خراسان شمالی

افزایش ۵ برابری سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، عصر امروز حسین حاجلی بگلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: امسال سهمیه تسهیلات کم‌بهره مشاغل خانگی و فرش استان از ۲ میلیارد تومان در سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته است. 

وی افزود: سال گذشته از مجموع سهمیه تخصیص‌یافته، ۷۵ درصد آن جذب شد و امسال هم در نظر داریم صد درصد این تسهیلات در استان را جذب شود. 

رئیس سازمان صمت خراسان‌شمالی گفت: تاکنون متقاضیان برای حدود ۸۰ درصد از سهمیه تسهیلات تخصیص‌یافته، به بانک عامل (بانک توسعه تعاون) معرفی‌شده‌اند و به‌محض ارجاع پرونده به بانک عامل، متقاضیان یک ماه برای جذب تسهیلات فرصت دارند. 

حاجی بگلو تصریح کرد: طرح و پروژه‌هایی که کارآفرین باشد و افراد بتوانند به شکل گروهی کار کنند، در اولویت پرداخت این تسهیلات قرار می‌گیرند. 

وی اضافه کرد: ۲۶ هزار بافنده فعال فرش در استان داریم که ۴ هزار متقاضی فعال برای بیمه قالیبافی هستند بااین‌وجود تنها ۲ هزار و ۶۵۰ نفر بیمه‌شده‌اند. 

حاجی بگلو افزود: میزان بیمه قالیبافان استان به نسبت تعداد بافندگان بسیار پایین است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌شمالی اضافه کرد: طی مکاتباتی با وزارت متبوع و با کمک نمایندگان مجلس، درخواست شد قانونی برای بیمه این افراد در نظر گرفته شود که هنوز این قانون به تصویب نرسیده است. 

وی نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات فرش، پایین بودن دستمزد بافندگان و پایین بودن میزان تسهیلات اعتباری را مهم‌ترین کانون‌های بحران‌زا مطرح کرد و افزود: درحالی‌که فرش‌های ابریشم دورو منطقه رازوجرگلان به کشورهای آلمان و ایتالیا صادر می‌شود اما به دلیل پراکنده بودن صادرات فرش که از دیگر استان‌ها صادر می‌شود، سهم گمرک بجنورد از این صادرات صفر است .

به گفته حاجی بگلو برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها در این بخش، لازم است یک سرمایه‌گذار بومی برای تشکیل تعاونی اقدام کند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای بافندگان، این هویت ملی پایدار باقی بماند.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا