سلامت

اهمیت بهداشت محیط با سالمندی و بیماری‌های غیرواگیر دوچندان شده است

به گزارش برگزیده های ایران، کمال حیدری روز سه‌شنبه در ارتباط مجازی با برگزارکنندگان پنجمین همایش بین‌المللی و بیست چهارمین همایش ملی بهداشت محیط در کاشان افزود: بسیاری از عوامل محیطی و  آلودگی هوا می‌تواند موجب مرگ و میر بیش‌ از ۶ میلیون نفر شود و بر بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی نیز تاثیرگذار باشد.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: کنترل پاندومی کرونا که اهمیت آن در برهه کنونی بیش‌ از گذشته مشخص‌ شده است حاصل تلاش و زحمت‌های کادر بهداشت محیط بوده‌ که طی ۲ سال اخیر به‌ نحو احسن انجام گرفته است.

اهمیت بهداشت محیط با سالمندی و بیماری‌های غیرواگیر دوچندان شده است

وی ادامه داد: یکی از انتظارهای کادر بهداشت محیط، ایجاد محیط سالم به عنوان رکن اصلی برای رسیدن به وضعیت مطلوب، سلامتی شهروندان و فعالیت‌های اجتماعی برای مردم است.

به گفته وی، اثری که محیط سالم در جامعه به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای بیماری دارد در سلامت عمومی جامعه تاثیرگذار است.

حیدری اظهار داشت: امروز بیماری غیرواگیر، بیشترین عامل مرگ‌ومیر را در سراسر جهان دارد و روزبه‌روز بر شمار افراد مبتلا به آن افزوده می‌شود، به طوری که هزینه‌های فراوانی را بر فرد و جامعه تحمیل می‌کند و این موضوع از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت و درمان است.

در کاهش آلودگی هوا موفق نبودیم

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در موضوع کاهش آلودگی هوا در ایران آنچنان که باید و شاید موفق نبودیم و یکی از اقدام‌های اساسی که بایستی در اولویت‌کاری مسوولان قرار داشته باشد بحث کاهش آلودگی هواست که با تلاش اندیشمندان و صاحب نظران باید اقدامات تاثیرگذاری انجام داد.

وی افزود: ماموریت اصلی وزارت بهداشت علاوه بر اقدام‌های حاکمیتی، بحث نظارت و پایش است که با توجه به تنوع مأموریت‌ها در این حیطه بایستی اقدام‌های دیگری از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم، ایمنی مواد غذایی، بهداشت هوا، کنترل و کاهش دخانیات، تغییر اقلیم، بهداشت پرتوها و نظارت بر مدیریت پسماندها و پیوست سلامت طرح‌های  بزرگ است که در پیوست طرح‌های میانی و کوچک‌ غفلت شده‌ است.

حیدری ادامه داد: حفظ مدیریت کنترل کرونا در مواقع اضطرار از اقدام‌های دیگری بود که با تلاش شبانه‌روزی یک‌هزار و ۴۷۲ نفر از کارکنان بهداشت محیط حرفه‌ای با همدلی و حضور ایثارگرانه آنان علی‌رغم همه کاستی‌ها مدیریت شد تا یک خاطره جمعی برای مردم فراهم کنند.

به گفته وی، تشکیل کمیته کشوری بهداشت محیط در ستاد ملی مدیریت کرونا، هماهنگی برای بهسازی محیط روستایی و شهری و بسیج نیروهای داوطلب و اقدام‌های انجام شده در طرح شهید سلیمانی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با مشارکت مردم به‌ بهترین نحو مدیریت شد. 

معاون وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: طرح سامانه نام‌نویسی اصناف و صنایع برای خوداظهاری و دریافت الکترونیکی شیوه‌نامه‌های اختصاصی و اخذ تعهد و نظرسنجی برای اجراکنندگان یکی دیگر از اقدام‌های حوزه بهداشت محیط بود.

وی با اشاره به برنامه مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که از روز گذشته از سوی وزارت کشور به‌عنوان سامانه امید اعلام و ابلاغ شد، اضافه کرد: در این سامانه، شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت هوشمندانه در پنج گروه از مشاغل برنامه‌ریزی‌شده تا مدیریت شود که این موضوع یکی از دستاوردهای ارزشمندی بود که با تلاش کارکنان بهداشت محیط به‌دست‌ آمده است.

حیدری تصریح کرد که برای مقابله با کرونا بایستی حرکتی جدید در راستای ارتقای افکار عمومی و سواد سلامت بهداشت جامعه صورت گیرد.

وی با با یادآوری تشکیل کمیته عالی نظارت در معاونت بهداشت محیط وزارت بهداشت گفت: قرار شد استان‌ها برنامه‌ریزی کنند و دستورالعمل‌ها و نظارت را که در هر سازمانی بر زیرمجموعه خودش دارد انجام دهد.

به گفته وی، از سوی دیگر انرژی کادر بهداشت محیط صرف اجرای طرح تشدید بازرسی‌ها و سلامت محیط کار در همه عرصه‌ها شد و بهداشت عمومی و فردی نیز در راستای مقابله با کرونا در مدارس و مراکز آموزش عالی به بهترین نحو به اجرا درآمد.

پنجمین همایش بین‌المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط روز سه‌شنبه به صورت حضوری و وبیناری در کاشان آغاز شد.

به گزارش برگزیده های ایران، در این همایش سه روزه که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری (۲۴ تا ۲۷ آذر) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان جریان دارد، هشت استاد برجسته‌ از کشورهایی از جمله اسپانیا، سوییس، آلمان، آمریکا، فرانسه و پرتغال سخنرانی می‌کنند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارایه گواهی معتبر بین‌المللی به شرکت کنندگان، جشنواره بهداشت محیط و اهدای جوایز به محققان و پژوهش‌گران برتر حوزه بهداشت محیط از سوی انجمن علمی بهداشت محیط ایران و تیین سیاست‌گذاری‌های بهداشت محیط آینده جامعه ایران با صدور قطعنامه پایانی پایانی از دیگر برنامه‌های پنجمین همایش بین‌المللی و بیست چهارمین همایش ملی بهداشت محیط است.

ارایه تبادل نظر آخرین یافته‌های علمی مرتبط با چالش‌های و ارایه راه‌کارهای کاهش اثرات آن، بررسی چالش‌های زیست محیطی و بهداشت محیطی موجود، تغییرات آب و هوایی، بحران آب، تصفیه فاضلاب، پسماندها و چالش‌های آلودگی هوا و ریزگردها، بررسی نقش بهداشت محیط در کنترل بیماری کووید ۱۹، کاربرد روش‌های نوین کنترل مسایل زیست محیطی، نوآوری و خلق ثروت در حیطه بهداشت محیط، سیاست‌گذاری و شاخص‌های بهداشت محیط در کشور را از جمله هدف‌های برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی و بیست چهارمین همایش ملی بهداشت محیط عنوان شده است.

تاکنون ۲۳ همایش ملی و چهار همایش بین‌المللی بهداشت محیط در کشور برگزار شده که نخستین آن سال ۱۳۷۴ در تهران و آخرین آن سال گذشته در یزد بوده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا