سلامت

انگیزه فعالیت پزشکان در مناطق محروم کشور باید افزایش یابد

دکتر علیرضا رحیم نیا روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد افزود: در کنار توسعه زیرساختها باید به جذب و نگهداری نیروهای تخصصی در بخش بهداشت و درمان توجه اساسی شود چون این ۲ مکمل یکدیگر هستند.

وی با اشاره به این که حقوق و مزایای پزشکانی که در مناطقی مانند گناباد و بجستان و جنوب خراسان رضوی فعالیت می کنند باید سه برابر حقوق و مزایای پزشکان شاغل در تهران باشد ادامه داد: اتخاذ مالیات پلکانی برای پزشکان درست نیست و باید نسبت به این مساله تجدید نظر شود.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیروی انسانی و متخصص در بخشهای مختلف لازمه ارتقای سیستمها و زیرساختهای بهداشتی و درمانی کشور است و با تنگ نظری و یک سری تفکرات خاص نمی توان ماندگاری پزشکان در مناطق مختلف کشور نظیر گناباد را افزایش داد و باید انگیزه آنان را برای فعالیت تقویت کرد.

رحیم نیا افزود:ـ همگرایی بین مسوولان و دست اندرکاران ذیربط در خدمت به مردم در کنار توسعه زیرساختهای بهداشتی و درمانی و جذب و نگهداری نیروهای متخصص ضروری است و باید با شناسایی ظرفیتها و رفع مشکلات موجود برای خدمت رسانی مطلوب و بهینه تلاش کرد.

وی اضافه کرد: مسوولان در دولت سیزدهم باید مانند روحیه مردمی آیت الله رییسی ریس جمهوری، دغدغه رفع مسائل و مشکلات و خدمت به مردم را داشته باشند.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به درخواست نماینده مردم گناباد و بجستان و مسوولان مربوطه برای ایجاد دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی این شهر گفت: زیرساخت نخست تحقق این مهم داشتن متخصصان توانمند و مجرب در این رشته است و باید در ابتدا به این مساله عنایت داشت و در مرحله بعد زمینه راه اندازی دانشکده را فراهم کرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ظرفیتها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی گناباد و همچنین پیوستن ایران به پیمان شانگهای گفت: یکی از الزامات مهم پیوستن به این پیمان داشتن زیرساختهای مختلف در زمینه های اقتصادی، بهداشتی و درمانی در کشور است و باید توسعه گردشگری رویکرد مهم فعالیت مسوولان این دانشگاه قرار بگیرد و  برای جذب  دانشجوی خارجی تلاش کرد.

محمد صفایی افزود: راه اندازی دانشکده دندانپزشکی با عنایت به قابلیتهای خوب دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این منطقه ضروری است.

وی از ریاست و مسوولان بخشهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی گناباد خواست که از ظرفیتهای درونی و بیرونی دانشگاه برای توسعه فعالیتهای علمی و پژوهشی و کارآفرینی و ایفای مسوولیت اجتماعی به درستی استفاده کنند.

فرماندار گناباد هم گفت: با عنایت به موقعیت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان به عنوان قطب مهم درمانی در جنوب خراسان رضوی تعداد زیادی از بیماران و مراجعان از شهرستانهای اطراف و حتی شهرستانهای قاین و فردوس استان خراسان جنوبی برای درمان به این شهر مراجعه می کنند و این مساله در مقاطعی مانند شیوع ویروس همه گیر کرونا فشار مضاعفی بر کادر بهداشت و درمان وارد می کرد و لذا بایستی حوزه سرزمینی و مناطق تحت پوشش این دانشگاه افزایش یابد تا شاهد اثر بخشی و تحول در خدمات به مراجعان باشیم.

حامد قربانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گناباد طی سالهای اخیر و از جمله در مدت شیوع ویروس همه گیر کرونا با وجود مسایل و مشکلات آن خدمات بسیار خوبی به مردم و بیماران انجام داد و با نگاه عدالت محورانه منشاء خدمات مطلوبی در منطقه بود. 

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم مهمترین خدمات دوران فعالیت خود طی چهار سال گذشته را راه اندازی اورژانس هوایی این شهر، احداث و تجهیز بخش جدید مراقبتهای ویژه بیمارستان علامه بهلول گنابادی، تکمیل و تجهیز و راه اندازی کلینیک تخصصی ویژه و مرکز تشخیص و غربالگری سرطان این بیمارستان در مجموع با ۴۲۱ میلیارد ریال، راه اندزای ساختمان دانشکده پزشکی، تکمیل و تجهیز مرحله دوم کلینیک تخصصی بیمارستان بجستان با ۸۴ میلیارد ریال و ساخت هشت مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت در گناباد و بجستان برشمرد.

دکتر جواد باذلی افزود: تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات، آزمایشگاه تشخیص کرونا، آزمایشگاه فرآوری گیاهان دارویی، مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی با ۲۷ میلیارد ریال اعتبار از دیگر این فعالیتها به شمار می رود.

سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد هم گفت: اعتبارات این دانشگاه طی چهار سال گذشته ۵۲۰ میلیارد ریال و بدهی های آن ۳۲۰ میلیارد ریال بود که این ارقام هم اکنون به ترتیب ۵۴۰ میلیارد ریال و ۷۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است یعنی تراز منفی این دانشگاه هم اکنون ۲۰۰ میلیارد ریال است.

دکتر رضا احمدی مهمترین رویکردهای خود را توجه به مقوله پیشگیری از بیماریها، جذب نیروهای جوان و انقلابی در بدنه دانشگاه و توجه به رفع بیماریهای غیر واگیر ذکر کرد.

در پایان این مراسم دکتر رضا احمدی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی  گناباد معرفی و از خدمات چهار سال گذشته دکتر جواد باذلی رییس سابق این دانشگاه قدردانی شد.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سابقه ۳۵ ساله و با سه بیمارستان علامه بهلول گنابادی و  بیدخت در گناباد و بیمارستان آیت الله مدنی بجستان، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی است.
بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم این شهرستانها زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا