هفته ایالات متحده در حال تدارک اعلام تحریم‌های مضاعف علیه مردم و شرکت‌های مرتبط با اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است. بایدن همچنین هشدار داد که روزها، هفته‌ها و سال سختی در انتظار اوکراین خواهد بود.

بایدن پس از ملاقات با زلنسکی، برای دیدار با رئیس‌جمهوری لهستان و شرکت در نشستی با رهبران متحدین ایالات متحده در جبهه شرقی به ورشو عزیمت کرد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به سفر بایدن به کی‌یف، به زلنسکی توصیه کرد که “سرنوشت طرح‌های قبلی آمریکایی‌ها” را فراموش نکند، در این خصوص، وی سرنوشت میخائیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهوری سابق گرجستان را یادآور شد که اکنون در حال پرداخت بهای باور کردن وعده‌های واشنگتن است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و شصت و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

نگرانی کی‌یف درباره امکان اعمال فشار واشنگتن برای توافق با مسکو 

ایالات متحده ممکن است اوکراین را تحت فشار قرار دهد تا کی‌یف را وادار به انجام توافق با مسکو کند. این موضوع امروز، سه شنبه، در دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام شد.

یکی از مشاوران زلنسکی که نامش فاش نشده به روزنامه پولیتیکو گفت: «فکر می‌کنم افرادی در کنگره آمریکا و در دولت جو بایدن هستند که می‌خواهند کمک‌های دفاعی-امنیتی را به منظور تشویق اوکراینی‌ها به نوعی توافق با طرف روسی تنظیم کنند».

او همچنین به نگرانی کی‌یف مبنی بر اینکه افرادی در دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده از برخی تلاشها در کنگره برای کاهش کمک نظامی به اوکراین خرسند هستند، اشاره کرد. این مقام یادآور شده که چنین تمایلاتی می تواند در تضاد با وعده رئیس جمهور جو بایدن برای ادامه حمایت از اوکراین باشد.

پیش از این، پولیتیکو به نقل از منابع خبری خود گزارش داده بود که دولت کاخ سفید از اوکراین خواسته است تا عملیات خود در میدان نبرد را افزایش دهد.

بر اساس این اطلاعات، کاخ سفید به تیم زلنسکی توصیه کرده که اکنون برای حمله آماده شوند، زیرا اسلحه و کمک از واشنگتن و اروپا آزادانه جریان دارد. ظاهراً دولت ایالات متحده نگران آن است که در صورت عدم دستیابی به موفقیتی در جبهه نبرد، حمایت همسایگان اروپایی اوکراین به زودی محدود شود.

 موضوع سخنرانی امروز پوتین در مجمع فدرال روسیه   

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ظهر امروز سه شنبه درپیام مرسوم سالانه خود برای مجمع فدرال روسیه (نشستی گسترده با حضور کلیه نمایندگان پارلمان فدراسیون روسیه، اعضای دولت و نمایندگان ارگانهای دولتی) سخنرانی خواهد کرد.

بسیاری از ناظران بر این باورند که پیام امسال ولادیمیر پوتین به مجمع فدرال برای روسیه تاریخی خواهد بود و رئیس جمهور نه تنها برای این کشور، بلکه خطاب به کل جهان سخنرانی خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد: رئیس جمهور پوتین روی روند اوضاع در اوکراین و روند اجرای عملیات نظامی ویژه، وضعیت کنونی در عرصه بین‌المللی و چگونگی کنار آمدن روسیه با مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی کشور تمرکز خواهد کرد.

 وزیر خارجه چین: پکن از غرب خواست از دامن زدن به درگیری‌ها در اوکراین دست بردارد

چین گانگ، وزیر امور خارجه جدید چین، امروز، سه شنبه، اعلام کرد که مقامات پکن به شدت نگران تشدید مداوم وخامت اوضاع در اوکراین و احتمال خارج شدن آن از کنترل هستند.  وی که پیش از این مسئولیت نمایندگی دیپلماتیک این کشور در ایالات متحده را برعهده داشت، تاکید کرد که چین به تلاش خود برای از سر گیری گفتگوهای صلح و “وارد کردن خرد چینی” برای حل و فصل سیاسی این بحران ادامه خواهد داد.

این دیپلمات گفت: «همچنین، پکن با جامعه بین‌المللی برای پیشبرد گفت‌وگوها و رایزنی برای دستیابی به امنیت جهانی همکاری خواهد کرد». چین گانگ، افزود: از زمان آغاز بحران اوکراین، این کشور بر موضع گیری واقع بینانه و بی طرفانه خود پایبند بوده است.

وزیر امور خارجه چین همچنین به کشورهای غربی توصیه کرد: «ما از کشورهای غربی می‌خواهیم فوراً از دامن زدن به آتش برپا شده در اوکراین دست بردارند، چین را سرزنش نکنند و همچنین از گمانه زنی بیهوده و ایجاد سروصدای اطلاعاتی مانند “امروز اوکراین – فردا تایوان” دست بردارند.»

 اتحادیه اروپا تحریم‌های ضدروسی را تمدید می‌کند

اتحادیه اروپا رسما تصمیم گرفته است که تحریم ها علیه روسیه را تا ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۴ تمدید کند. این موضوع از تصمیم شورای اتحادیه اروپا که امروز، سه شنبه، ۲۱ فوریه در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده، مشخص شده است. در این سند آمده است: «تدابیر محدودکننده علیه روسیه باید تا تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۴ تمدید شود.»

لازم به یادآوری است که این تصمیم از روز بعد از انتشار رسمی آن لازم الاجرا خواهد شد. چند روز قبل، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا (EC) اعتراف کرد که تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با وخامت اوضاع در اوکراین در اتحادیه اروپا و ایالات متحده دو ماه قبل از آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور گسترش پیدا کرد. رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود یادآور شد که ایالات متحده بیش از یک سال پیش شروع به هشدار به اتحادیه اروپا در مورد آماده شدن روسیه برای آغاز یک عملیات نظامی در خاک اوکراین کرده بود و اطلاعات خود در این خصوص را در فضای عمومی منتشر می کرد.

مسئول سیاست خارجی چین با طرح صلحی برای مناقشه اوکراین به مسکو سفر کرد

“وان ایی” رئیس دفتر کمیسیون سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تور بزرگ اروپایی خود را تکمیل کرده است. وی روز دوشنبه، در بوداپست مذاکراتی با مقامات بلندپایه مجارستان انجام داده پس از آن عازم مسکو شد.

سفر دوره‌ای مسئول سیاست خارجی جمهوری خلق چین اواخر هفته گذشته آغاز شد و در جریان آن وی به فرانسه، ایتالیا، آلمان، جایی که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد، و سپس مجارستان سفر کرده بود. وان ایی قصد دارد در مسکو یک پیشنهاد صلح‌آمیز جدید برای متوقف کردن درگیری نظامی در اوکراین به مقامات روسیه ارائه دهد.
با این حال به گزارش آژانس خبری بلومبرگ، تلاش‌های پکن توسط ایالات متحده محکوم شد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طرف چینی را متهم کرد که به‌طور مخفیانه قصد دارد تسلیحات نظامی روسیه را تأمین کند، البته وی یادآور شد: “آنها هنوز از این خط عبور نکرده‌اند.”

طبق این اطلاعات، درگیری کلامی بین وان ایی و بلینکن روز شنبه در دیدار دوجانبه آنها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان رخ داد و در نهایت دو طرف نتوانستند در مورد بسیاری از مسائل توافق کنند و این نشان می‌دهد که مشکلات بین بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان بسیار عمیق‌تر از اختلاف نظر به‌دلیل یک بالون اطلاعاتی است.
بلومبرگ یادآور شد: در زمان حاضر “اوکراین در حال تبدیل شدن به یک مشکل اساسی در دستور کار جهانی است”.

زلنسکی: در حال کار به‌روی دریافت انواع جدید سلاح هستیم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شب گذشته، دوشنبه، در پیام ویدیویی در کانال تلگرام خود، اعلام کرد که به‌همراه ایالات متحده در حال کار در زمینه تهیه سلاح‌های برد بلند و سایر تسلیحات برای کی‌یف است که قبلاً در بسته‌های کمک نظامی شرکای غربی وجود نداشتند.

رئیس‌جمهوری اوکراین از همتای آمریکایی خود جو بایدن برای تخصیص بسته جدید کمک نظامی به اوکراین تشکر کرد و افزود که در دیدار روز دوشنبه با وی در مورد موضوعات مربوط به حل‌وفصل درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۳ تبادل نظر کرده است.

ظهر روز دوشنبه، بایدن وارد کی‌یف شد و با ولادیمیر زلنسکی در کلیسای جامع این شهر ملاقات کرد، این سفر به‌دلایل امنیتی مخفیانه برنامه‌ریزی شده بود.

مقامات پارلمان صربستان آماده‌سازی بسته تحریمی علیه روسیه را رد کردند

مقامات پارلمان (مجلس ملی) صربستان در حال آماده‌سازی تحریم علیه روسیه نیستند، این موضوع از سوی دو نماینده پارلمان این کشور که با روزنامه “ایزوستیا” گفتگو کردند، اعلام شد. پیش از این، اطلاعاتی به‌طور فعال در برخی رسانه‌های گروهی منتشر شد، مبنی بر این‌که الکساندر ووچیچ، رهبر صربستان، در شرایط افزایش اعمال فشارها از سوی غرب، “چراغ سبز” برای اعمال به تحریم‌هایی علیه روسیه را داده است، و گفته می‌شود که این کشور کار به‌روی بسته تحریمی اول و دوم را آغاز کرده است.

علاوه بر این، گزارش شده بود که از ماه مارس، رژیم روادیدی برای شهروندان روسیه که قصد سفر به صربستان را دارند، مجدداً اعمال خواهد شد.

ولادیمیر دژوکانوویچ، نماینده “حزب مترقی صربستان” به ایزوستیا گفت: “همه این مطالب دروغ است و پارلمان در حال کار به‌روی چنین اقداماتی نیست”. ایوان کوستیچ، نماینده پارلمان از حزب “درب”، نیز به‌نوبه خود ابراز کرد که رهبر صربستان بعید است که به‌طور کلی مجاز به تحریم علیه مسکو باشد، زیرا ۸۰ درصد از شهروندان این کشور با چنین محدودیت‌هایی مخالف هستند.

وی افزود: روسیه بزرگترین متحد سیاسی صربستان در تلاش برای حفظ کوزوو و متوهیا [به‌عنوان بخشی از خاک صربستان] در شورای امنیت سازمان ملل است، علاوه بر این ، رئیس جمهور ووچیچ گفته است که اگر فشار زیادی از سوی کشورهای ناتو وجود داشته باشد، امکان انجام این کار (تحمیل تحریم) وجود دارد، ولی نگفت که چه‌موقع و آیا اصلاً این اقدام تحقق خواهد یافت یا خیر.

بلومبرگ: صربستان مجبور به کنارگذاشتن جنگنده‌های روسی است

آژانس خبری بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد: در صربستان در زمان حاضر در خصوص واردات قطعات یدکی برای جنگنده میگ‌ـ‌۲۹ موجود در این کشور مشکلاتی وجود دارد، به همین دلیل، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان گفته است که بلگراد به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده است، باید از خرید جنگنده‌های روسی امتناع ورزد.

وی در عین حال یادآور شده است؛ صربستان برای اطمینان از دفاع هوایی خود روی قابلیت هواپیماهای روسی حساب می‌کرد، اما خرید قطعات یدکی برای آنها دیگر تقریباً غیرممکن شده است.
ووچیچ افزود: “اکنون تقریباً همه چیز برای واردات از روسیه غیرممکن شده است، یا حداقل تقریباً چیزهایی که جنبه نظامی داشته باشند.”

طبق اطلاعات این آژانس، رهبر صربستان قول داده است که هزینه‌های دفاعی را برای نوسازی نیروهای مسلح این کشور افزایش دهد و به خریدهای احتمالی جنگنده‌های فرانسوی Rafale اشاره کرد. ووچیچ تأکید کرد: این کشور برای بقای خود به عوامل مهارکننده قوی احتیاج دارد و ارتش صربستان باید در شرایط کنونی بسیار قوی باشد.

بورل از اختلاف‌نظر در خصوص دهمین بسته تحریم علیه روسیه خبر داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به‌دنبال نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا واقعاً در مورد دهمین بسته تحریم‌های ضدروسیه اختلاف نظر دارند، اما تا تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آنها قادر به غلبه بر آنها خواهند بود.

وی گفت: “آنها (تحریم‌ها) طی ساعات آتی یا روزهای آینده، تا ۲۴ فوریه، در هر صورت تصویب می‌شوند، مسلماً تا آن زمان موانعی که باقی مانده‌اند، برطرف خواهند شد”.

در عین حال، روز دوشنبه، شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعتراف کرد که تمام تحریم‌های اصلی علیه روسیه قبلاً معرفی شده است و اقدامات محدودکننده جدید منحصراً با هدف از بین رفتن برخی نقاط ضعف آنها و جلوگیری از تلاش برای دور زدن این تحریمها انجام شده است.

هفته گذشته گزارش شده بود که سفیران دائمی کشورهای اتحادیه اروپا نتوانستند در خصوص بسته دهم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق برسند.

اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز گذشته توضیح داد که بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه شامل محدودیت‌های تجاری به‌ارزش ۱۱ میلیارد یورو خواهد بود. به‌نوبه خود، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اطمینان داد که مسکو ابزار کافی برای پاسخ‌دهی به بسته دهم تحریم‌های اتحادیه اروپا در اختیار دارد.

بلینکن: آمریکا برای حمایت از انرژی اوکراین ۱۰میلیون دلار تخصیص داده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که دولت ایالات متحده قصد دارد ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از زیرساخت‌های انرژی اوکراین اختصاص دهد.

پیش از این، روز یکشنبه، گزارش شده بود که آژیر حملات هوایی در کی‌یف و هشت منطقه دیگر اوکراین اعلام شده بود و پس از آن صدای انفجارهایی در برخی مناطق شنیده شد. روسیه به‌طور مرتب در حملات هوایی خود با استفاده از تسلیحات دقیق، مراکز نظامی و زیرساختارهای انرژی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

سفیر اوکراین: اسرائیل از انتقال سیستم‌های دفاعی هوایی به کی‌یف خودداری کرد

یوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که سیستم‌های موشکی ضدهوایی اسرائیلی (Hawk) به کی‌یف تحویل داده نخواهند شد.

این دیپلمات یادآور شد: قرارداد خرید این سیستم‌ها از ۱۰ سال پیش نوشته شده بود. کارشناسان نظامی این سیستم دفاع هوایی را مورد بررسی قرار دادند و تأیید کردند که آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
وی گفت: “آنها واقعاً مربوط به دهه ۶۰ هستند و دیگر به‌سادگی فرسوده و ازبین‌رفته هستند.”

پیش از این، نشریه Axios گزارش داد که ایالات متحده در خصوص ارسال سیستم‌های دفاعی هوایی هاوک به اوکراین، از مقامات اسرائیلی درخواست کرده است.

در عین حال، در اواسط فوریه، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل گفته بود که در ملاقات با رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی، به وی قول داده است که حمایت از کی‌یف را گسترش دهد و در بازسازی پس از جنگ این کشور مشارکت خواهد کرد.

لهستان حرکت کامیون‌ها به‌سمت بلاروس را محدود کرد

لهستان حرکت کامیون‌ها را در گذرگاه مرزی با بلاروس که آخرین ایست بازرسی در این مسیر است، محدود کرده است، این موضوع روز دوشنبه، از سوی وزارت داخلی کشور و دولت لهستان اعلام شد.

طبق این اطلاعات، این تصمیم “در ارتباط با محدودیت‌هایی برای کامیونهای لهستانی که توسط مقامات بلاروسی در رابطه با امکان عبور آنها از مرز در منطقه مرزی بلاروس ـ لیتوانی و بلاروس ـ لتونی معرفی شده است، اتخاذ شده است، این ممنوعیت از روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه تا زمانی که مقامات بلاروس محدودیت‌ها برای کامیونهای لهستانی را پس بگیرند، معتبر خواهد بود. وزارت کشور لهستان یادآور شد که کامیون‌های بلاروسی می‌توانند از طریق خاک لیتوانی و لتونی به بلاروس برسند.

مشخص شده است که این اقدام برای حمل‌ونقل مسافری و وسایل نقلیه معمولی در گذرگاه مرزی با بلاروس صدق نمی‌کند.

صف کامیون‌هایی که در این منطقه مرزی از خاک لهستان به‌سمت بلاروس در حرکت بودند، شب گذشته به ۶۰ کیلومتر رسید.

از روز شنبه، بلاروس محدودیت‌هایی را برای عبور کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین ثبت‌شده در لهستان به اجرا گذاشت: ورود و خروج برای آنها فقط از طریق یک منطقه مرزی بلاروس ـ لهستان امکان‌پذیر است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا