اجتماعی

انتقاد اعضای شورای شهر تهران از نحوه تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹

انتقاد اعضای شورای شهر تهران از نحوه تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ در بخش اول یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران به بررسی ابعاد مختلف حادثه ریزش ساختمان‌های غیرمجاز منطقه خلازیر پرداخته شد.

در جلسه امروز پس از صحبت‌های تورج فرهادی؛ شهردار منطقه ۱۹ و قدرت‌الله محمدی؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، برخی اعضا نکات و نظرات و انتقادات خود را نسبت به تخریب این ساختمان‌ها مطرح کردند.

مهدی اقراریان؛ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ضمن تاکید بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و بررسی ابعاد مختلف این حادثه اظهار کرد: این کمیته باید هر چه زودتر تشکیل شود تا ابعاد مختلف ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ روشن شود.

تکذیب استفاده از مواد منفجره برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز

وی با اشاره به تذکرات مکرر نمایندگان شورای شهر تهران در خصوص مسائل ایمنی گفت: از ابتدای این دوره به این موضوع توجه شده و امیدواریم در نهایت شهرداری نیز به این مسئله توجه داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر تهران از جمله مناطق جنوبی و منطقه ۱۹ گفت: اگر چه این موضوع بسیار مهم است اما باید استانداردهای لازم نیز در خصوص تخریب ساختمان‌های غیرمجاز و ناایمن مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در خصوص تاکید اقراریان مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب گفت: قطعا این کمیته به‌زودی تعیین خواهد شد.

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با اشاره به گزارشات مکرر شهردار منطقه ۱۹ از برخوردهای قاطع با مافیای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه گفت: این گزارشات نوبه‌ای به صورت مستمر به اعضا ارسال می‌شود که در این زمینه از شهردار منطقه ۱۹ قدردانی می‌شود.

وی افزود: البته چندی پیش در زمان شهردار وقت منطقه ۱۹ شاهد یک اتفاق عجیب بودیم به طوری که یکی از شهرداران منطقه ۱۹ در اقدامی نمایشی اعلام کرد که در برخورد با مافیای ساخت‌وسازهای غیرمجاز به وی و ماشینش حمله‌ور شده‌اند که در ادامه مشخص شد که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد اما با گذشت یک سال هنوز شهردار تهران هنوز توضیحاتی را در خصوص این اقدام عجیب و نادرست به اعضا ارائه نکرده است.

امانی با اشاره به اینکه در حال حاضر استانداردهای لازم جهت تخریب ساختمان‌های غیرمجاز و ناایمن در سطح دنیا وجود دارد، افزود: سؤالات و پرسش‌های متعددی در خصوص تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ وجود دارد که می‌توان به این سؤال اشاره کرد که پیمانکار تعیین شده برای تخریب این ساختمان چه سوابقی را در مهندسی تخریب داشته است؟

وی با بیان اینکه قاعدتا باید نحوه تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد، تصریح کرد: سناریوهای متعددی در خصوص تخریب وجود دارد که باید به این موارد توجه شود.

امانی گفت: تصاویر و عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حکایت از این دارد بسیاری از افراد از زمان فرایند تخریب بی‌اطلاع بودند و اینها سوالاتی است که باید از سوی شهرداری تهران پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین برج‌های دنیا خیلی راحت و بدون جان باختن کسی تخریب می‌شود، اظهار کرد: اینگونه به نظر می‌رسد که در فرآیند این تخریب استانداردهای لازم رعایت نشده و چطور ممکن است از سیم بوکسل برای تخریب استفاده شود و مشخص است اشتباهات جدی در این تخریب وجود داشته است و متاسفانه تعدادی افراد جان خود را در این حادثه از دست دادند.

علیرضا نادعلی؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: انتظار ما این است که شهرداری تهران از خانواده‌های آسیب‌دیده و خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند حمایت لازم را انجام بدهد.

نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز گفت: متاسفانه در چند روز گذشته شاهد چندین حادثه تلخ و دلخراش بوده‌ایم که باید این موارد در کمیسیون نظارت و حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد و ما منتظر گزارش شهرداری تهران هستیم تا این موارد را در کمیسیون مورد بررسی قرار بدهیم.

وی با طرح چند پرسش مبنی بر اینکه آیا پیمانکار تخریب ساختمان‌های غیرمجاز اصالت‌سنجی شده بود یا خیر خاطرنشان کرد: از این دست سؤالات بسیار است که باید هر چه سریع‌تر با بررسی ابعاد موضوع به این سؤالات پاسخ داده شود.

تشکیل کمیته تخصصی در پیگیری ابعاد مختلف ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹

به گزارش برگزیده های ایران، در جریان یکصدوشصت‌وهشتیمن جلسه شورای شهر تهران مهدی چمران پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی جهت بررسی ابعاد مختلف فروریزش ساختمان‌های غیرمجاز منطقه ۱۹ را ارائه کرد.

بر اساس پیشنهاد و دستور رئیس شورای شهر تهران، دکتر حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی، دکتر رهایی از دانشگاه امیرکبیر به عنوان متخصص ساخت‌وساز و همچنین  دو کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران (کمیسیون عمران و حمل و نقل و معماری و شهرسازی) به عنوان اعضای کمیته تخصصی جهت بررسی ابعاد مختلف فروریزش ساختمان‌های غیرمجاز منطقه ۱۹ خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه کمیته اشاره شده ابعاد مختلف این حادثه را بررسی خواهد کرد، گفت: ما باید به گونه‌ای اقدام کنیم که در آینده به مشکلی در خصوص تخریب ساختمان‌های غیرمجاز بر نخوریم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا