اخبار روز

امیرعبداللهیان در نشست آستانه: عزم ما برای کمک به مبارزه با تروریسم در سوریه تزلزل ناپذیر است

امیرعبداللهیان در نشست آستانه: عزم ما برای کمک به مبارزه با تروریسم در سوریه تزلزل ناپذیر است

– اخبار بین الملل –

به گزاررش گروه سیاست خارجی خبرگزاری برگزیده های ایران، نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه شامل ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه ابتدا بصورت ۳ جانبه و پس از آن با مشارکت “گیر پترسون”، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، بصورت ۴ جانبه به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی، از نشست مشترک اعضای روند آستانه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص سوریه ابراز خرسندی کرد. 

وی گفت: نشست امروز ما یکبار دیگر اهمیت اقدامات جمعی ما را در قالب روند آستانه برجسته کرد. همچنین حضور آقای پترسون نماینده دبیرکل سازمان ملل در این نشست، تاییدی بر اهمیت نقش سازمان ملل در کمک به حل بحران سوریه است.

امیرعبداللهیان به دیدار قبلی روسای کشورهای ضامن روند آستانه در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه وضعیت انسانی همانند گذشته در سوریه بحرانی است که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های یکجانبه و غارت اموال و منابع طبیعی ملت سوریه است که زنان و کودکان و سایر مردمان سوریه را هدف قرار داده است و ما در این نشست نگرانی مشترک خود را در مورد وضعیت انسانی در سوریه تکرار می‌کنیم و مجددا بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها علیه سوریه و لزوم لغو کامل آنها تاکید می‌کنیم. 

امیرعبدالهیان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به بازسازی سوریه نباید به عنصری برای اعمال فشار بر سوریه بدل شود گفت: حل مشکلات آوارگان سوری نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در بخش آب و برق و خدمات است. 

وی گفت: نقش سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان در این زمینه بسیار با اهمیت است.

حسین امیرعبداللهیان , کشور روسیه , کشور سوریه , کشور ترکیه ,

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در حالیکه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست حضور دارد، ما بر تداوم‌ مسؤلیت جامعه بین المللی برای کاهش درد و رنج مردم سوریه تاکید می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را ناقض حقوق بین‌المللی، حقوق بشردوستانه و منشور سازمان ملل و مانع کمک رسانی به ملت و آوارگان سوری می‌دانیم. همچنین از بازگشت امن، شرافتمندانه و داوطلبانه آوارگان سوری و حقوق آنها حمایت می‌کنیم. همچنین حمایت خود را از روند گفتگوهای سیاسی تحت رهبری و هدایت سوری‌ها و با حمایت سازمان ملل اعلام و تاکید می‌کنیم که عزم ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سوریه تزلزل ناپذیر است. همچنین بر همکاری خود برای مقابله با تهدید تروریسم و در عین حال احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید می‌کنیم.

در این نشست، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه و گیر پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز طی صحبت‌هایی، به بیان مواضع و دیدگاه‌های خود برای کمک به حل و فصل مشکلات سوریه منطبق با اهداف روند آستانه پرداختند. 

شرکت کنندگان از نقش هیات جمهوری اسلامی ایران در برگزاری و میزبانی این نشست تشکر و قدردانی کردند.

دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نیویورک
امیرعبداللهیان: سازمان ملل باید توجه ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق ملت فلسطین داشته باشد

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا