سلامت

انگل‌های روده را با این غذاها دفع کنید

انگل‌های روده را با این غذاها دفع کنید

کرم‌های انگلی بر زندگی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان تأثیر می‌ گذارند. این انگل ها به ‌ویژه کسانی را سطح بهداشت نامناسب و دسترسی به محصولات بهداشتی کمتری دارند، هدف قرار می دهند.

یکی از این انگل ها به نام «کرم شلاقی» در روده انسان زندگی می کند و باعث عفونتی به نام تریکوریازیس می شود. این عفونت به روده بزرگ آسیب زده و می تواند منجر به درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و حتی مدفوع خونی شود. از سوی دیگر در کشورهای غربی، رژیم های غذایی پرچرب بسیار رایج است. تیمی از دانشگاه لنکستر و دانشگاه منچستر دریافتند رژیم غذایی غربی می تواند با عفونت‌های کرمی مقابله کند.

دکتر اولین فونجیکا (Evelyn Funjika) ، سرپرست این تیم تحقیقاتی، می ‌گوید: برای اینکه بتوانیم نحوه تأثیر تغذیه بر عفونت کرم انگل را مطالعه کنیم، ما از یک مدل موش استفاده کردیم. مطالعات ما نشان داد خوردن غذاهای چرب باعث تقویت سلول های ایمنی می شوند که به کرم ها حمله می کنند.

پیش از این، شواهد نشان داده بود که پاسخ ‌های ایمنی که انگل را دفع می ‌کنند، برای کمک به نوعی گلبول های سفید خونی به نام سلول‌های T-helper ۲ تکیه می ‌کنند. این گلبول ها ها برای از بین بردن انگل ها در سیستم گوارشی طراحی شده اند. این مطالعه نشان می ‌دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی پرچرب، مولکولی روی این سلول‌ های کمکی به نام ST۲ را افزایش می ‌دهد و پاسخ T-helper ۲ را برای از بین بردن کرم‌های انگلی از مجرای روده بزرگ بیشتر می کند. این برخلاف باور عمومی است که رژیم غذایی پرچرب همیشه برای سلامتی مضر است.

رژیم های غذایی پرچرب بیشتر با افزایش آسیب شناسی در طول بیماری همراه است. با این حال، در مورد عفونت کرم شلاقی، این رژیم غذایی پرچرب به سلول‌های T اجازه می‌دهد تا پاسخ ایمنی مناسبی را برای بیرون راندن کرم ایجاد کنند. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Mucosal Immunology منتشر شده است.

انگل‌های روده را با این غذاها دفع کنید

بیشتر بخوانید:

علائم سکته قلبی چیست؟/ در لحظات اولیه سکته قلبی چه کنیم؟

آیا می‌دانید چه پوستی دارید؟ راهکارهای ساده برای تشخیص نوع پوست

۲۳۳۲۳۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا