سیاسی

انتقاد آملی‌لاریجانی از نقش رئیسی در رد طرح «شفافیت» در مجمع تشخیص مصلحت

انتقاد آملی‌لاریجانی از نقش رئیسی در رد طرح «شفافیت» در مجمع تشخیص مصلحت

در این مطلب آمده است:

«شفافیت» مهم‌ترین شعار اصولگرایان از نمایندگان مجلس یازدهم تا رئیس‌جمهور اصولگرای سیزدهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام ناک‌اوت شد و «شرق» در هفته گذشته بارها با اعضای مختلف مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پیگیری دلیل این تصمیم تماس گرفت که همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند و پاسخ همگی یک کلام بود که «ترجیح می‌دهند در این رابطه صحبت نکنند». حال مشخص شده دلیل این تصمیم مجمع درخواست رئیس دولت بوده است.
آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه توضیح داد: موضوع اختلاف و اصرار مجلس هم در طرح شفافیت، بحثِ شفافیتِ خودِ مجمع بود که مفصل توضیح داده شد که مجمع به‌هیچ‌وجه با شفافیت مخالف نیست، اگر مخالفتی هست با این نحو کار مجلس است که برخلاف نص قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت تصمیم‌گیری کرده است در حالی که طبق قانون اساسی مجلس حق ندارد راجع به کیفیت اداره مجمع قانون بنویسد.

اختلاف ادامه دار مجلس و مجمع تشخیص بر سر هیات نظارت /همه پروژه‌ها قفل شده است /هیات مذاکره وارد عمل شد

پیام مهم دفتر رهبری به مجمع تشخیص درباره قانون شفافیت /گلایه صریح آملی لاریجانی از ادعاهای نمایندگان درباره هیات عالی نظارت

او افزود: مجمع در حال رسیدگی به این موضوع بود که از دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادند که ایشان نظری راجع به قوای دیگر دارند. وی افزود: رئیس‌جمهور محترم، گلایه و شکایت کرده بود مبنی بر اینکه این مصوبه برای کار دولت مشکل ایجاد می‌کند و این موضوعی بود که در هیئت عالی نظارت هم بحث شده بود و در دور اول، این اشکال را به مجلس منعکس کرده بودیم اما برای بار دوم به خاطر هم‌زمانی آن با بحث بودجه ۱۴۰۲ نتوانستیم رسیدگی کنیم و لذا مورد در هیئت عالی نظارت قرار نگرفت. آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: به‌دنبال درخواست رئیس‌جمهور محترم، مقام معظم رهبری اجازه رسیدگی مجدد دادند و در هیئت عالی نظارت هم طبق این مجوز، بحث و مشخص شد برخی از اشکالاتی که قبلا گرفته شده رفع شده و برخی نیز باقی مانده است.

این موارد به شورای نگهبان منعکس شد. این سخنان آملی‌لاریجانی در حالی از ماجرای حذف لایحه شفافیت پرده برداشته است که اگر به سخنان پیشین رئیسی نگاهی بیندازیم متفاوت با این درخواست صحبت کرده است. او وقتی رئیس دستگاه قضا بود بر اهمیت شفافیت تأکید بسیار داشت و در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ گفت که «اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور و نهادینه‌سازی شفافیت است». یا در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۹ گفته بود که «شفافیت خواست مردم است» و حتی در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ نیز در مقام ریاست‌جمهوری در نخستین همایش ملی ارتقای شفافیت با تأکید بر استقرار دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند برای شفافیت بیشتر در نظام اداری گفت: هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی جلوگیری می‌شود. این تفاوت در گفتار و عمل خود جای بحثی جدا دارد به‌خصوص وقتی اصولگرایان در قدرت اجرائی یکدست قرار نداشتند همین طرح شفافیت را که آن زمان با نام شفافیت آرای نمایندگان شناخته می‌شد، عاملی برای حمله به مجلس دهم و اصلاح‌طلبان تبدیل کرده بودند آن‌هم به دلیل اینکه فوریت آن در مجلس دهم رأی نیاورده بود اما همین طرح در مجلس یازدهم بارها دستخوش تغییر شد و حتی در اولین رأی‌گیری، که به عنوان دستاوردی برای مجلس یازدهم از آن یاد می‌شد در صحن رأی نیاورد. ادامه ماجراها هم به تغییر طرح به شفافیت قوای سه‌گانه رسید تا بهارستان همه ارگان‌ها را با خود همراه کند اما دولت اصولگرا تن به شفافیت قانون‌مند نداد. طرح شفافیت که قرار بود دستاورد بزرگ اصولگرایان باشد به پاشنه‌آشیل آنها تبدیل شده و نشان از ناتوانی آنان برای تن‌دادن به شفافیت دارد.

۲۷۲۲۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا