اخبار روز

امیرعبداللهیان: در مسیر مذاکره ماه‌هاست که تبادل پیام غیرمستقیم را روی میز داریم

امیرعبداللهیان: در مسیر مذاکره ماه‌هاست که تبادل پیام غیرمستقیم را روی میز داریم

– اخبار بین الملل –

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری برگزیده های ایران، ظهر امروز نشست هم‌اندیشی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به‌مناسبت روز خبرنگار در محل ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این نشست گفت: این تلاش خبرنگاران عزیز مورد توجه است. فعالیت ما بدون حضور رسانه فعالیتی ناقص و ابتر است. هرجا رسانه وجود دارد صدای توافقات و چالش‌های ما در میز مذاکرات دوجانبه و چندجانبه خارجی بهتر شنیده می‌شود. شاید در موارد بسیاری ما در میز مذاکره نمی‌توانیم کلامی به‌صراحت بیان کنیم اما شما خبرنگاران پیام‌های ما را منتشر می‌کنید. امروز اگر داخل ایران وزارت امور خارجه سخنی را بیان کند در کمتر از چند دقیقه و ثانیه پیام انتقال پیدا می‌کند.

هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان با مسئله آزادسازی دارایی‌ها قائل نیستیم

وی افزود: در بحث تبادل زندانیان و آزاد شدن اموال بلوکه‌شده ما در کره جنوبی و کند شدن روابط انتقال دارایی‌ها در بانکی در عراق همواره اعلام کردیم که هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم. از ابتدای دولت در دو مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تلاش برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا اقدام کردیم. آن بخشی که به بی‌اثر کردن تحریم‌ها مربوط است به برجام بازمی‌گردد. در برجام به‌دلیل مجموعه‌ای از شرایط، مذاکراتی انجام شده است و آن مقداری که می‌توانستند مذاکره کنند تلاش کردند، این مذاکره با چند طرف بوده و هست.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسیر مذاکره ماه‌هاست که تبادل پیام غیرمستقیم را روی میز داریم. ما هیچ‌گاه دنبال توافق موقت و کم در مقابل کم نبوده‌ایم، اما مسئله زندانیان کاملاً انسانی است و هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان با مسئله آزادسازی دارایی‌ها قائل نیستیم. در توافق بین ما و طرف مقابل با وساطت کشور ثالث، ما صورت‌جلسه‌ای برای چگونگی تبادل زندانیان و صورت‌جلسه دیگری برای مطالبات حقمان داریم.

وی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته افزود: ما در اول دولت با تأمین واکسن کرونا مواجه بودیم و گفته شد که به‌دلیل اف‌ای‌تی‌اف هیچ امکانی برای جابه‌جایی مالی وجود ندارد، اما ما خوشبختانه توانستیم فراتر از خواسته‌هایمان واکسن را دریافت کنیم و فرایند مالی را بدون مشکلی انجام دهیم.
گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه‌شده نزد انگلیس بود، از قبل از انقلاب مبلغی در یکی از بانک‌های انگلیس متعلق به ایران بلوکه شده بود، ما با احتساب سود توانستیم ۳۹۰ میلیون پوند از انگلیس دریافت کنیم، این پول کاملاً از مسیر بانکی انجام شد و توافق شد برای هر مصرفی این پول صرف شود و ذکر شد که ایران می‌تواند کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند، اما این کار انجام شد.

 

.

 

امیرعبداللهیان درباره مسئله اخیر اظهار کرد: ما شاهد بودیم که دارایی‌های ما نزد بانک کره به کشور اروپایی منتقل شد. در اروپا باید این پول تبدیل به یورو می‌شد و این یک روند چندروزه و چندهفته‌ای است، بعد از منتقل شدن به یورو به حساب ما در کشوری در منطقه منتقل خواهد شد، فعلاً توافق ما این است که کالای غیرتحریمی را که مایل هستیم، دریافت کنیم.

وی ادامه داد: پول‌های ما در کره جنوبی که بلوکه شده با دستور ظالمانه آمریکا انجام شده است. وقتی ما مطالبه پول می‌کردیم می‌گفتند “مشکلی نداریم اما طرف سومی هست که مانع می‌شود”. ما زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که مطمئن شویم این مبالغ منتقل شده است. ما باید کاری را که شده اطلاع‌رسانی کنیم. ما در مذاکرات بعضی اوقات خیلی به توافق نزدیک شدیم اما انتشار یک سند مشکلاتی ایجاد می‌کرد. هیچ‌گاه نمی‌توانیم رسانه را نادیده بگیریم. بحث انتقال اموال یک کار بزرگی است که در دولت دارد انجام می‌شود. هیچ طلبکاری‌ای آمریکایی‌ها نمی‌توانند بکنند بلکه ما مطالبه داریم که چرا اموال ما با رفتار یکجانبه‌گرایی باید بلوکه شود، اگر مبلغی آزاد می‌شود این حق ماست. این‌که آمریکا مدعی است “چون ایران عراق را اذیت می‌کرد ما تصمیم گرفتیم پول‌ها را آزاد کنیم” کاملاً نادرست است، این‌که ما نفت می‌فروشیم حق طبیعی ماست که به دارایی‌های خود دست پیدا کنیم.

امیرعبداللهیان درباره برجام گفت: این یک مسیری است که ما دنبال می‌کنیم.

وضعیت روابط با آذربایجان

وی درباره روابط با آذربایجان گفت: من در سفری که به جمهوری آذربایجان داشتم با آقای علی‌اف دیدار کردم. ما موضوعات مختلفی را با یکدیگر مرور کردیم. اتفاقی که در سفارت آذربایجان افتاد کاملاً یک امر شخصی بود اما می‌پذیریم که تأمین امنیت نمایندگی‌ها به‌عهده کشور میزبان هستند. من به آقای علی‌اف توضیح دادم که دیپلمات‌های ما در کشورهای دیگر به شهادت رسیدند. در دنیای امروز چنین اتفاقاتی مسئله عجیبی نیست که بخواهد منجر به بستن سفارت‌خانه شود. در روزهای اخیر تیم قضایی ما به آذربایجان عزیمت کرد. ما نیازمند تحقیقات دقیق‌تر بودیم که هیئت قضایی ما این مرحله از کار را انجام دادند و امیدواریم که به‌زودی شاهد حکم قضایی باشیم. نسبت به امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دستگاه قضایی ما با حساسیت موضوع را دنبال می‌کند و حکمی که عدالت در آن است جزو مفروضاتی است که قوه قضاییه دنبال می‌کند. طبعاً بعد از حکم ما، در مناسبات با باکو قرار است نسبت به گام‌های بعدی اقدام شود.

آغاز به کار سفیر ایران در عربستان همزمان با سفر امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه درباره بحث روابط ایران و عربستان هم گفت: طولانی شدن استقرار سفرای دو کشور فقط به موضوعات ساده ربط دارد. به‌دلیل تعطیلات طولانی‌مدت عربستان ما نمی‌توانستیم سفیر را به کشوری بفرستیم که چند ماه معطل باشد، طرف عربستانی هم سفیرش در عمان را به تهران معرفی کرد و طی روزهای آینده مستقر می‌شود. سفیر ما در سفرم به ریاض مأموریت خودشان را رسماً آغاز خواهند کرد و سفیر عربستان هم طی روزهای آینده وارد تهران خواهد شد.

امیدوارم آژانس به مسیر دیپلماتیک ادامه دهد

امیرعبداللهیان درباره همکاری‌ میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همکاری ما و آژانس در مسیر خوبی قرار دارد، در برخی از موضوعاتی که طرف مقابل به‌عنوان باقی‌مانده یاد می‌کند، پیشرفت خوبی داشتیم، نقش شخص آقای گروسی مهم است و در گفتگوهای خود با ایشان توافق کردیم که همکاری نیرومندتری بین دو طرف شکل گیرد و امیدوارم آژانس به همین مسیر دیپلماتیک ادامه دهد.

روابط ایران و مصر

وی درباره بحث روابط ایران و مصر گفت: در جریان سفر آقای سلطان هیثم از عمان به ایران یک هفته بعد به قاهره سفر داشتند و گفتگوهایی در خصوص ارتقای روابط تهران و قاهره انجام شد، در آن چارچوب ایران از بازگشت روابط به حالت عادی استقبال کرد، ما این موضوع را در دستورکار داریم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: در خصوص سفر آقای رئیس جمهور به آفریقای جنوبی، ایران به‌دنبال این است که هم تجار و هم متخصصین از تسهیلات کنسولی بهتری برخوردار شوند. امروز علاوه بر تجارت یکی از حوزه‌های همکاری در آفریقا به حوزه فناوری نوین بازمی‌گردد و شاهد همکاری‌های خوبی توسط آفریقا هستیم.

آینده متعلق به مردم منطقه است

وی سپس گفت: مایلم سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳روزه را تبریک گویم. رژیم صهیونیستی از درون با بحران چندلایه مواجه است. آینده متعلق به مردم منطقه است و بار دیگر به ملت لبنان این جشن را تبریک می‌گویم.

وضعیت روابط ایران و افغانستان و مسائل مربوط به حق‌آبه

امیرعبداللهیان درباره وضعیت روابط ایران و افغانستان و مسائل مربوط به حق‌آبه گفت: تیم فنی ما اولین بار در هفته گذشته از وضعیت آب در سد کجکی و مسیر آن با همکاری هیئت حاکمه بازدید کرد. ما منتظر هستیم که گزارش فنی این تیم را دریافت کنیم و به فعالیت خودمان برای پیگیری حق‌آبه ایران ادامه دهیم. ما به‌صراحت به افغانستان گفته‌ایم که تا زمانی که تیم ما از سرچشمه سد بازدید نکنند نمی‌تواند برای ما ملاک باشد که خشکسالی وجود دارد.

این‌که در زمین‌های کشاورزی ما اجازه فعالیت نمی‌دهند این‌طور نیست، به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که ما را از استفاده از ذره‌ای از خاک ایران محروم کند، در مرزها یک فاصله‌ای تعیین می‌شود، وقتی منطقه به‌عنوان منطقه مرزی قلمداد می‌شود، میله مرزی سر جای خودش است، بر مبنای حقوق بین‌الملل با فنسی که کشیده شده است باید یک فاصله چندمتری رعایت شود، اگر کسی مدعی است که نمی‌گذارند از زمین کشاورزی استفاده کنند باید این قضیه پیگیری شود.

 

.

 

میدان گازی آرش

وزیر امور خارجه درباره بحث میدان گازی آرش گفت: در این رابطه تاکنون دو بار با وزیر خارجه کویت گفتگو کردم و توافق کردیم که این یک موضوع حقوقی است، حتماً مهم است که از مسیر مذاکرات فنی خطوط مشخص شود و ما گفتگوهایی مستمری با کویت داریم. ما از مسیر دیپلماسی باید این مسئله را پیگیری کنیم و در این چارچوب برای ما مهم است که سر سوزنی از حاکمیت ما مورد خدشه وارد نشود.

حضور نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس تهدیدات امنیتی را بیشتر می‌کند

وزیر امور خارجه همچنین درباره حضور نیروهای خارجی در منطقه گفت: شاخص‌ها تغییر کرده است و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس تهدیدات امنیتی را بیشتر می‌کند، این هیاهوها کمکی به امنیت خلیج فارس نمی‌کند، من در سفرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس متوجه شدم که همه کشورها خواهانند که نقش اصلی را در تأمین امنیت داشته باشند، پیام ما به کشورهای منطقه جز صلح و دوستی نیست، ما از امنیت همه در منطقه دفاع می‌کنیم، هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به امنیت منطقه نیست.

 

.

 

زمانی داعش در منطقه در حال قدرت‌گیری بود و بیش از ۶۰ درصد خاک سوریه در کنترل داعش بود، داعش عملیات‌هایی را داخل عربستان انجام می‌داد، ما حتی برای کمک به عربستان در مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم، سردار سلیمانی به بنده گفتند؛ “در سفری که به عربستان می‌روید به مسئولان عربستان بگویید «با وجود اختلافاتی که با هم داریم اما اگر روزی مورد حمله داعش قرار گرفتید روی ما حساب کنید و برای کمک به عربستان در مبارزه با داعش آماده‌ایم»”.

امیرعبداللهیان در انتها گفت: در پایان شهادت هموطن عزیزمان و مجروحین عملیات تروریستی در شاهچراغ را تسلیت عرض می‌کنم. تردید نکنند دستگاه‌های امنیتی در کشف عاملان و آمران با قدرت اقدام خواهند کرد.

واکنش امیرعبداللهیان به حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

 

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا