اخبار ورزشی

افشاگری‌هایی از جو عجیب والیبالی‌ها در ارومیه/ نفرزاده: از من توقع جادو داشتند، دیگر به آنجا برنمی‌گردم

به گزارش خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، فرهاد نفرزاده یکی از مربیان والیبال ایران است که سابقه بیش از دو دهه فعالیت در والیبال را دارد. وی به مدت ۴ سال متوالی سرمربی تیم سایپا بود و در سال ۱۳۸۹ با هدایت وی سایپا به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران دست یافت. نفرزاده از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان سرپرست تیم ملی نوجوانان فعالیت می‌کرد و در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ به عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۲۱ سال ایران منصوب شد و توانست این تیم را به مقام قهرمانی آسیا و پنجمی قهرمانی جهان برساند.

فرهاد نفرزاده در فصل جاری هدایت تیم آذرباتری ارومیه را برعهده گرفت، اما عمر مربیگری اش در این تیم به نیم فصل هم نرسید و به گفته خودش با توافق طرفین از این باشگاه جدا شد. این تیم در ۱۱ بازی تنها موفق به کسب ۲ پیروزی شد و در انتهای جدول رده بندی قرار دارد. 

در ادامه مصاحبه فرهاد نفرزاده با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران را می خوانید:

به سمت حمایت از جوانان و آینده سازان والیبال رفتیم

 برگزاری ۲ مسابقه در هفته برای بازیکنان ما خسته کننده بود

خود من هم از نتایج تیم رضایت نداشتم

مسئولان باشگاه صبر و تحمل زیادی نداشتند

علاقمندان والیبال در ارومیه از روی تعصب‌شان فشار زیادی به تیم‌های این شهر وارد می‌کنند

در نهایت دوستی به همکاری خود خاتمه دادیم 

 فشار رسانه‌های محلی در ارومیه بسیار تاثیرگذار است

از من توقع جادو و معجزه داشتند

نمی‌دانم چرا توقعات ناگهان تغییر کرد

قول نداده بودم آذرباتری در جمع ۸ تیم برتر باشد

تیمی‌ منظم و جنگنده می‌خواستند که زود تسلیم نشود؛ من هم تلاشم را کردم

بند موجود در آیین‌نامه سازمان لیگ درست نیست

اگر بازیکنان کمکی سیرجان مصدوم شوند خیلی چیزها زیر سوال می‌رود

کیفیت مسابقات جام باشگاه‌های آسیا پایین‌تر از ادوار گذشته بود

سیرجان با هر ترکیبی به جام باشگاه‌های جهان می‌رفت، شانسی برای صعود نداشت

سپاهان، شهرداری ارومیه و پیکان مثلث قهرمانی امسال هستند

شهداب نتوانست در قواره یک مدعی ظاهر شود

هیچ‌وقت برای مربیگری به ارومیه برنخواهم گشت

دوست نداشتم به هر قیمتی فضای مجازی و رسانه‌های محلی را با خود همراه کنم

برای همراه کردن رسانه‌ها با خودم باید دوره آموزشی بروم

عطایی لیاقت و شایستگی سرمربیگری تیم ملی را داشت

فارس: چه شد که امسال هدایت تیم آذرباتری را برعهده گرفتید و چه شد که اینقدر زود به همکاری خود با این باشگاه خاتمه دادید؟

در ابتدای فصل مسئولان این باشگاه به من پیشنهاد همکاری دادند و من هم با بررسی شرایط هدایت آذرباتری را پذیرفتم. ما پیش از شروع رقابت های لیگ برتر ۱۶ بازیکن جذب کردیم که در این بین با توجه به آیین نامه سازمان لیگ و هدفگذاری مسئولان باشگاه به سمت حمایت از جوانان و آینده سازان والیبال رفتیم. برنامه خوبی برای سرمایه گذاری روی جوانان مستعد ارومیه داشتیم و در بین نفراتی که جذب کردیم حدود ۸ بازیکن از تیم شهرداری جوان ارومیه انتخاب شده بودند که سن آنها زیر ۲۰ سال بود. با چند بازیکن غیربومی هم توافق کردیم که چندان با تجربه نبودند.

از طرف دیگر در همان مقطع زمانی ۳ بازیکن آسیب دیده داشتیم که با همان شرایط کار را آغاز کردیم. شاید جالب باشد بدانید که این بازیکنان مصدوم هنوز هم نتوانستند به ترکیب اضافه شوند. ضمن اینکه فشردگی مسابقات، سفرهای طولانی و برگزاری ۲ مسابقه در هفته برای بازیکنان ما خسته کننده بود. ما برای بسیاری از سفرها مجبور بودیم که دو پرواز داشته باشیم یعنی ابتدا به تهران بیاییم و از آنجا به شهرهای دیگر برویم. 

فارس: خودتان از نتایجی که در آذرباتری کسب کردید رضایت دارید؟

خود من هم از نتایج تیم رضایت نداشتم با این حال صحبت‌های ابتدایی ما با باشگاه مسائلی بود که باید به آن روال کار انجام می‌شد. ما غیر از بازی با گنبد در سایر مسابقات توانستیم در حد و اندازه های خودمان ظاهر شویم. در ۲ بازی آخر مقابل هورسان رامسر و راهیاب ملل مریوان با کیفیت تر از حریف بودیم، اما فقط نتوانستیم برنده باشیم. در شرایط کنونی هم فکر می کنم تعطیلی لیگ بتواند به تیم کمک کند تا شرایط بهتری پیدا کند. 

فارس: چه اتفاقی رخ داد که نتوانستید نتایج مدنظرتان را کسب کنید؟

موضوع اصلی، تفاوت تیم آذرباتری با سایر تیم‌های لیگ بود به طوری که از نظر قدمت و سابقه تیم، بحث سرمایه گذاری و از نظر بازیکنان و شرایط تیمی با سایر تیم ها قابل مقایسه نبودیم و تیم آذرباتری نسبت به سایر تیم‌ها در پله ای پایین‌ترقرار داشت. این باشگاه برای تبدیل شدن به تیمی بهتر و مدعی تر، نیاز به صبر و حوصله بیشتری داشت که البته مسئولان باشگاه صبر و تحمل زیادی نداشتند.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که ارومیه علاقمندان زیادی دارد که والیبال را عاشقانه پیگیری می کنند و از روی تعصب و علاقه خود فشار زیادی به تیم های شهر وارد می کنند، چون دوست دارند که تیم شهرشان همیشه برنده باشد. در نهایت جلسه‌ای با مسئولان باشگاه برگزار کردم و در نهایت دوستی به همکاری خود خاتمه دادیم تا تیم بتواند در جو و شرایطی بهتر به مسیر خود ادامه دهد. 

فارس: آیا فشار علاقمندان به والیبال در ارومیه آنقدر زیاد است که منجر به تعویض سرمربی شود؟

واقعیت این است که فشار رسانه های محلی در ارومیه بسیار تاثیرگذار است. آنها تعداد فالوور دارند و در فضای مجازی فشار زیادی به تیم، کادر فنی و گاهی بازیکنان وارد می کنند. جوی که در ارومیه وجود دارد واقعاً متفاوت تر از هر شهر دیگری است، چون دوستداران تیم دلشان می خواهد که تیم شان در هر شرایطی برنده باشد و تحمل شکست را ندارند. 

فارس: آیا از نظر مالی هم تحت فشار بودید؟

از نظر بودجه ما جز ۲ تیم انتهایی لیگ بودیم، اما شاید برخی‌ها از من توقع جادو و معجزه داشتند.

فارس: مسئولان باشگاه توقع پیروزی بر چه تیم هایی را داشتند که محقق نشد؟

ما ۳ بازی در ارومیه میزبان بودیم و نتیجه را به تیم های شهرداری ورامین، هورسان رامسر و راهیاب ملل مریوان واگذار کردیم که احتمالاً مسئولان توقع داشتند در آن مسابقات برنده باشیم. 

فارس: تیم شما متشکل از بازیکنان جوان بود و هدفگذاری باشگاه هم به گفته خودتان حمایت از جوانان بود، پس چطور چنین توقعی از شما ایجاد شد؟

اگر بخواهیم به صورت فنی به این موضوع بپردازیم باید بگویم که در والیبال امتیازها هستند که نتیجه نهایی یک مسابقه را رقم می زنند. به عنوان مثال تیم سپاهان که هم اکنون صدرنشین لیگ برتر است با امتیازهایی که ستاره هایی مثل غفور و میرزاجانپور برایشان کسب کرده توانسته اند پیروز تمام مسابقات باشند. اگر در یک مسابقه به عنوان مثال امیر غفور بازی نمی کرد یا عملکرد خوبی نداشت شاید سپاهان هم دچار مشکل می شد. یا اگر بخواهم مثال دیگری بزنم می توانم به تاثیر صابر کاظمی در تیم شهرداری اورمیه اشاره کنم؛ اگر این بازیکن در ترکیب شهرداری نبود شاید کار این تیم هم سخت می شد. در مجموع باید بگویم خیلی از نتایج را قدرت انفرادی بازیکنان رقم زد، اما چنین شرایطی واقعاً در تیم ما وجود نداشت و نمی دانم چرا توقعات ناگهان تغییر کرد. ما فرصت زیادی برای تمرین و ریکاوری نداشتیم. بازیکن ستاره در ترکیب مان نبود و ناچار بودیم با تمرین به شرایط ایده آل برسیم که فرصت آن کار را هم نداشتیم.

فارس: برنامه ریزی مسابقات چقدر در کسب این نتایج برای تیم شما تاثیرگذار بود؟

برنامه بازی‌ها هم به ضرر ما بود، چون در دور رفت مجبور بودیم اکثر سفرهای دو پروازه خود به شهرهایی همچون گنبد، سیرجان، اصفهان و … را انجام دهیم. در دور برگشت ۸ مسابقه را میزبان بودیم و ۲ بازی هم باید در تهران برگزار می کردیم. فشردگی مسابقات در دور رفت برای ما سخت بود، چون زمان زیادی نداشتیم. ضمن اینکه تاکید می کنم ستاره شاخصی هم در ترکیب ما حضور نداشت. 

فارس: آیا در ابتدای فصل قول خاصی به مسئولان داده بودید که تا هفته یازدهم محقق نشد؟

خیر؛ برخلاف صحبت هایی که گاهی مطرح می شود من قول نداده بودم که تیم در جمع ۸ تیم برتر قرار بگیرد. هدفگذاری خاصی انجام ندادیم و فقط مسئولان گفتند که با بازیکنان جوان کار کرده و آنها را برای آینده آماده کنم. خواسته آنها این بود که تیم منظم باشد، حاشیه نداشته باشد، خوب بازی کند، جنگنده باشد، زود تسلیم نشود و… که من هم برای تحقق این موارد تمام تلاش خود را به کار گرفتم. با این حال ما تنها موفق به کسب ۲ پیروزی شدیم که پایین تر از توقع مسئولان بود، چون آنها  دوست داشتند که تیم در جایگاه بالاتری قرار بگیرد.

فارس: آیا فرهاد نفرزاده را به زودی در تیم جدیدی خواهیم دید یا خیر؟

واقعاً هنوز با هیچ تیمی صحبت نکرده ام. ضمن اینکه فکر می کنم اصلاً منطقی هم نباشد بخواهم این کار را بکنم. به احتمال فراوان حداقل تا نیم فصل باید منتظر ماند. تاکنون هیچ تیمی به من پیشنهاد نداده است و با این شرایط فعلاً استراحت خواهم کرد.

فارس: موضوع این روزهای والیبال ایران بحث حضور تیم فولاد سیرجان در جام باشگاه های جهان است که کمی حاشیه و انتقاد هم بابت استفاده از بازیکنان کمکی و تعطیلی مسابقات لیگ برتر به همراه داشت؛ نظر شما در خصوص این اتفاقات چیست؟

در آیین نامه سازمان لیگ اعلام شده که بازیکنان فصل گذشته تیم فولاد سیرجان باید در جام باشگاه های آسیا و جام باشگاه های جهان این تیم را همراهی کنند که به عقیده من این بند در آیین نامه درست نیست. معمولاً مسابقات لیگ برتر ایران تا پایان سال ادامه دارد. ۲۰ سال است که من در والیبال فعالیت می کنم و غیر از یک سال در تمام ادوار مسابقات لیگ برتر آخر سال خاتمه پیدا کرده است. تنها یک سال بود که مسابقات به سال بعد هم کشیده شد. از سوی دیگر قرارداد بازیکنان با تیم ها یک ساله است، مگر اینکه شرایط خاصی باشد که بازیکنی قرارداد دو یه سه ساله امضا کند. با فرض اینکه قراردادها یک ساله باشد، کار بازیکنان پس از یک سال در هر تیمی تمام می شود. پس از آن یک باشگاه دیگر تصمیم به جذب بازیکنان می کند و برای این کار احتمالاً باید هزینه بیشتری هم نسبت به سال گذشته به بازیکنان پرداخت شود. این یعنی تیم ها سرمایه گذاری می کنند و با این کار هدفی دارند و روی بازیکنان حساب بازی می کنند تا به کمک آنها به پیروزی رسیده و در نهایت قهرمان شوند. 

زمانی که بازیکنان با استناد به آیین نامه سازمان لیگ مجبور می شوند به تیم فصل گذشته خود بازگردند در واقع از فضای تمرینی تیم کنونی خود دور خواهند شد و در جریان رقابت های آسیایی یا جهانی احتمال مصدومیت آنها نیز وجود دارد. اگر خدایی ناکرده این اتفاق برای هر بازیکنی رخ دهد تمام موارد از جمله قرارداد و سرمایه گذاری و … زیر سوال خواهد رفت. در این صورت هم باشگاه و هم بازیکن متضرر خواهند شد. عمیقاً اعتقاد دارم که این بند از آیین نامه سازمان لیگ باید حذف شود.

فارس: به نظر شما در اتفاقی که رخ داد فدراسیون مقصر است یا باشگاه فولاد سیرجان؟

 حضور سیرجان در جام باشگاه های آسیا و قهرمانی این تیم یک موفقیت برای والیبال ایران بود. خدا را شکر که این تیم به آسیا رفت و توانست قهرمان شود. فکر می کنم مسئولان این تیم باید از ابتدا شرایطی را فراهم می کردند که بتوانند با ترکیب خودشان به مسابقات آسیایی و جهانی بروند. در جام باشگاه های آسیا اغلب تیم های ایران قهرمان شده اند و امسال هم کیفیت رقابت ها پایین تر بود و سیرجانی ها و همه اهالی والیبال هم پیش بینی می کردند که نماینده ایران قهرمان شود. نکته ای که در مورد جام باشگاه های جهان هم وجود دارد این است که سیرجانی ها با هر ترکیبی به برزیل می رفتند عملاً شانسی برای صعود از گروه نداشتند، پس بهتر بود با بازیکنان خودشان به این بازی های اعزام می شدند و در لیگ برتر هم تنها ۲ بازی این تیم به تعویق می‌افتاد نه اینکه تمام تیم ها معطل آنها باشند. من این شرایط را به نفع والیبال ایران و لیگ برتر نمی بینم. 

فارس: فکر می کنید چه تیم های مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر باشند؟

واقعیت این است که سپاهان از ابتدا تیم قدرتمندی را بسته بود و تاکنون هم نشان داد که تیم خوبی است. از سوی دیگر تیم های شهرداری ارومیه و پیکان هم شرایط خوبی دارند و این سه تیم می توانند مثلث قهرمانی لیگ امسال باشند.

فارس: از دید شما چه تیم هایی امسال در لیگ برتر پایین تر از حد انتظار ظاهر شدند؟

امسال شاهد رقابت های جدی در لیگ برتر هستیم، اما برخی از تیم ها با توجه به پتانسیل و هدفگذاری که داشتند تاکنون پایین تر از حد انتظار بودند. تیمی مانند شهداب یزد فصل قبل پنجم شد و با توجه به اینکه امسال تیمش را تقویت هم کرده است توقع می رفت که هدفش حضور در جمع ۴ تیم برتر و احتمالاً فینال باشد، اما تاکنون شرایط برای آنها چندان خوب نبوده است. از نظر مهره می شد مثلث قهرمان را با حضور شهداب به مربع قهرمانی تبدیل کرد، اما این تیم تاکنون در قواره یک مدعی ظاهر نشده است. از سوی دیگر تیمی مانند سایپا هم نفرات خوبی دارد و باید بین رده های هفتم تا نهم قرار می گرفت که اینگونه نشده است.

فارس: آیا تیمی هم داریم که بالاتر از حد انتظار ظاهر شود؟

بله؛ تیم خوب راهیاب ملل مریوان واقعاً فراتر از حد انتظار نتیجه گرفته است. من فکر می کردم که این تیم امسال پایین تر از رده نهم قرار بگیرد، اما تاکنون توانسته شانه به شانه مدعیان بالا بیاید.

فارس: آیا فرهاد نفرزاده در سال های آینده به ارومیه بازخواهد گشت؟

برای چه کاری؟! (با خنده)

فارس: مربیگری…

هیچ وقت به ارومیه برنخواهم گشت، چون جوی در آنجا حاکم است که دوستش ندارم.

فارس: چرا همچون برخی مربیان دیگر تلاش نکردید که فضای مجازی و رسانه های محلی را با خودت همراه کنید؟

متاسفانه این موضوع در فوتبال و والیبال وجود دارد که برخی مربیان تلاش می کنند با انجام برخی کارها و اقدامات حتی در صورت ناکامی، فضای مجازی و رسانه ها را حامی خود کنند، اما من این موارد را دوست ندارم. ضمن اینکه فکر می کنم باید چند دوره کلاس آموزشی رفته، کارآموز شده و این کارها را یاد بگیرم تا بتوانم فضای مجازی را همراه خودم کنم. 

فارس: کمی از فضا باشگاهی دور شده و درمورد تیم ملی صحبت کنیم. آیا با انتخاب مربی ایرانی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی موافق بودید و اینکه آیا بهروز عطایی گزینه شایسته ای برای انجام این کار هست یا خیر؟

اگر والیبال ایران پیشرفت کرده به این دلیل است که تعدادی مربی خارجی به کشورمان آمدند و زحمت کشیدند. آنها برای مربیان داخلی اساتید خوبی بودند و نکات زیادی از آنها یاد گرفتیم. در حال حاضر هم دانش مربیان ایرانی بالا رفته و سطح خوبی دارد. نمی توان به صورت مطلق گفت که فلان مربی خوب است و فلانی بد، اما می توان گفت که والیبال ایران در شرایط کنونی تعدادی مربی خوب دارد که عطایی هم یکی از آنها است. فکر می کنم که او لیاقت و شایستگی سرمربیگری تیم ملی را داشت و باید این اتفاق هم رخ می داد. اعتقاد دارم که انتخاب خوبی صورت گرفت، چراکه عطایی یکی از مربیان شایسته ایران بود و من هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ والیبال وظیفه خودم می دانم که از این انتخاب حمایت کنم تا در نهایت تیم ملی کشورم در مسابقات پیش رو بازهم بدرخشد. به این درک رسیده ام که بگویم موفقیت عطایی، موفقیت نفرزاده است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا