آذربایجان غربی

افزایش ۵۰ درصدی بارشها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در شهرستان میاندوآب

صالح حسینی در گفتگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به افزایش بارندگی در شهرستان میاندوآب اظهار داشت: طبق آمار برداری‌که از ابتدای سال آبی  یعنی از اول مهرماه تاکنون در سه ایستگاه زرینه رود، سیمینه رود و خود دشت میاندوآب انجام داده‌ایم، میزان بارش نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش اما نسبت به دراز مدت حدود ۶۱ درصد کاهش داشته است.

مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه‌ای شهرستان میاندوآب در مورد نحوه تأمین آب در این شهرستان گفت: در شهر میاندوآب بارش و مصارف کشاورزی منطبق نیستند. یعنی زمانی که مصارف کشاورزی در اوج خود است بارش نداریم و زمانی که بارش وجود دارد، مصارف کشاورزی صورت نمی گیرد. برای حل این مشکل باید با ذخیره سازی آب در سد ها، مصرف را مدیریت کرد. لذا منبع اصلی تامین آب شرب، مصارف کشاورزی و زیست محیطی میاندوآب، سد بوکان می‌باشد که ظرفیت این سد حدود ۸ میلیون متر مکعب آب است. و در سطح شهر میاندوآب ۹۲ درصد از آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی در ادامه با اشاره به دلیل خشک شدن آب رودخانه زرینه رود در تابستان اشاره کرد و افزود: از سد بوکان به طور مستمر ۵ متر مکعب در ثانیه آب برای مصرف زیست‌محیطی رها می‌شود که در تابستان امسال به دلیل خشکسالی، مدیریت به بخش آب شرب متمرکز شد و مدت کوتاهی آب زرینه رود قطع گردید اما بلافاصله برای آسیب ندیدن روستاهای پایین دست و بحث روانی همشهریان محترم آب دوباره رهاسازی شد.

حسینی اضافه کرد: از اعتماد مردم و همشهریان محترم به دولت در زمینه مدیریت کم‌آبی تقدیر و تشکر ویژه دارم و از اینکه در زمان کم آبی با این که دچار مشکلاتی بودند اما ریشه مشکل آب را نه در مدیریت بلکه بحران خشکسالی دانسته و با امور آب در زمینه مدیریت این بحران همکاری کردند، سر تعظیم فرود می آورم.

وی در مورد نقش امور آب شهرستان میاندوآب در احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: مقداری از سهم دریاچه ارومیه نیز از سدهای میاندوآب تامین می‌شود اما مسئول و متولی این امر فقط امور آب نمی‌باشد بلکه با تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه، فرمانداری، استانداری، شورای حفاظت، نیروی انتظامی و دادگستری و… میزان آب برحسب وضعیت بارش‌ها به دریاچه ارومیه رها می شود.

مدیر امور منابع آب میاندوآب عنوان کرد: آب‌های زیرزمینی اگر به همین صورت غیرمجاز و بی‌رویه برداشت شود علاوه بر نشست زمین و از بین رفتن آبخوان‌های زیرزمینی، تبعات دیگری چون شور شدن آب و کاهش کیفیت خاک دارد. به همین دلیل در این سال‌های خشکسالی طبق برنامه، البته با در نظر گرفتن رعایت حال مردم، از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و با چاه‌های غیرمجازی که حفر شده بودند برخورد کرده و با دستور قضایی انسداد کردیم.

صالح حسینی با اشاره به بعضی از نارضایتی‌ها در خصوص آب بهای صادره به مصارف کشاورزی گفت: امسال جهت رعایت حال مردم به جای گرفتن صد در صد آب‌بهاء فقط ۴۰ درصد از آن را از کشاورزان دریافت کردیم و جهت مطلع ساختن همشهریان از این امر مهم، قبض‌های آبی به صورت دو برگی و مقایسه‌ای صادر و در اختیار کشاورزان قرار داده شد تا ایشان با اطلاع از میزان کشت، نوع محصول کشت و تعرفه آب برای هر محصول، به شفافیت امور آب اعتماد کرده و همکاری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

انتهای پیام


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا