سیاسی

افشاگری بعد از سال‌ها / اولین تیر در جنگ ایران و عراق را پادشاه کدام کشور شلیک کرد؟

افشاگری بعد از سال‌ها / اولین تیر در جنگ ایران و عراق را پادشاه کدام کشور شلیک کرد؟

جنگ تحمیلی ایران و عراق ۸ سال طول کشید و در این مدت کشورهای زیادی پشت رژیم بعث پنهان شده و به منظور غارت ایران به عراق نیرو و تسلیحات می‌رساندند. این کشورها عبارتند از آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی صدام، آلمان،‌ فرانسه، اردن به عنوان اصلی ترین حامی عرب رژیم بعث، شوروی، کویت، عربستان، مصر، سودان،‌لیبی، بحرین، عمان، مراکش و … که بیش از ۸۰ کشور در شرق و غرب جهان را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ایران حتی از حق خرید سیم خاردار ـ که وسیله‌ای غیرنظامی به حساب می‌آمد ـ نیز محروم بود.

حال، همه آغاز جنگ تحمیلی را با بمباران مدرسه و حمله به ۱۵ پایگاه نیروی هوایی ایران می‌دانند. اما آغازگر جنگ ایران و عراق یک گلوله بی‌خاصیت نمادین،‌ آن هم به دست شخصی غیرعراقی بوده است.

ملک حسین، پادشاه وقت اردن، شلیک‌کننده اولین گلوله‌ای بود که از طرف عراق و رژیم بعث به سمت ایران شلیک شد!

حامد الجبوری، بعثی کهنه‌کار که در ۴ سال اول جنگ وزیر امور خارجه عراق بود، در مصاحبه با روزنامه «الحیات» گفته است: «۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) بود که صدام و ملک حسین در نزدیکی خطوط آتش روی یک دستگاه تانک رفتند و پادشاه اردن با شلیک اولین گلوله آغاز جنگ را تبریک گفت.»

افشاگری بعد از سال‌ها /اولین تیر در جنگ ایران و عراق را پادشاه کدام کشور شلیک کرد؟
ملک حسین، پادشاه وقت اردن

این خبر آنقدر باورنکردنی و عجیب بود که خبرنگار الحیات با حیرت از الجبوری پرسید: «شما مطمئن هستید؟» و پاسخ حامد الجبوری مثبت بود!

۲۷۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا