اردبیل

اقدامات «بنیاد برکت» در جهت ایجاد اشتغال پایدار/ تمامی شهرستان‌های اردبیل زیر چتر حمایتی بنیاد برکت قرار دارند

خبرگزاری یولن – اردبیل|مینا مجدی نیارق: موضوع اشتغال و رفع بیکاری همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصاد هر کشوری بوده و این مساله در کشور ما نیز از دیرباز به عنوان موضوعی مهم مطرح بوده است.

در ایران، نهادها و دستگاه‌های دولتی بسیاری متولی ایجاد شغل، حمایت از کارآفرینان و ایجاد زیرساخت‌های توسعه اشتغال هستند. از وزارت جهاد کشاورزی و صمت گرفته تا وزارت تعاون، همه و همه می‌کوشند نرخ بیکاری را به حداقل ممکن برسانند.

در این میان، نهادهای حکومتی نیز همچون ادارات دولتی در تلاشند تا با پشتیبانی از کسب‌وکارها، گامی در جهت بهبود معیشت مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر بردارند.

اندکی پس از ایجاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال ۱۳۸۶، آبادانی و رفع بیکاری یک‌هزار روستا و ساخت یک‌هزار مدرسه توسط این نهاد آغاز می‌شود و مدتی بعد مجموعه‌ای به نام «بنیاد برکت» در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ در این ستاد، بنیان‌گذاری می‌شود.

ساخت مدرسه و مسجد در روستاها، احداث خانه محرومین، حمایت از زوج‌های نابارور، پشتیبانی مالی از طرح‌های اقتصادی اشتغال‌زا و همکاری در اجرای طرح‌های مهمی چون راهسازی، رفع مشکلات آب، برق، مخابرات، حمایت از طرح‌های دانش بنیان و نیز اجرای طرح‌های کشاورزی بخشی از فعالیت‌های این بنیاد است.

همچنین براساس آمار ارائه شده، ۱۴ درصد داروهای دارای اولویت در گروه دارویی برکت تولید می‌شود. در ایام شیوع ویروس کرونا نیز با تولید واکسن، نام این بنیاد بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد.

ایجاد اشتغال پایدار روستایی از اهداف مهم بنیاد برکت است

 یکی از اهداف مهم بنیاد برکت، توانمندسازی ساکنان مناطق محروم از طریق ایجاد اشتغال پایدار است و برای نیل به این هدف، طرح‌های مختلفی همچون سحاب، آسمان و آفتاب را اجرا می‌کند.

تعداد روستاهای تحت پوشش طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع محور بنیاد برکت تا سال گذشته ۸ هزار روستا بود که در سال‌ ۱۴۰۰ با اضافه شدن ۴ هزار روستای دیگر به ۱۲ هزار رسید.

امروز پانزدهمین سال فعالیت این بنیاد بابرکت است که توانسته در سال‌های اخیر اقدامات مهم در سطح کشور انجام دهد. بخشی از این اقدامات نیز در استان اردبیل موجب رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی بخشی از مردم شده است.

تمامی شهرستان‌های اردبیل زیر چتر حمایتی بنیاد برکت قرار گرفتند

مهدی افتخاری، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری یولن در اردبیل اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زای روستایی، مشاغل خانگی و کارگاه‌های خرد طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنها در شهرستان‌های خلخال، کوثر و بیله سوار انجام می‌شد که در سال‌جاری در تمام شهرستان‌های استان صورت می‌گیرد.

وی افزود: امسال بیش از ۲ هزار طرح خرد و متوسط توسط بنیاد برکت در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت می‌شود که برای ۶ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

کاهش دغدغه کارآفرینان با پرداخت تسهیلات تنفس‌دار

مهرداد اصغری، مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان اردبیل نیز اظهار کرد: مشاغل خانگی، فرآوری محصولات لبنی تولیدی در روستاها، طرح‌های گلخانه‌ای، صنایع دستی، چرم‌دوزی، مشاغل فنی و خدماتی، کارگاه‌های تولید پوشاک، مشاغل دانش بنیان، پرورش ماهی، آبیاری تحت فشار، راه‌اندازی نانوایی و… از جمله طرح‌هایی هستند که قابل بررسی بوده و بسته به پتانسیل روستاها و توانایی های اهالی منطقه حمایت می‌شوند.

وی تشریح کرد: تسهیلات پرداخت شده در این طرح ها قرض‌الحسنه و با سود سالانه ۴ درصد بوده و بازپرداخت آن ۴۸ تا ۶۰ ماهه است که فاصله ۴ ماهه‌ای برای شروع اقساط در نظر گرفته شده تا متقاضیان با آرامش خاطر برای شروع، استقرار و درآمدزایی مشاغل خود برنامه‌ریزی و تلاش نمایند.

مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت استان اردبیل تاکید کرد: همچنین جهت تسریع در انجام امورات و خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به مردم، تمامی فرآیندهای اداری توسط تسهیلگران بنیاد برکت انجام گرفته و برای هر طرح پرونده الکترونیک در سامانه بنیاد تشکیل می‌شود.

اصغری گفت: برای جلوگیری از انحراف تسهیلات و هزینه‌کرد آن در محل دیگر، تمهیداتی همچون نظارت‌های دوره‌ای تسهیلگران و مجریان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا