اجتماعی

افزایش گزیدگی توسط “مارهای سمی” به دنبال گرم‌تر شدن هوا

افزایش گزیدگی توسط “مارهای سمی” به دنبال گرم‌تر شدن هوا

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران؛ روز ۱۶ جولای به منظور آشنایی با مارها و آگاهی عموم مردم در رابطه با خطرآفرینی بسیار کم آن, به عنوان روز جهانی مار نام‌گذاری شده است. بر اساس مطالعات دانشمندان حدود ۴ هزار گونه از مارها در جهان شناخته شده‌اند که ۶۰۰ مورد آن‌ها سمی هستند و این ۶۰۰ نوع، تنها ۲۰۰ نوع قادر به تهدید زندگی انسان هستند.

مارها در انواع سمی و یا غیرسمی در زیستگاه‌های مختلف از جمله بیابان, دشت, جنگل و دریا یافت می‌شود و انواع مختلف آن توانایی سازگاری با محیط‌های مختلف را دارند. در کشور ما نیز حدود ۸۵ گونه از مارها شناسایی شده‌اند که افعی شاخدار دم عنکبوتی, مارهای کوتوله, افعی شاخدار عربی و افعی لطیفی از جمله گونه‌های منحصر‌به‌فرد مار در کشور ما هستند.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،  تعداد کل مارگزیدگی در کشور طی سال گذشته بیش از ۷۵۰۰ مورد بوده است.

تهدید جمعیت مارها به واسطه خرافات و باورهای قدیمی!

تحقیق جدیدی که به تازگی در مجله علمی معتبر GeoHealth در رابطه با گونه‌های سمی مار انجام شده، نشان می‌دهد که گزش مارهای سمی بیشتر در هوای گرم اتفاق می‌افتد و تغییرات آب و هوایی که گرما را در سطح جهان افزایش داده احتمال گزیدگی توسط مارهای سمی را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که به ازای هر درجه سانتی‌گراد افزایش دمای روزانه، میزان مارگزیدگی تقریباً ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان معتقدند که دمای کره زمین در حال افزایش است و با این اتفاق، موجودات خونسردی مانند مارها که در هوای گرم فعال‌تر هستند، فعالیت بیشتری پیدا می‌کنند.

این تحقیق می‌افزاید، گزش مارهای سمی یک نگرانی جهانی است که مسئله کوچکی نیست؛ هر سال مارها تقریباً ۵ میلیون نفر را در سراسر جهان نیش می زنند و بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، این نیش‌ها منجر به مرگ ۱۳۸۰۰۰ نفر می‌شود.

دانشمندان در این تحقیق سوابق بیمارستانی در سراسر ایالت جورجیا آمریکا را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند؛ آنها دریافتند که ۳۹۰۸ بازدید از بیمارستان‌ها در این مدت به دلیل گزش مارهای سمی بوده است. آنها با مقایسه این موارد با گزارش‌های آب و هوای روزانه، همبستگی قابل‌توجهی بین وقوع مارگزیدگی و افزایش دمای هوا پیدا کردند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا