علمی و فناوری

انرژی تاریک سیاه‌چاله‌ها چگونه به کار می‌آید؟

انرژی تاریک سیاه‌چاله‌ها چگونه به کار می‌آید؟

زمانی که دانشمندان فهمیدند جهان درحال انبساط است، در نظریه‌ای اعلام شد که احتمالاً انرژی تاریک مواد کیهان را به‌سمت بیرون هل می‌دهد، اما هیچ‌کس نمی‌دانست که این انرژی از کجا می‌آید. حالا گروهی از محققان بین‌المللی برای اولین‌بار شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهند سیاه‌چاله‌ها می‌توانند منبعی برای تولید انرژی تاریک باشند.

۱۷ پژوهشگر از سراسر دنیا به رهبری دانشگاه هاوایی با مقایسه سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در بازه‌ای ۹ میلیارد ساله از تاریخچه جهان دریافته‌اند که انرژی تاریک احتمالاً از همین چاله‌های غول‌آسا بیرون می‌آید. آن‌ها می‌گویند سیاه‌چاله‌های عظیم در طول تاریخ خود ۷ تا ۲۰ برابر بزرگ‌تر شده‌اند و این افزایش اندازه نمی‌تواند صرفاً تحت تأثیر بلعیدن ستاره‌ها یا ادغام سیاه‌چاله‌ها با یکدیگر باشد.

دانشمندان می‌گویند سیاه‌چاله‌ها همگام با خود جهان درحال رشد هستند و با کمک نوعی انرژی تاریک فرضی موسوم به انرژی خلأ بر نیروهای درون هسته خود غلبه می‌کنند و به‌سمت بیرون انبساط دارند. به‌علاوه، این پدیده‌ها به‌نحوی تاروپود کیهان را همراه با خود منبسط می‌کنند.

انرژی تاریک سیاه‌چاله‌ها چگونه به کار می‌آید؟

«دیو کلمنتس»، از محققان این پروژه می‌گوید: «این یافته، نتیجه‌ای واقعاً غافل‌گیرکننده است. ما ابتدا می‌خواستیم ببینیم سیاه‌چاله‌ها چگونه در طول زمان رشد می‌کنند، اما حالا احتمالاً پاسخ یکی از بزرگ‌ترین مسائل کیهان‌شناسی را پیدا کرده‌ایم.»

سیاه‌چاله‌ها به‌عنوان منبع انرژی تاریک چه اهمیتی دارند؟

اگر انرژی تاریک انبساطی واقعاً درون هسته سیاه‌چاله‌ها وجود داشته باشد، دو معمای قدیمی در نظریه نسبت عام اینشتین برطرف می‌شود. اولاً این قضیه توضیح می‌دهد که جهان چگونه بر اثر نیروی عظیم گرانش که در نقاط مختلف آن وجود دارد، فرو نمی‌پاشد؛ ثانیاً نیاز به تکینگی برای توضیح سازوکار مرکز سیاه‌چاله‌ها برطرف می‌شود. تکینگی نقطه‌ای است که قوانین فیزیک در آن صدق نمی‌کند.

«دانکن فارا»، دیگر پژوهشگر این مطالعه اضافه می‌کند: «ما به‌طور هم‌زمان به دو نکته رسیده‌ایم: اینکه توضیح متداول سیاه‌چاله‌ها در مقیاس‌های زمانی بسیار طولانی جواب نمی‌دهد و برای اولین‌بار می‌توانیم یک منبع اخترفیزیکی را برای انرژی تاریک پیشنهاد کنیم.» البته پیش‌تر هم برخی محققان منابعی را برای انرژی تاریک پیشنهاد کرده بودند، اما مقالات حاصل از این پژوهش که در The Astrophysical Journal و The Astrophysical Journal Letters منتشر شده‌اند، اولین مقاله‌های مشاهده‌ای هستند که پدیده جدیدی را به‌عنوان منبع این انرژی معرفی نمی‌کنند و درعوض سیاه‌چاله‌ها را منبع انرژی تاریک می‌دانند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا