علمی و فناوری

اولین تصاویر از گنج ناسا که با غبار سیاه زمین آورد/ عکس

اولین تصاویر از گنج ناسا که با غبار سیاه زمین آورد/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، ماموریت OSIRIS-REx در سال ۲۰۲۰ سنگ و غبار سیارک بننو را جمع آوری کرد و این کپسول حاوی محموله گرانبها با موفقیت به زمین برگشت و کمی بیش از دو هفته پیش، در صحرای یوتا فرود آمد؛ اکنون به دقت در یک اتاق ایزوله تخصصی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌است.

OSIRIS-REx اولین مأموریتی نبود که با یک سیارک ملاقات کرد و نمونه‌هایی را برای مطالعه بازگرداند؛ ژاپن دو بار در این شاهکار موفق شد و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ تکه‌هایی از سنگریزه‌های فضایی را بازگرداند. اما مقدار قابل توجهی از مواد – ۲۵۰ گرم – در مقابل ۵.۴ گرم بازگردانده شده توسط Hayabusa2 ژاپن – یک تفاوت اساسی است. ناسا نمونه برداری از Bennu را انتخاب کرد زیرا اعتقاد بر این است که این سیارک غنی از ترکیبات آلی است.

اولین تصاویر از گنجی که ناسا به زمین آورد/ عکس

مدار بنو، که مدار سیاره ما را قطع می‌کند، همچنین سفر رفت و برگشت را آسان‌تر از رفتن به کمربند سیارکی، که بین مریخ و مشتری قرار دارد، کرد. در اکتبر ۲۰۲۰، زمانی که کاوشگر OSIRIS-REx گاز نیتروژن را به سمت Bennu شلیک کرد تا نمونه‌اش را جمع‌آوری کند، دریچه‌ای که قرار بود آن را ببندد با تکه‌ای سنگ باز شد و اجازه داد برخی از مواد ظریف از کلکتور خارج شود.

کریستوفر اسنید، معاون سرپرست OSIRIS-REx، سرپرست تیم تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: «بهترین «مشکل» این است که مواد بسیار زیادی وجود دارد، بیش از آنچه انتظار داشتیم بررسی آن طول خواهد کشید.»

منبع: phys.org

  • بیشتر بخوانید:

  • یک تلسکوپ چینی، رقیب تلسکوپ هابل می‌شود!/عکس

  • رنگ عجیب آسمان مریخ هنگام غروب خورشید/ عکس

  • داگ‌فایت جنگنده روسی بر فراز دریای خزر!/ فیلم

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا