قم

اندیشکده‌های حوزوی نیازهای روز دولت و مجلس را در دستور کار قرار دهند/ بسیاری از قواعد کشور منشا دینی ندارد

سید محسن دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نقش حوزه در تامین زیرساخت‌های فکری دولت عنوان کرد: حوزه علمیه به عنوان نهاد اندیشه‌ای و فکری که فهم عمیق و اجتهادی از دین دارد می‌تواند با پیشنهاد بسته‌های سیاستی و قانونی و همچنین ریل‌گذاری بر مبنای دینی مسیر دولت را به گونه‌ای مشخص کند که بسته‌های اجرایی کشور بر اساس عقاید و اصول دینی پیش رود.

وی اضافه کرد: فرایند ریل‌گذاری دینی مسیر دولت در حال حاضر از دل حوزه خارج نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از قواعد و سیاست‌های کشور منشا دینی ندارد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار از حوزه این است که مبانی دینی را به مباحث کاربردی جامعه تبدیل کند و بر این اساس پاسخگوی نیازهای روز جامعه، دولت  و مجلس باشد.

دهنوی تصریح کرد: حوزه می‌تواند با پیشنهاد بسته‌های سیاستی، اجرایی و قانونی به دولت و مجلس کمک کند که فرایندهای اجرایی کشور رنگ و بوی دینی واقعی بگیرد نه اینکه در حد حرف، کارهای نمادین و حفظ ظاهر باشد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارتباط حوزه با نهادهای تصمیم‌گیر کشور مانند مجلس و دولت، فعالیت در قالب نشست‌هایی مانند رویداد دین و حکمرانی است که همانند سراسر جهان با محوریت اندیشکده‌ها صورت می‌گیرد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: کار اندیشکده‌ها این است که از یک سمت به مبانی علمی متصل هستند و نیازهای روز جامعه در قالب مسئله کاری در دستور کار آن‌ها قرار می‌گیرد و سپس بسته‌ها و پاسخ‌هایی برای این نیازها ارائه می‌شود.

دهنوی توسعه و افزایش اندیشکده‌های حوزوی را ضروری برشمرد و گفت: این اندیشکده‌ها باید در حوزه‌های علمیه قم باشند ولی دستورکار آن‌ها از سوی دولت و مجلس بیاید؛ یعنی نیازهای قوه مقننه و مجریه تبدیل به موضوعات روز اندیشکده‌ها شود تا در نهایت پاسخی برای آن‌ها طراحی و ارائه شود.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا