سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

آغاز هفته پانزدهم لیگ برتر؛ ۴ تیم در فکر پایان خوش نیم‌فصل

آغاز هفته پانزدهم لیگ برتر؛ ۴ تیم در فکر پایان خوش نیم‌فصل

24 ساعت پیش
تعجب پیشکسوت استقلال از نمایش شاگردان ساپینتو برابر المحرق

تعجب پیشکسوت استقلال از نمایش شاگردان ساپینتو برابر المحرق

24 ساعت پیش
جریمه گل‌محمدی، سپاهان و محرومیت عوامل باشگاه خیبر

جریمه گل‌محمدی، سپاهان و محرومیت عوامل باشگاه خیبر

24 ساعت پیش
اوسمار لیست داد؛ ۶ بازیکن در فهرست سرمربی پرسپولیس

اوسمار لیست داد؛ ۶ بازیکن در فهرست سرمربی پرسپولیس

1 روز پیش
توضیحات ماجدی درباره تعطیلی مسابقات فوتبال در تهران

توضیحات ماجدی درباره تعطیلی مسابقات فوتبال در تهران

1 روز پیش
اعلام رنکینگ تیراندازان آسیا در پایان سال ۲۰۲۵

اعلام رنکینگ تیراندازان آسیا در پایان سال ۲۰۲۵

1 روز پیش
برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در رشت

برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در رشت

1 روز پیش
ستاره روسی در راه والیبال ایتالیا

ستاره روسی در راه والیبال ایتالیا

1 روز پیش
بیانیه کمیته انضباطی در خصوص نحوه فعالیت لیدرها

بیانیه کمیته انضباطی در خصوص نحوه فعالیت لیدرها

1 روز پیش
سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

2 روز پیش

Home » انتظار برای واردات خودرو ۹ماهه شد

انتظار برای واردات خودرو ۹ماهه شد

زمان انتشار: 1 دی 1404 ساعت 16:22

دسته بندی: اخبار روز

شناسه خبر: 747158

زمان مطالعه: 7 دقیقه

انتظار برای واردات خودرو ۹ماهه شد

اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، با ورود به ماه دهم سال، وضعیت واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تعلیقی که نه به‌دلیل نبود قانون، نه فقدان آیین‌نامه اجرایی و نه کمبود متقاضی شکل گرفته، بلکه به‌علت یک فاصله جدی میان تصمیم‌گذاری کلان و اراده عملی دستگاه‌های اجرایی است.

قانون بودجه سال ۱۴۰۴ به‌صراحت تکلیف اختصاص ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو را مشخص کرده است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز پس از کش‌وقوس‌های حقوقی، با اصلاحات موردنظر دیوان عدالت اداری و تأیید مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، منابع ارزی می‌بایست به‌صورت فصلی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت و تنوع خودروها در کشور فراهم شود،

با این حال، واقعیت بازار نشان از توقف کامل واردات خودرو دارد. به‌گفته عاملی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، علی‌رغم ثبت سفارش‌های انجام‌شده و آماده بودن زیرساخت‌های سامانه‌ای، بانک مرکزی تاکنون ارز موردنیاز واردات را تخصیص نداده است و بیش از ۱۰۰ هزار ثبت سفارش بلاتکلیف باقی مانده‌اند، این موضوع، مسیر قانونی و مصوب واردات خودرو را به یک وضعیت بلاتکلیف و پرابهام تبدیل کرده است.

فارغ از اینکه مسئول مستقیم این توقف کدام نهاد است، مسئله اصلی به یک سیاست‌گذاری و اراده اجرایی بازمی‌گردد. وزارت صمت در این مسیر نقش خود را تدوین آیین‌نامه، ایجاد زیرساخت‌ها و پیگیری تخصیص ارز معرفی می‌کند و بانک مرکزی نیز با تأکید بر محدودیت‌های ارزی، بر اولویت‌بندی منابع تأکید دارد، نتیجه این برخورد، توقف فرآیند واردات و ایجاد یک فاصله بزرگ میان قانون، وعده و اجراست.

آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، نبود اراده جمعی برای عملیاتی کردن واردات خودرو است. هر روز یک دلیل تازه برای تأخیر مطرح می‌شود؛ مشکلات تعرفه‌ای، ابهامات آیین‌نامه‌ای، محدودیت منابع ارزی یا چالش‌های نظارتی. این پاس‌کاری و تغییر مداوم دلایل، به‌وضوح نشان می‌دهد که واردات خودرو بیش از آنکه یک ابزار واقعی تنظیم بازار باشد، به‌عنوان یک ابزار کنترلی یا نمایشی سیاست‌گذارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب توجه دیگر ادامه فروش خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت در شرایطی است که ارز لازم برای واردات آن‌ها هنوز تأمین نشده است، این رویکرد نه‌تنها ریسک تعهدات معوق را افزایش می‌دهد، بلکه پیام متناقضی به بازار ارسال می‌کند؛ “بازاری که هنوز از تحقق واردات مطمئن نیست، اما با فروش مواجه است و به همین دلیل، قیمت‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان تحت تأثیر این عدم شفافیت قرار می‌گیرد.”

پیامد این وضعیت برای بازار خودرو آشکار است؛ ادامه بی‌اعتمادی، فشار قیمتی و کاهش کارایی بازار. واردات خودرو قرار بود با افزایش رقابت و کاهش انحصار، تعادل نسبی به بازار بیاورد، اما با توقف تخصیص ارز و سردرگمی نهادهای مسئول، نه‌تنها این هدف محقق نشده است بلکه هر روز بر ابهامات و نارضایتی مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود.

با گذشت سه فصل از سال، واقعیت این است که واردات خودرو هنوز به یک چالش عمده سیاست‌گذاری تبدیل شده است؛ چالشی که بیشتر از هر چیزی ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، فقدان اراده عملی و تصمیم‌گیری منسجم است. تا زمانی که این هماهنگی و اراده اجرایی شکل نگیرد، هیچ وعده‌ای مبنی بر بهبود شرایط بازار و تأمین خودروهای وارداتی عملی نخواهد شد.

البته این تجربه همچنین درس مهمی برای سیاست‌گذاران دارد؛ هر قانون و آیین‌نامه بدون پیگیری عملی و تخصیص منابع، تنها یک متن روی کاغذ باقی می‌ماند. واردات خودرو، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نیازمند تصمیمات قاطع، هماهنگی بین نهادها و تخصیص منابع به‌موقع است تا وعده‌ها بتوانند به واقعیت تبدیل شوند و بازار خودرو از سردرگمی فعلی رهایی یابد.

/+

 
حتما بخوانید : تذکر ۳۸ نماینده به پزشکیان درباره ساماندهی کارکنان دولت
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تظاهرات مردم فلسطین در کرانه باختری در پی خیانت جدید تشکیلات ابومازن 20 ساعت پیش
  • حاجی صادقی: اشراف اطلاعاتی کامل بر تمامی مراکز قدرت و تحرکات دشمن داریم 20 ساعت پیش
  • آقای تاجرنیا! دلیل انتخاب نشدن‌تان به عنوان مدیرعامل استقلال را هم بگویید 20 ساعت پیش
  • پورمحمدی: افزایش ناکافی حقوق را با معافیت مالیاتی پوشش دادیم 20 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15852
  • اخبار ورزشی 21071
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8700
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 6129
  • تبلیغات 53
  • تهران 754
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 751
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3665
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19955
  • قزوین 770
  • قم 885
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1206
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • اتصال اهالی روستای گراتی اسفراین به شبکه پایدار آب شرب
    اتصال اهالی روستای گراتی اسفراین به شبکه پایدار آب شرب 4 ساعت پیش
  • ماهان به آسمان بجنورد بازمی‌گردد / آغاز پروازها از سوم دی
    ماهان به آسمان بجنورد بازمی‌گردد / آغاز پروازها از سوم دی 4 ساعت پیش
  • آمادگی هلال احمر برای اجرای طرح امداد و نجات زمستانه در خراسان شمالی
    آمادگی هلال احمر برای اجرای طرح امداد و نجات زمستانه در خراسان شمالی 4 ساعت پیش
  • هشدار آبفا به مشترکان خراسان شمالی؛ مراقب کنتورهای آب در روزهای یخبندان باشید
    هشدار آبفا به مشترکان خراسان شمالی؛ مراقب کنتورهای آب در روزهای یخبندان باشید 4 ساعت پیش
  • ثبت بیشترین بارش و نوسان دمایی در خراسان شمالی طی هفته گذشته
    ثبت بیشترین بارش و نوسان دمایی در خراسان شمالی طی هفته گذشته 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025