آذربایجان شرقی

ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود/ وعده افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز در دهه فجر

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، جواد رحمتی با اشاره به افتتاح فاز اول پروژه راه‌آهن میانه- تبریز به طول ۱۳۱ کلیومتر از میانه تا بستان‌آباد، اظهار داشت: فاز دوم پروژه به طول ۴۴ کیلومتر از بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران است که زیرسازی و ریل‌گذاری آن به طور کامل انجام شده اما کارهای تکمیلی آن در بخش روسازی، نیازمند تأمین اعتبار است.

 وی با بیان اینکه عملیات عمرانی ایستگاه خاوران نیز به‌طور کامل انجام شده است، گفت: در کل مسیر یک لایه و در بخش‌هایی از آن ۲ لایه شن‌ریزی و در حدود یک‌سوم مسیر نیز جوش‌گذاری انجام شده است که بعد از این مراحل، رلواژ نهایی و نصب علائم انجام خواهد شد.
 
رحمتی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و ۵۰ میلیارد تومان هم برای تجهیز ایستگاه خاوران و تجهیزات مسیر مورد نیاز است، یادآور شد: تنها مشکل این پروژه در حال حاضر تأمین منابع مالی است که در صورت تحقق این امر، تا دهه فجر می‌توانیم عملیات اجرایی را تمام کنیم.

راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز بخشی از پروژه بزرگ راه‌آهن میانه- تبریز است که مرحله نخست آن از میانه تا بستان‌آباد در سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی در آذر ماه ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید.

گزارش فارس حاکی است، راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریل‌گذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا