علمی و فناوری

اف ۲۲ به جای بالون جاسوسی اشتباهی به چه شلیک کرد؟

اف ۲۲ به جای بالون جاسوسی اشتباهی به چه شلیک کرد؟

پریسا عباسی- این سوالی است که مردم و اف.بی.آی می‌خواهند که به آن پاسخ داده شود. این مسائل به دنبال ساقط کردن چند شیء ناشناخته هوابرد توسط ارتش ایالات متحده در هفته گذشته اتفاق افتاد.

یک سخنگوی ارتش به NPR گفت: آنها می‌دانند که اف.بی.آی با گروه طرفداران بالون(گروه Northern Illinois Bottlecap Balloon Brigade، مستقر در شمال شیکاگو) صحبت کرده است و در تلاش هستند تا بفهمند که آیا بالون کوچک آنها ناخواسته باعث ایجاد چنین جنجال بزرگی شده است یا نه!

اما اعضاء این باشگاه هشدار می‌دهند، از آنجایی که بالون آنها، که علامت رادیویی آن K۹YO-۱۵ است، و در یک عملیات مفقود شده است، هنوز زود است که بگوییم آیا این بالون توسط یک هواپیمای جنگی سرنگون شده است یا خیر. آنها می‌گویند که همه بالون‌های خود را طبق تمامی مقررات فدرال به پرواز در می‌آورند.

دولت بایدن در روز جمعه اعلام کرد که با استناد به تحقیقات در حال انجام، نمی‌توانند هیچ گزارشی مبنی بر شناسایی بالقوه اشیاء ساقط شده را تایید کنند.

سوالاتی درباره یک شیء ساقط شده بر فراز یوکان

این حادثه که هنوز قابل توضیح دادن نیست، در ۱۰ فوریه و چند روز پس از عبور یک بالون چینی از فراز بخشی بزرگی از قاره آمریکا آغاز شد. مقامات دفاعی ایالات متحده یک شیء هوابرد را در ارتفاع بالا و بر فراز حریم هوایی ایالات متحده در آلاسکا شناسایی کردند.

images-1-.jpg

بلافاصله دو جنگنده F-۲۲ برای ردیابی این شیء مرموز بر فراز آلاسکا اعزام شدند. زمانی که این شیء از مرز بین‌المللی عبور کرد و وارد کانادا شد، هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی کانادا نیز به آنها ملحق شدند. خیلی سریع تماس‌های تلفنی بین رئیس جمهور بایدن و جاستین ترودو (نخست وزیر کانادا) و همچنین بین لوید آستین(وزیر دفاع آمریکا) و آنیتا آناند(وزیر دفاع کانادا) برقرار شد.

در تاریخ ۱۱ فوریه، یک F-۲۲ آمریکا با کسب اجازه لازم، برای سرنگونی یک شیء استوانه‌ای که برفراز قلمرو یوکان در حال حرکت بود، از یک موشک AIM-۹X استفاده کرد.

مقامات هنوز توضیحی در مورد هدف یا منشاء این شیء ناشناس ارائه نداده‌اند. اما یک نظریه جالب به سرعت در میان جامعه علاقه‌مندان به بالون پیچید:« به یک بالون «پیکو»، چیزی شبیه به یک بالون میهمانی مایلار، در آسمان شلیک شده است.»

و از تاریخ شنبه، ۱۱ فوریه، گروه آماتور ایلینوی، از بالون خود بی خبر است. به گفته یکی از کارشناسان:‌« به احتمال ۹۸٪، شیء ای که به آن شلیک شده است، همان بالون باشگاه ایلینوی باشد.»

دن بوون، مشاور بالون استراتوسفر در گفتگو با NPR گفت:«ما آماتورها قبل از ساقط شدن بالون یوکان، در حال تماشای K۹YO-۱۵ بودیم که به سمت آلاسکا می‌رفت.

بوون که ۱۲ سال است به تحقیق و طراحی بالون‌های کوچک، نظیر بالونی که توسط باشگاه ایلینوی استفاده می‌شد مشغول است و به آنها کمک می‌کند، گفت که آنها برای دنبال کردن K۹YO-۱۵ از یک وب‌سایت ردیابی استفاده می‌کردند. همچنین این وب‌سایت، امکان پیش‌بینی مسیر احتمالی بالون سرگردان را نیز دارد.

بوون گفت: «زمانی که پیش‌بینی‌ها نشان دادند ک K۹YO-۱۵ از آلاسکا به سمت یوکان در حال حرکت است، امیدوار بودیم که ردیابی نشود. اما لحظه‌ای که رهگیری یک شیء پرنده گزارش شد، ما می‌دانستیم که آن چیست و متعلق به چه کسی است!»

بووون در پاسخ به این سوال که آیا به نظر اون بالون Northern Illinois Bottlecap Balloon Brigade’s balloon در اثر شلیک ساقط شده است گفت:« قطعا بله!» و ادامه داد که این را با ۹۸٪ قطعیت و اطمینان می‌گوید.

سخنگوی NORAD(سازمان نظامی مشترک ایالات متحده و کانادا)، روز جمعه به NPR‌ گفت که اف.بی.آی با باشگاه علاقه‌مندان به بالون صحبت کرده است.

روز جمعه نمایندگان FBI و NORAD به NPR گفتند که اطلاعات جدیدی برای ارائه ندارند و اف.بی.آی گفت:«عملیات بازیابی کلی همچنان ادامه دارد.» اما مقامات کانادایی روز جمعه اعلام کردند که آنها پس از جستجوی ناموفق مناطقی که بیشترین احتمال را می‌دادند، عملیات را متوقف کرده‌اند. پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا اعلام کرد:«با توجه به بارش برف، و کاهش احتمال پیدا کردن این شیء و همچنین با توجه به اینکه این شیء چیزی نیست که نیاز داشته باشند تلاش فوق‌العاده‌ای برای یافتن آن انجام شود، دست از انجام ادامه عملیات برداشته‌اند.»

K۹YO-۱۵ قبلا ۶ بار به دور کره زمین چرخیده است. این بالون که پاییز گذشته توسط اعضاء باشگاه Bottlecap Balloon راه‌اندازی شد، نام خود را از فیلم UP(به معنای بالا) از شرکت فیلم سازی پیکسار گرفته است.

سفر این بالون در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ از لیبرتی ویل، ایلینوی آغاز شده بود. تا قبل از ناپدید شدنش، این بالون یکی از بالون‌های این باشگاه بود که طولانی‌ترین سفر را داشته و به مدت ۱۲۳ روز در ارتفاعات در حال سفر بود و تقریبا هفت بار به دور زمین چرخیده بود.

روز سه‌شنبه باشگاه آخرین مختصاتی که بالون در آن قرار داشت و مسیر پیش‌بینی شده حرکتی آن را منتشر کرده بود. کری ویلیس، برگزار کننده برنامه‌های این باشگاه نوشت: «در حال حاضر ما عملا Pico Balloon K۹YO را یک بالون گم شده می‌دانیم.»

در روزهای پس از این اتفاق، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال سرنگونی بالون نقره‌ای ۳۲ اینچی مایلار توسط نیروی هوایی ایالات متحده افزایش یافته است. در روز جمعه NIBBB طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر هیچ ارتباطی بین این بالون و شیء ناشناسی که هفته گذشته توسط F-۲۲ سرنگون شد وجود ندارد.

منبع: NPR

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا