اخبار روز

افزایش قابل‌توجه مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان/ سعودی‌ها به آمریکا اعتماد ندارند

افزایش قابل‌توجه مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان/ سعودی‌ها به آمریکا اعتماد ندارند

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، نتایج یک نظرسنجی از مردم عربستان نشان می‌دهد که درصد زیادی از آنها موافق سازش با رژیم اشغالگر نیستند و درصد حامیان عادی‌سازی روابط با این رژیم میان مردم عربستان به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.

به‌نوشته المیادین، نظرسنجی انجام‌شده توسط مؤسسه واشنگتن برای مطالعات خاورنزدیک نشان داد که پیشتر درصد کمی از مردم عربستان از توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کردند که همین تعداد نیز در مرحله کنونی کاهش یافته است.

در گزارشی که این مؤسسه در ۱۸ سپتامبر منتشر کرد آمده است که درصد حمایت از توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل در طول سال‌ها میان مردم عربستان روند کاهشی قابل‌توجهی داشته است، همچنین مردم عربستان به تضمین‌های آمریکا و حتی روابط با این کشور نیز اعتماد ندارند.

بر اساس این نظرسنجی حتی درصد کسانی که موافق برقراری روابط تجاری با اسرائیل بدون امضای رسمی قرارداد سازش هستند نیز بسیار کم است. حدود یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که با برخی گام‌های اولیه در مناسبات با تل‌آویو که به سطح روابط رسمی نمی‌رسد موافقند و از همکاری با شرکت‌های فناوری این رژیم در زمینه آب‌وهوا و تکنولوژی حمایت می‌کنند، البته این میزان نسبت به نظرسنجی‌های ۳ سال گذشته کاهش یافته است؛ زیرا در آن زمان ۴۰ درصد مردم موافق این‌گونه همکاری‌ها با اسرائیل بودند.

عطوان: عادی‌سازی با اسرائیل خدمتی به عربستان نمی‌کند
تجمع اعتراضی مردم موریتانی مقابل مسجد سعودی در رد عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

در ادامه این گزارش آمده است،کمتر از ۱۴ درصد مردم عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان موافقند و درصد کسانی که با مشارکت تیم‌های ورزشی اسرائیلی در مسابقات عربستان مخالف نیستند، بیش از ۱۳ درصد نمی‌شود، همچنین تنها ۷ درصد از آنها با دعوت نخست‌وزیر اسرائیل برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی در عربستان موافق بودند.

طبق نظرسنجی مؤسسه واشنگتن، تنها ۱۵ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند خواستار دسترسی عربستان به تسلیحات آمریکا بودند، این درحالی است که ۳۶ درصد آنها از احیا و تقویت روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱۶ درصد با همکاری با آمریکا در زمینه فناوری هسته‌ای موافقند. قابل توجه است که ۶۱ درصد از مردم عربستان که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند که “این روزها نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم و باید به کشورهایی مانند روسیه و چین به‌عنوان شریک عربستان نگاه کنیم”.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا