آذربایجان غربی

افزایش بهره‌وری نسخه طلایی عبور آذربایجان‌غربی از خشکسالی است

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، یاسر رهبردین درنشست صبح امروز شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان اظهار داشت: با توجه به وضعیت منابع آبی طی سال گذشته و امسال، استان آذربایجان‌غربی وارد دوره خشکسالی شده است که صرفه جویی و افزایش بهره وری مصرف آب در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی و شرب استان، برای عبور از این بحران نسخه‌ای طلایی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مهمترین وجه اشتراک این مباحث، توجه همزمان به حوزه تامین منابع آبی و افزایش راندمان بخش مصرف بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: طی امسال با توجه به سال گذشته در حوزه آب‌های سطحی استان  شاهد کاهش قابل توجهی از میزان آب بودیم  در این راستا میزان آب موجود در مخازن پشت سدهای استان ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

رهبردین با بیان اینکه میزان ورودی به دریاچه پشت سدهای آذربایجان‌غربی نیز وضعیت خوبی نداشت عنوان کرد: در این حوزه نیز با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم که امیدواریم با بارش‌های مناسبی که قرار است طی هفته های آتی در آذربایجان‌غربی رخ دهد وضعیت بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی‌با اشاره به کشاورزی بودن استان بر تغییر الگوی کشت تاکید و یادآور شد: با توجه به تنش آبی پیش رو امسال مشکلات عدیده ای در بخش کشاورزی خواهیم داشت و در این راستا لازم است صرفه جویی‌های لازم را داشته باشم تا بتوانیم تامین آب را برای بخش کشاورز انجام دهیم.

رهبردین خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال۱۴۰۰ به جهت کنترل تنش آبی در استان مدیریت آبی انجام شد و موفق شدیم بدون تنش اجتماعی سال آبی را به پایان برسانیم.

در ادامه نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی ضمن اشاره به برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های اجرایی گفت: خروجی برنامه‌های بهبود وضعیت آب استان در حوزه‌های افزایش منابع و کاهش مصرف باید در عمل نمایان شود و دستگاه های اجرایی مختلف، نتایج را به صورت عملیاتی ارائه دهند.

آیدین رحمانی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر برنامه پنجساله تدوین شده از طرف مرکز، برنامه های ۶ ماهه و یک ساله نیز داشته باشند و در پایان دوره با اقدامات انجام شده مطابقت دهند.

وی اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب در کنار توجه به پایداری منابع آبی در دسترس از جمله مهمترین برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی است که باید همه دستگاه های مسوول در این رابطه، برنامه های عملیاتی را به صورت کامل اجرایی نموده و با برنامه ریزی دقیق در پایان پنج سال هدف، اقدامات لازم در راستای تحقق آن به طور کامل به پایان برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی یکی از مشکلات اجرای این طرح‌ها را کمبود منابع اعتباری ذکر کرد و ادامه داد: بهبود این وضعیت باید در دستور کار همه نهادها از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی قرار گیرد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا