Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
افزایش 1.5 تا 3 برابری دبی قنات‌ها با اجرای پروژه «پخش سیلاب» در خانمیرزا - خبرگزاری برگزیده های ایران
چهارمحال و بختیاری

افزایش ۱.۵ تا ۳ برابری دبی قنات‌ها با اجرای پروژه «پخش سیلاب» در خانمیرزا

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، اسماعیل صالحی ظهر امروز در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از پروژه پخش سیلاب سینی برجویی شهرستان خانمیرزا به مشخصات این پروژه اشاره کرد و گفت: مساحت حوزه بالادست ۸۶۴ هکتار و دبی حوضه با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله آن نیز ۱۰ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری شدت نفوذپذیری را ۱.۴ میلی‌متر بر دقیقه عنوان کرد و افزود: متوسط حجم ذخیره سالانه این پروژه ۱۹۵ هزار مترمکعب و حجم عملیات خاکی نیز ۲۸ هزار مترمکعب است.

وی کل اعتبار پروژه را ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: پروژه تغذیه مصنوعی پخش سیلاب سینی برجویی۳ در شهرستان خانمیرزا قرار دارد که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری فرسایش خاک به طور متوسط به میزان ۹ الی ۳ تن در هکتار در سال کنترل می‌شود.

صالحی کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب را از دیگر نتایج اجرای عملیات آبخیزداری دانست و افزود: همچنین با اجرای این طرح رسوب به طور متوسط ۴ مترمکعب در هکتار در سال کنترل و میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها بین ۱.۵ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: نسبت سود به هزینه عملیات آبخیزداری به طور متوسط ۵ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه به طرح پخش سیلاب کلامویی شهرستان خانمیرزا اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف کنترل سیلاب، رسوب و تعذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب چاه‌های کشاورزی پایین دست طراحی و اجرا شده است که باعث افزایش تولید، بهره‌وری و رونق اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا