فرهنگ و هنر

انصاریان: شفاعت شامل افرادِ بیگانه با عبادت نمی‌شود/ خدا شکر عملی می‌خواهد نه زبانی+صوت

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم، طی سخنرانی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد رسول اکرم (ص) تهران درباره موضوع عبادت بندگان اظهار داشت: براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) گنجی در عالم با ارزش‌تر از عبادت وجود ندارد.

وی ادامه داد: پروردگار مهربان عالم در قرآن مجید، جهان را به عنوان مطیع معرفی کرده است. همچنین در بخش دیگری از قرآن آمده است که تمام موجودات از زمان خلقت در عبادت هستند، البته عبادت کل موجودات عالم اجباری است و نمی‌­توانند مطیع نباشند اما انسان و اجنه عبادت اختیاری دارند و می‌توانند مطیع نباشند.

 این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن می‌فرمایند که اگر می‌­خواهید شکر من را به جا آورید، عبادت کنید یعنی اگر نماز می­‌خوانید، روزه‌ می‌گیرید و از گناهان کبیره دوری می‌کنید، بندگان شاکری هستید. اکثر مردم خیال می­‌کنند شکر به این معناست که انسان با هر نعمتی، «الحمدلله رب العالمین» بگوید؛ در حالی‌ که این ذکر، شکر زبانی است اما شکر عملی «عبادت» است، یعنی آدمی که نماز نمی­‌خواند، بنده ناشکری است و به قول قدیمی‌‎ها، نمک یکی دیگر را می­‌خورد و نمکدان می‌شکند.

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: پس این دو رکعت نمازی که صبح می‌خوانیم یعنی خودمان را با کل آفرینش هماهنگ کرده‌ایم و در همان مداری قرار می‌گیریم که تمام عالم قرار گرفته است. وقتی که با عبادتمان با تمام هماهنگ عالم شویم، در روز قیامت، زمین، آسمان­‌ها، فرشتگان و انبیای الهی ما را می‌شناسند چون در راه و عمل با آن‌ها بودیم.

انصاریان با بیان اینکه بندگانِ مخلص خدا به همراه انبیاء و ائمه (ع) در یک طایفه بوده و یکدیگر را در روز قیامت می‌شناسند، تصریح کرد: همین که وارد محشر شویم چشمان ما بیناست و با همه چیز آشنا هستیم چون هماهنگ با همه هستی، انبیاء و ائمه ظاهرین (ع) بوده‌ایم. خودتان را کوچک نبینید؛ گاهی مردم با خودشان فکر می­‌کنند که ما کجا حساب می‌شویم، اگر شما را حساب نکرده بودند، یک «یا رب» نمی‌­توانستید بگویید. از طرفی افرادی که با انبیا بیگانه هستند، طبق فرموده قرآن کریم، در قیامت کوردل هستند و تنها دوزخ را احساس می‌کنند.

این استاد اخلاق به مسئله شفاعت در قیامت اشاره کرد و اظهار داشت: شفاعت در قیامت شامل حال کسی که از خدا، قرآن، عبادت، پیغمبر (ص) و ائمه طاهرین (ع )بیگانه است، نمی‌­شود چرا که هیچکس به سراغ چنین فردی نمی‌­آید.

وی افزود: در اصول کافی نقل شده که فردی نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و به ایشان گفت که من عاشق تو هستم. امیرالمؤمنین (ع) چند لحظه سر خود را پایین انداختند و سپس به آن شخص فرمودند دروغ می­‌گویی! آن شخص گفت از کجا فهمیدید که من دروغ می­‌گویم؟! امام علی (ع) فرمودند: من در این لحظه از زمان حضرت آدم تا قیامت ارواح عاشقانم را نگاه کردم و تو در بین آنان نبودی پس دروغ می­گویی و بیگانه هستی.

انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: پس آنان که با عبادت بیگانه ‌می‌باشند، از پرونده معرفتی انبیاء و ائمه بیرون هستند و کسی به  آنان نظر ندارد، این افراد در دنیا خیلی ضرر کرده و در آخرت هم ضرری عظیم‌تر شامل حال آنان می شود که قابل قیاس نیست.

صوت‌ کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا