فرهنگ و هنر

انتشار کتاب «فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» ویژه مبلغین قرآنی در ماه محرم

انتشار کتاب «فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» ویژه مبلغین قرآنی در ماه محرم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ حجت الاسلام محمودخانی، دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در راستای تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد همه‌جانبه تبیین و تقویت اتحاد و انسجام ملی، بر آن شدیم تا مسأله سبک زندگی و موضوع عفاف و حجاب  که یکی از چالش‌های مهم امروز جامعه ما است و در تذکرات و بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته، با خوانشی قرآنی مورد تدبر و مطالعه قرار دهیم.

وی ادامه داد: خوانش تدبری و سوره‌محور قرآن کریم، از رویکردهای نوین فهم قرآن کریم است. در این رویکرد، با تأمل و تفکر در ظواهر قرآن، به دنبال کشف ارتباط سیاق‌ها، آیات و جملات قرآن کریم هستیم تا به اندازه وسع خود و با توجه به اصول و ضوابط فهم قرآن، پرده از باطن این ظاهر بردارد و به معنایی نو دست یابد.

حجت الاسلام محمود خانی افزود: نوشتار حاضر بر اساس سوره مبارکه نور، روش تدبر در قرآن  و برگرفته از مباحث ارائه‌شده بر محوریت سوره مبارکه  نور تهیه شده است.

وی افزود: هدف از نوشتار حاضر، صرف رویکرد علمی و پژوهشی به مسأله عفاف و حجاب نبوده است، بلکه به دنبال این بودیم تا در راستای جهاد تبیین، با رویکردی تبلیغی به این مسأله با محوریت سوره مبارکه نور بپردازیم و آن را در ۱۰ جلسه با ادبیات عمومی برای ارائه در کرسی‌های تفسیر و منبرهای قرآنی با مخاطب عام آماده کنیم.

دارالتفسیر علامه شیخ طبرسی در حرم مطهر رضوی به بهره‌برداری رسید

دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مورد ویژگی‌های این کتاب ادامه داد: این کتاب در ۱۰ جلسه و در ۲۱۲ صفحه توسط حجت الاسلام محمدجواد ابراهیمی تدوین شده است که در این ۱۰ جلسه به دنبال این هستیم، طرح عفاف و حجاب سوره مبارکه نور را تبیین کنیم؛ طرحی که سبب ایجاد تمدنی عفیف و نورانی می‌شود.

وی ادامه داد: سوره مبارکه نور دارای دو فصل است: فصل اول از آیه ۱ تا ۳۳ و فصل دوم از آیه ۳۴ تا ۶۴، که در این نوشتار صرفاً درباره فصل اول سوره گفت‌وگو شده است و طرح عفاف و حجاب سوره در قالب ۶ گام، در شش سیاق سوره مورد بررسی قرار گرفته است.

محمودخانی افزود: گام اول: از آیه ۱ تا ۱۰ سوره که با مشخص‌کردن مجازات سخت زناکاران به فضاسازی جهت اجرای طرح عفاف و حجاب اشاره می‌کند. گام دوم: از آیه ۱۱ تا ۲۰ سوره که به فتنه إفک و جریان‌سازی‌های عصبه برای مقابله با فضای اجرای حدود الاهی اشاره می‌کند. گام سوم: از آیه ۲۱ تا ۲۶ سوره که به تبعیت مؤمنین از شیطان برای رمی زنان پاکدامن و کوتاهی آن‌ها در انفاق و دستگیری از آن‌ها اشاره می‌کند. گام چهارم: از آیه ۲۷ تا ۲۹ سوره که به نهادینه‌کردن و فرهنگ‌سازی حفظ حریم خصوصی توجه می‌دهد. گام پنجم: از آیه ۳۰ تا ۳۱ سوره که به رعایت کنترل نگاه، حفظ دامن و نحوه پوشش دستور می‌دهد. گام ششم: از آیه ۳۲ تا ۳۳ سوره که به جنبش اجتماعی ازدواج برای جوانان مجرد اشاره می‌کند. و در پایان، ارتباط این گام‌ها با جامعه و تمدن نورانی حول محور بیوت نور صحبت شده است.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا