گیلان

اهدای نفس به گیلانیان توسط پزشکان ایرانی مقیم خارج

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، اکسیژن یکی از گازهای فعال در هوا و همچنین از نیازهای مبرم جهت حیات انسان‌ است. دریافت اکسیژن برای سلول‌های زنده تمامی موجودات زنده مهم است.

گاهی اوقات ممکن است اکسیژن خون افراد پایین‌تر از حد طبیعی باشد بنابراین مجبور است، اکسیژنی خارج از اکسیژن موجود در هوا را دریافت کند. این اکسیژن خارجی را اکسیژن‌ طبی گویند که برای مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

اهمیت اکسیژن طبی در طول دوران بحران کرونا به‌ویژه در پیک‌های کرونایی بسیار حائز اهمیت است و ازاین‌رو مسئولان ناچارند یا دستگاه‌های اکسیژن ساز و مخازن اکسیژن در بیمارستان‌ها نصب کنند و یا اینکه از دستگاه‌های اکسیژن ساز قابل‌حمل برای بیماران تعبیه نمایند.

خوشبختانه علاوه بر راه‌اندازی دستگاه‌های اکسیژن ساز در سطح بیمارستان‌های گیلان، خیران نیز در تأمین اکسیژن و اهدای نفس به نیازمندان، پیشگام هستند.

دکتر سید مهدی موسوی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که جمعی از پزشکان ایرانی مقیم خارج از کشور تعداد ۲۹ عدد دستگاه اکسیژن ساز ۱۰ لیتری پرتابل از طریق سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهدا کردند.

 

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دستگاه‌های اکسیژن ساز ازجمله تجهیزات تنفسی و مراقبت از بیماران است که وظیفه غلیظ کردن اکسیژن را بر عهده دارد.

آن‌گونه که دکتر موسوی اذعان کرده، با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های اکسیژن ساز می‌توان میزان اکسیژن موردنیاز بیماران را تأمین و دوره درمان و بهبودی بیماران را به نحو چشمگیری بهبود بخشید.

مهندس مهشاد روشنفکر، مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز می‌گوید: اکسیژن موردنیاز استان در پیک کرونا هفته‌ای ۱۰۰ تن اکسیژن مایع است.

به گفته وی، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۷ دستگاه اکسیژن ساز در گیلان با مجموع ظرفیت تولید ۱۴ هزار لیتر اکسیژن در دقیقه با اعتباری ۶۰ میلیارد تومانی خریداری، نصب و راه‌اندازی شده است.

امروزه اکسیژن درمانی به‌ویژه برای حفظ سطح اکسیژن در خون در بیمارانی مبتلابه کرونا بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانسته با پیگیری‌های مستمر در راه‌اندازی اکسیژن ساز ها و مخازن آن در بیمارستان‌ها در کنار توجه خیران و نیکوکاران موفق شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا