چهارمحال و بختیاری

اولویت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌هاست

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد عطاءالله ابراهیمی ظهر امروز در جمع کشاورزان بروجنی گفت: کشور ما در سال جاری که شرایط خشک‌سالی بود باید ۲ و نیم میلیارد دلار برای تأمین مایحتاج گندم و۱.۶ میلیارد دلار برای تامین روغن بپردازد که این آمار اهمیت تلاش کشاورزان را نشان می‌دهد.

از ظرفیت‌های کشاورزی بروجن استفاده نشده است

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سطح ارضی زیرکشت شهرستان بروجن ۴۰ هزار و ۴۹ هکتار می‌باشد که ۱۶ درصد از سطوح استان را شامل می‌شود و ۲۷۲ هزار تن تولید محصولات از این مقدار را شاهد هستیم که حدود ۱۷ درصد تولیدات استان را شامل می‌شود و از لحاظ ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ تن یعنی ۱۳ درصد از ارزش تولیدات استان را تشکیل می‌دهد که این آمار نشان می‌دهد آنگونه که باید از منابع بروجن استفاده نشده و باید بازبینی شود.

وی با بیان اینکه اولین اولویت جهادکشاورزی توسعه گلخانه‌ها است، ادامه داد: میزان مصرف منابع آبی در کشت گلخانه‌ای کاهش می‌یابد و به ازای هر هکتار گلخانه ۴دهم مترمربع آب لازم است و در هر هکتار بالغ بر ۱۰ شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: مجتمع گلخانه‌ای بلداجی با مساحت ۱۸ هکتار بعد از سال‌ها به نتیجه رسیده و برای ۲۷ نفر اشتغال ایجاد کرده است، همچنین مجتمع دامپروری و گلخانه‌ای گندمان نیز با ۲۹ هکتار در دست اقدام است.

وی ادامه داد: مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری فرادنبه، سفیددشت و شهر نغنه نیز در دست اقدام است که مشکلات فرادنبه در هفته گذشته رفع شد.

قنوات مشکل‌دار استان احیا خواهند شد

ابراهیمی با بیان اینکه فشاری که بر روی چاه‌های آب آورده‌ایم کار غلطی بود و میان میزان آب و برداشت آب تناسبی نبود، ادامه داد: در سال جاری ۷ الی ۸ عدد از قنواتی که مشکل داشتند تامین اعتبار داشتند که لایروبی شوند و در دست اقدام قرار گیرند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در سال جاری حدود پنج هزار تن بذر مرغوب تأمین شد و ۲۳ میلیارد تومان در قالب کشاورز کارت به کشاورزان داده شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۵۲ میلیارد تومان به بخش تجهیزات کشاورزی اختصاص پیدا کرد و بالغ بر ۴۰۰ دستگاه طبق اولویت‌بندی برداشت محصول تولید شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت، گفت: همچنین برای ۸ میلیارد تومان اعتبارات خشکسالی نیز مجوز گرفته شد که بخشی از نیاز کشاورزان را برطرف می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اولویت کاری در بروجن ایجاد یک اداره‌ای برای رفع مشکلات کشاورزان بود، افزود: برای ساخت یک پایگاه برنامه‌ریزی شده و بازسازی ساختمان ادارات بروجن و گندمان نیز در دست اقدام است.

بزرگترین چالش کشاورزان در بخش منابع طبیعی است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بزرگترین چالش‌های کشاورزان به بخش منابع طبیعی بازمی‌گردد، گفت: سال گذشته ۹ هزار هکتار از زمین‌هایی که مشکل داشت حل شد و امسال ۱۰ هکتار دیگر اصلاح خواهد شد که از کشاورزان درخواست داریم پرونده‌های اختلافی خود را تشکیل دهند تا بر اساس قانون با آن‌ها برخورد شود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا