اخبار روز

امیرعبداللهیان: شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی و تجاری با سوریه هستیم/ مقداد: جولان به زودی به وطن خودش سوریه باز خواهد گشت

امیرعبداللهیان: شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی و تجاری با سوریه هستیم/ مقداد: جولان به زودی به وطن خودش سوریه باز خواهد گشت

– اخبار بین الملل –

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری برگزیده های ایران، بعدازظهر امروز دوشنبه ۹ مرداد ماه فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری برگزار شده درباره موضوعات مورد گفتگو در این دیدار گفت: در جریان سفر هیات عالی رتبه سوریه به تهران علاوه بر همکارم آقای مقداد دو تن از اعضای دیگر کابینه سوریه در این سفر حضور دارند. ما همزمان گفتگو با وزیر خارجه، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را به ریاست آقای بذرپاش شاهد هستیم.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مشترک ما پیگیری توافقات دو کشور در جریان سفر آقای رئیسی به دمشق بود. خرسندیم که در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری وزرای کابینه شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی نمودن توافقات اقتصادی تجاری و فناوری هستیم. توافقاتی در راستای منافع دو کشور بررسی شده است. توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور که در حال اجرایی شدن است، آغاز سفر زائرین ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، همچنین افزایش پروازهای هوایی بین دو کشور، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری و ترانزیت از جمله موضوعات پیشرفت کرده بین تهران و دمشق است.

امیرعبداللهیان افزود: برای پیگیری دقیق‌تر از منافع حاصل از همکاری‌های تجاری، کمیته مشترک اقتصادی، علم و فناوری، مالی و بانکی و حقوقی به صورت فعال پیگیر هستند.

وزیر خارجه درباره تحولات سوریه گفت: مایلم عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و پاکستان را به ملت و دولت دو کشور تسلیت بگوییم و به شدت این اقدامات را محکوم کنم. بایستی با دقت زنگ خطر را جدی بگیریم و به اقدامات مشترک منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم توجه کنیم.

وی ادامه داد: ایران به تلاش‌ها و حمایت خود برای تحقق ثبات در منطقه ادامه خواهد داد. ما اتفاق نظر داشتیم که صلح در سوریه جز از عدم دخالت کشورهای بیگانه، بازگشت آوارگان و لغو تحریم‌های یکجانبه غرب محقق نخواهد شد. لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. اخیرا نشست بیستم کارشناسان ارشد در فرمت آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه را ما قویا محکوم می‌کنیم. این رژیم اصلی ترین منبع بی ثباتی در منطقه به شمار می‌رود. تاکید می‌کنیم حاکمان رژیم جعلی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و منطقه فتنه انگیزی‌های صهیونیستی را بر نمی‌تابند. ایران قاطعانه از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت این کشور حمایت می‌کند. حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به امنیت این کشور نخواهد کرد. نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را به خوبی درک می‌کنیم اما معتقدیم که روش نظامی در خاک سوریه راه حل نیست. ما چارچوب نشست چهارجانبه را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم.

وی افزود: خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات این کشور و منطقه می‌دانیم. بر بازگشت آوارگان سوری به مناطق مسکونی قبلی خود تاکید داریم و معتقدیم برخی از کشورهای اروپایی که مانع بازگشت آنان هستند باید روش مناسبی اتخاذ کنند.

امیرعبداللهیان درباره روابط سوریه و ترکیه گفت: تاکنون چند دور نشست‌ها در سطح وزرای دفاع و خارجه برگزار شده است. در آخرین نشست این پیشنهاد مطرح است که نیروهای نظامی ترکیه طبق جدولی زمان بندی شده به مرزهای خودشان بازگردند. رئیس جمهور سوریه نیز این منطق را پذیرفتند که نسبت به تامین امنیت مرزهای مشترک اقدام کنند. تهران و مسکو هم به عنوان تسهیل کننده و ضامن به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. ما پبشنهاد دادیم که نشستی در سطح کارشناسان و یا وزرای خارجه برگزار شود.

وزیر خارجه ایران درباره مناسبات تجاری با سوریه اظهار کرد: کشور سوریه علی رغم درگیر بودن در جنگ طولانی مدت، به لحاظ برخورداری از امکانات از امتیازی ویژه برخوردار است. ما پروژه‌های مختلفی را توافق کردیم و توافقات درباره حوزه بندری، مخابرات و غیره در دستور کار مشترک دو کشور است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در خصوص افزایش حجم تبادلات تجاری در بخش خصوصی هم کارها در مسیر درست خودش قرار دارد.

وی ادامه داد: در خصوص همکاری در موضوع ترانزیت، مسیر زمینی ترانزیتی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به دیگر کشورها جریان دارد. ما موانعی را در چند روز اخیر شاهد بودیم و اکنون موانع برطرف شده است. از زمانی که برنامه همکاری بلند مدت تهران و دمشق در جریان سفر رئیس جمهور به امضای دو کشور رسید، کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شدن این سند جامع بر تمرکز بر همکاری‌های تجاری و فناوری تشکیل شده و کار به سرعت در حال انجام است.

امیرعبداللهیان درباره نشست وزرای خارجه همکاری اسلامی گفت: ما امروز ساعت ۰۴:۳۰ دقیقه نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی را به صورت مجازی خواهیم داشت. هدف از این نشست بررسی موضوع اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم و ارسال پیامی قوی و بازدارنده به دولت‌هایی است که با اجازه دادن هتک حرمت به کتب آسمانی به خشونت دامن می‌زنند.

دیدار وزرای خارجه ایران و سوریه در تهران

 

اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد به خاطر عمق بحران‌هایی است که در آن وجود دارد

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست گفت: خوشحالم که در کشور ایران حضور دارم. ما به صورت دوره‌ای با آقای امیرعبداللهیان سفرهای دوجانبه را داریم. جا دارد که عرض کنم ملت سوریه از سفری که آقای رئیسی به سوریه داشتند، خرسند هستند. این روابط آغاز شده و تلاش می‌کنیم که دستاوردهایی را داشته باشیم. گام‌های عملی آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم گسترش دهیم.

وی ادامه داد: من احساس خرسندی می‌کنم از سفر هیات سوری به تهران که برای عمق بخشیدن به روابط دو کشور حضور دارند. سفر آقای رئیسی صرفا برای مسائل اقتصادی نبود، بلکه در خصوص همکاری‌های سیاسی و بین‌المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

مقداد همچنین گفت: ما به کشورهای مخل روابط می‌گوییم که کشورها به ستوه آمده‌اند و ما در کنار ملت فلسطین می‌ایستیم. اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد به خاطر عمق بحران‌هایی است که در آن وجود دارد. ملت اصیل در این منطقه ملت فلسطین است. ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود محکوم می‌کنیم. حدود ۳۰۰ فلسطینی از ابتدای سال به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی جنایت مختلفی را در فلسطین انجام می‌دهد و کشورهای حمایت کننده شریک هستند در این جنایت‌ها. این اقدامات رژیم علیه فلسطین صرفا نیست و علیه مردم منطقه جولان اشغالی هم کشیده شده است. ما از مبارزات آنان تمجید می‌کنیم. جولان به زودی به وطن خودش سوریه باز خواهد گشت.

وی ادامه داد: ما از همه تلاش‌ها برای وجدت بخشی بین عرب‌ها و مسلمانان حمایت می‌کنیم و از دیپلماسی فعال ایران در این مسیر حمایت می‌کنیم.

مقداد افزود: ما در خصوص تمام تحولات سیاسی در منطقه امروز صحبت کردیم. این جنایت‌هایی که روزانه صورت می‌گیرد امکان ندارد ادامه داشته باشد. جنایت‌های جنگی آمریکا قطعا پایان خواهد یافت و ملت سوریه اجازه نمی‌دهند ادامه پیدا کند. وجود آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است و درخواست سوریه نیست. سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است. همچنین می‌خواهم به کشورهای دوست اعلام کنم که سوریه ناتوان نیست و توانست به وجود داعش پایان دهد.

وی ادامه داد: از تمام کشورهای غربی می‌خواهم که به حمایت خودشان از تروریسم پایان دهند. ما بر حقوق بشر ملت‌ها همواره تاکید داریم. نیروهای آمریکایی چرا در مرز اردن، سوریه و عراق حضور دارند؟ آنها می‌خواهند مانع تبادلات اقتصادی بین کشورها شوند و نمی‌خواهند ملت‌ها با همدیگر همکاری داشته باشند.

مقداد درباره روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: برادرانمان در تهران حمایت مجدد خودشان را از سوریه اعلام کردند. در زمینه روابط ایران و کشورهای عربی ما از این روابط استقبال می‌کنیم. ما خواستار روابط متوازن بین همه طرف‌ها هستیم.

وی همچنین گفت: طی روزهای آینده در سازمان ملل نشست‌هایی برگزار خواهد شد و همه ما در این نشست‌ها بر آزادی و استقلال کشورهای جهان تاکید خواهیم کرد و نقشه‌های کشورهای سلطه‌گر را برملا خواهیم کرد. کشورهای غربی می‌خواهند که از بازگشت آوارگان سوری جلوگیری کنند. ما با نهادهای سازمان ملل حتما همکاری خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ملت ما تلاش می‌کنند که در سوریه به بطری آب دسترسی پیدا کنند اما کشورهای غربی با تحریم‌های یکجانبه خود مانع آن می‌شوند. این کشورها وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند، دروغ می‌گویند. روز گذشته آمریکا ۴۲ کامیون مربوط به نفت را متوقف کردند. ما شاهدیم که آمریکا با این غارت به دنبال تحقق اهداف خودش است. ما می‌خواهیم که این اقدامات متوقف شود. روش‌های آمریکا در سرتاسر جهان برای همگان آشکار شده است.

فیصل مقداد در پاسخ به سئوالی درباره افزایش نظامیان آمریکایی در منطقه گفت: هدف آمریکا از افزایش نیروهایش در سوریه ادامه دادن به تجاوزگری و غارت سوریه است. تعجب ندارد که آمریکا از تروریسم حمایت کند. آمریکا برای تحقق اهدافش تروریست‌ها را جا به جا می‌کند، همین وضع هم در شمال سوریه جاری است. هدف دیگر پیشگیری از حل مشکل در سوریه و تضعیف دولت سوریه است. دولت و ملت سوریه خواهان آزادسازی جولان اشغالی و به دست گرفتن منابع سوریه هستند.

وزیر خارجه سوریه درباره بازگشت کشورش به اتحادیه عرب گفت: پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آمریکا و عرب به شدت خشمگین شدند و کشورهای عربی را به خاطر این تصمیم محکوم می کنند. ما تسلیم فشارها و باج خواهی‌ها نخواهیم شد. با کشورهای عربی در تماسیم تا روابط سوریه با کشورهای عربی تحت تاثیر آمریکا و نقش مشکوک غربی‌ها در منطقه نباشد. ما خوشحالیم که تحولات فعلی در بازگشت روابط بین ایران و برخی کشورهای عربی در جریان است. کشورهای غربی تهدید کردند که کشورهای عربی را مورد تحریم قرار دهند. ما می‌دانیم که کشورهای عربی کرامت زیادی برای خودشان قائل هستند و به کشورهای غربی اعتراض کردند. ما با جدیت پیگیر تماس‌ها با کشورهای دیگر عربی هستیم.

فیصل مقداد درباره مقاومت در منطقه گفت: تقریبا نزدیک به ۳۰۰ هزار تروریست به خاک سوریه وارد شدند و ما به لطف محور مقاومت و ارتش شجاع سوریه و ایمان ملت سوریه پیروز شدیم. تجاوز مستقیم آمریکا علیه سوریه، باعث قتل بیش از ۲۵۰ شهروند سوری شد. اوضاع در شمال سوریه به خوبی پیش نمی‌رود و ارتش بیگانه ترکیه بخشی از سرزمین ما را اشغال کرده است. هیچ دشمنی بین ما وجود ندارد اما می‌خواهیم که نیروهای خارجی از سرزمین‌های ما بیرون روند. یکسری کشورها با قدرت‌های شر همپیمان شدند و برخی از این کشورها رویکرد داعش را پیگیری کردند. این نیروهایی که وارد خاک سوریه شدند با مقاومت ملت سوریه مواجه خواهند شد. همچنین اقدامات غربی‌ها که باعث کشتار در سوریه شدند قطعا با مقاومت ملت مواجه خواهند شد. هیچ تفاوتی بین داعش و آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. ما جنایت‌ها علیه سوریه را فراموش نخواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه در خصوص روابط و کمک‌های ایران به سوریه گفت: ایران همه تلاش‌های خود را برای کمک به سوریه انجام داد. ما از ایران برای همه این کمک‌ها تشکر می‌کنیم. ایران آنچه که بعد از زلزله اخیر در سوریه انجام داد، کمک‌های بزرگی بود. ما از رهبری ایران تشکر می‌کنم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا