اخبار روز

اندیشکده‌ آمریکایی: توافق تهران و ریاض حامیان تغییر رژیم در ایران را ناامید کرد

اندیشکده‌ آمریکایی: توافق تهران و ریاض حامیان تغییر رژیم در ایران را ناامید کرد

اندیشکده آمریکایی “استیمسون” اقدام به انتشار مطلبی به قلم «باربارا اسلوین» کرده است که از توافق میان ایران و عربستان استقبال می‌کند و معتقد است: دو گروه از این توافق آزرده و ناامید خواهند شد. گروه اول حامیان تغییر رژیم در ایران هستند و گروه دوم اسرائیل است که به دنبال ایجاد ائتلاف ضدایرانی از طریق یکسری کشورها بود.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

درست زمانی که جهان شاهد تنش بر سر جنگ در اوکراین و افزایش رقابت قدرت‌های بزرگ است، رسانه‌ای شدن خبر میانجی‌گری چین برای از سرگیری روابط میان ایران و عربستان سعودی خبر خوبی به حساب می‌آید.

ایران و عربستان سعودی به عنوان رقبای تاریخی، به طور ویژه از زمان انقلاب ایران که یک حکومت دینی مسلمان شیعه به قدرت رسید، با یکدیگر اختلاف داشتند. خصومت‌ها اخیراً پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران افزایش یافته است. این امر تهران را به تلافی علیه منافع آمریکا در منطقه وا داشت. دو کشور همچنین یکدیگر را به مداخله در امور داخلی یکدیگر با حمایت از بازیگران غیردولتی متهم کرده اند.

هنوز چیزهای زیادی در مورد این توافق با میانجیگری چین باید وجود دارد که باید بررسی شود. با این حال، بنا به گزارش رسانه‌های ایرانی، ایران و عربستان سعودی دو توافق مشترک پیشین خود را احیا کنند. یکی در مورد همکاری امنیتی مربوط به سال ۲۰۰۱ و دیگری در سال ۱۹۹۸ در زمینه ارتقای اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی و اجتماعی.

چین به عنوان کشور میانجیگر از خرید نفت از هر دو کشور ایران و عربستان سعودی سود می‌برد زیرا خریدار عمده نفت از هر دو کشور است. چین از سال ۲۰۱۰، زمانی که ایران با تحریم‌های اقتصادی چندجانبه به رهبری ایالات متحده مواجه شده بود، شریک تجاری شماره یک ایران بوده است. چین علیرغم از سرگیری تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۸ به خرید مقادیر قابل توجهی نفت خام از ایران ادامه داده و به فرشته نجات ایران تبدیل شد.

اما از طرف دیگر در شرایطی که توجه بیشتر نقاط جهان درگیر جنگ اوکراین است، خبر ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان، آنهایی را که در اسرائیل به دنبال اتحاد نظامی میان آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی علیه تهران بودند را آزار خواهد داد.

اگر ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را همانطور که توافق شده، طی ۲ ماه آینده اجرا کنند، می تواند به آتش بس در جنگ داخلی وحشیانه یمن کمک کند و دیگر تنش‌های منطقه‌ای کمک کند. کاهش درگیری‌ها در منطقه می‌تواند اقتصاد آسیب دیده لبنان را ترمیم کند و منافعی برای عراق و سوریه داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: و اما آنهایی که به دنبال تغییر سریع رژیم در ایران هستند، از این اقدام ناامید خواهند شد، به ویژه اگر این اقدام عربستان را به کاهش حمایت از شبکه “ایران اینترنشنال”، یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان که به شدت اعتراضات اخیر در ایران را پوشش داده، کاهش دهد؛ شبکه‌ای که به مدعیان تبعیدی برای تغییر حکومت ایران میدان داده است.

مجاهدین خلق(منافقین) یکی دیگر از گروه‌های مخالف ایرانی مستقر در خارج از کشور که در گذشته از سرمایه‌های سعودی سود برده است، ممکن است شاهد کاهش منابع خود باشند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا