اخبار ورزشی

ایران-امارات؛ سه پرده تاریخی از رویارویی با حریفی محبوب

ایران-امارات؛ سه پرده تاریخی از رویارویی با حریفی محبوب

عرفان حاج بابایی؛ آمار و تاریخ قرار نیست نتیجه یک مسابقه فوتبال را رقم بزند اما می تواند تصویری کلی از شرایط دو تیمی که می خواهند در مقابل هم به میدان بروند، ارائه دهد. وقتی به آمار تقابل ها و جدال های دو تیم ایران و امارات مراجعه می کنیم، به نکته ای جالب بر می خوریم و آن هم این که در ۱۸ مصافی که دو تیم طی تمامی این سال ها با هم داشته اند، سهم امارات فقط یک پیروزی بوده و فقط سه بار نتیجه مساوی رقم خورده و این یعنی ۱۴ پیروزی برای ایران. فاصله ای مقتدرانه و معنی دار که باعث می شود تیم ملی در بازی عصر سه شنبه مقابل این تیم، دست بالاتر را مقابل حریفی داشته باشد که البته حالا به لطف بازیکنان جوان و البته سرمربی کاربلد و باتجربه ای به نام پائولو بنتو، دیگر به اندازه سالیان پیشین، دست بسته و بی خطر نیست.

به بهانه دیدار حساس دو تیم که تکلیف تیم صدرنشین گروه C جام ملت های آسیا را مشخص خواهد کرد، مروری داشته ایم بر سه دیدار ایران و امارات که خاطراتش در تمامی این سال ها با فوتبال دوستان ایرانی باقی مانده:

*ایران ۱-۱ امارات/ نجات لحظه آخری با رحمتی و کریم

یکی از معدود دفعاتی که در تمامی این سال ها کار ایران مقابل امارات گره خورد، به مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ بر می گردد. جایی که ایران با علی دایی به عنوان سرمربی کار خود را در این رقابت ها آغاز کرد و در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۷ در ورزشگاه آل مکتوم دبی مهمان امارات بود. در این مسابقه تیم میزبان ابتدا توسط عبدالرحیم جمعه پیش افتاد و به غیر از این گل، موقعیت های متعددی هم خلق کرد که با واکنش های به موقع سیدمهدی رحمتی، دروازه ایران بسته ماند. در شرایطی که ایران نتوانسته بود نمایش خوب همیشگی خود را نشان دهد، این کریم باقری بود که در مقام کاپیتانی تیم ملی توانست منجی ایران باشد و با ضربه سری دقیق، کار را به تساوی بکشاند و ایران را از شکستی خارج از خانه مقابل امارات نجات دهد.

ایران-امارات؛ سه پرده تاریخی از رویارویی با حریفی محبوب

*ایران ۱-۰ امارات/ جادوی ناتمام

شکست تلخ و غیرمنتظره در نوروز ۸۸ مقابل عربستان در یکی دیگر از بازی های پیچیده مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰، باعث شد تا علی دایی از نیمکت تیم ملی کنار گذاشته شود و این یعنی بازگشت دیگر علیِ سرشناس فوتبال ایران به تیم ملی؛ علی کریمی. افشین قطبی بر خلاف دایی، کریمی را به تیم ملی دعوت کرد تا او در سه بازی پایانی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در خرداد پر تب و تاب ۱۳۸۸ بتواند به کمک توان فنی بالای خود، آب از جوی رفته را به جوی برگرداند. ایران در آن سه بازی، ابتدا در پیونگ یانگ مقابل کره شمالی با تساوی بدون گل متوقف شد اما در تاریخ ۲۰ خرداد ۸۸، توانست با گل دیدنی علی کریمی امارات را ۱-۰ شکست دهد و امیدها را برای صعود به جام جهانی زنده نگه دارد. گل انفرادی کریمی باعث شد تا ایران، امیدوار به مصاف کره جنوبی برود اما این امید چندان دیری نپایید چرا که برد مقابل امارات در آزادی، در سئول تکرار نشد و ایران با تساوی مقابل میزبان قدرتمند خود، از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند.

*ایران ۱-۰ امارات/ صدرنشینی با هد گوچی

داستان ایران و امارات در جام ملت های ۲۰۲۳ درست یادآور شرایط دو تیم در جام ملت های ۲۰۱۵ است. با این تفاوت که در آن دوره هر دو تیم در روز پایانی ۶ امتیازی بودند و این امارات بود که به لطف تفاضل گل بهتر، دست بالاتر را داشت و ایران برای صدرنشینی حتما باید پیروز می شد. پیروزی ای که در آخرین ثانیه های بازی و به لطف پاس گل آندرانیک تیموریان و ضربه سر دقیق رضا قوچان نژاد به دست آمد تا ایران با ۹ امتیاز و بالاتر از امارات پا به یک چهارم نهایی جام ملت ها بگذارد.

ایران-امارات؛ سه پرده تاریخی از رویارویی با حریفی محبوب

بیشتر بخوانید:

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا علیرضا فغانی می‌تواند بازی‌های ایران را قضاوت کند؟

تمجید جهانبخش از عراق و انتقاد از ایران

۲۵۴ ۲۵۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا