اخبار روز

افشای طرح اسرائیل برای ترور صدام که به فاجعه ختم شد

افشای طرح اسرائیل برای ترور صدام که به فاجعه ختم شد

به گزارش شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، این عملیات که قرار بود به نابودی صدام منجر شود، به فاجعه‌ای وحشتناک ختم شد.

در این گزارش مستند آمده است، بعد از جنگ خلیج فارس رئیس ستاد وقت اسرائیل یعنی ایهود باراک دستوراتی را صادر کرد مبنی بر اینکه واحد اطلاعاتی وابسته به ستاد کل ارتش آماده اجرای عملیات ترور صدام باشد.

این طرح در نوامبر ۱۹۹۲ با اسم “الشیخ عتید” طراحی شد؛ اما آوری ساگی، رئیس اطلاعات نظامی آن زمان با اجرای این عملیات درحالیکه یگان نخبه مامور این طرح تحت فرمان او بود، مخالفت کرد. همچنین دورون آویتال، فرمانده این یگان به شدت با آن مخالفت کرد و معتقد بود شانس موفقیت این طرح بسیار کم است و خطرات بسیاری برای جان سربازان دارد.

براساس گزارش اسرائیل، طرح عملیات شامل انتقال نیروهای گشتی به عراق با استفاده از دو بالگرد از نیروهای هوایی می‌شد و آنها با خودروهای جیپ به سمت منطقه عملیات حرکت می‌کردند و به دو گروه تقسیم می‌شدند:  یک گروه در چند صد متری هدف مستتر و پنهان می‌شدند و گروه دیگر در ۱۲ کیلومتری هدف مستقر می‌شدند تا موشک‌های ضد تانک «تموز» را شلیک کنند.

شبکه ۱۳ اسرائیل در ادامه گزارش خود می‌آورد، سرلشکر عمیرام لوین ، رئیس ستاد وقت، فرمانده گردان ریاست ستاد ویژه را مسؤول عملیات کرد و تحت فرماندهی او، سرگرد دورون کمپل به عنوان فرمانده علمیات در میدان و تحت فرماندهی کمپل نیز ستوان «أ» فرمانده تیم تیراندازی قرار گرفتند.

در ادامه آمده است: در پنج نوامبر ۱۹۹۲ تمرین شبیه سازی شده عملیات در عراق، برگزار شد و این تمرین‌ها به رهبری سرلشکر لوین رئیس ستاد، آمنون لیبکین شاحاک معاونش، سرلشکر آوری ساگی و دیگر مسؤولان ارشد ارتش اسرائیل انجام شد.

اما بعد از آن فاجعه رخ داد، براساس گزارش این شبکه، حادثه در ساعت ۱۰: ۶ در جریان مرحله «خشک» تمرین رخ داد که قرار بود خالی از هرگونه شلیک تیر واقعی باشد؛ اما تیم مامور شلیک موشک تموز به طور غیرعمد به گروهی از سربازانی که نیروهای اطراف صدام را شبیه سازی کرده‌ بودند، شلیک کردند.

این شبکه افزود: قرار بود، موشک‌ها فقط در مرحله دوم «خیس» آموزش‌ها شلیک شود به طوریکه منطقه خالی طراحی شده بود.

طبق این گزارش، تحقیقات حادثه نشان داد، کد دکمه‌ای که مختص شلیک دو موشک در تمرین خشک و تمرین خیس بود یکی بود.

طبق گزارش شبکه ۱۳ عبری، در پی آن، در اثر شلیک این موشک‌ها پنج سرباز یعنی گروهبان عیران ویچیلباوم، استوار اول اریک کوهن، ستوان إلعاد شیلو، استوار شمری شفران، استوار شارون تامیر کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

در این گزارش آمده است: بعد از این حادثه اسرائیل رسما به وجود گشتی ستاد ارتش اعتراف کرد و رئیس ستاد، کمیته ویژه تحقیقات درباره این حادثه را تشکیل داد.

بعد از پایان تحقیقات کمیته، تحقیقی نیز از سوی سازمان اطلاعات نظامی انجام شد که منجر به محکومیت دو افسر در یگان به نام‌های کمپل و ستوان «أ» شد. 

همچنین ژنرال آوری ساگی که این گشتی ستاد کل تحت فرمان او ایجاد شد و عمیرام لوین که ریاست طرح آموزشی را برعهده داشت، توبیخ شدند. در حالیکه هیچ‌ مجازاتی برای دورون آویتال فرمانده یگان در نظر گرفته نشد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا