سلامت

ایران علاقه‌مند به آموزش دانشجویان خارجی به‌ویژه کشورهای منطقه است

به گزارش برگزیده های ایران از وبدا، بهرام عین اللهی در دیدار با بسام ابراهیم بشیر، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عربی سوریه افزود: نقش سوریه و ایران به عنوان اعضای برجسته محور مقاومت، ایجاب می کند، همچون گذشته، همکاری های مشترک و نزدیک دو کشور ادامه پیدا کرده و تقویت شود.

وی افزود: یکی از بهترین همکاری های مشترک ایران و سوریه در حوزه علمی است. در حوزه سلامت و آموزش پزشکی که از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، آمادگی کامل همکاری با سوریه را داریم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، یکی از کم نظیرترین وزارتخانه ها در سطح دنیا است و این تشکیلات توانسته در نهادهای آموزش پزشکی جهان، به عنوان یک الگو مطرح و بسیاری از نیازهای ایران را تامین کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با فعالیت وزارت بهداشت توانسته ایم همه بیماران را در کشور درمان کرده و علیرغم تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران خوشبختانه خدمات درمانی مناسبی به بیماران در کشور ارائه می شود.

عین اللهی گفت: در ایران حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت داشته و ۲۲۰ هزار دانشجو نیز در رشته های مختلف علوم پزشکی در حال تحصیل هستند که این دانشجویان در رشته های علوم پایه و بالینی در تمامی سطوح تا فلوشیپ تربیت می شوند. در حال حاضر در کشور  ۳۰۰ رشته و ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت و پزشکی با دانشمندان ارزشمند ایرانی فعال هستند.  

وی یادآور شد: ایران همکاری های بسیار خوب و نزدیکی با سازمان بین المللی WFME دارد و در استانداردسازی آموزش پزشکی در دنیا با این سازمان همکاری داریم و ایران از سوی این سازمان به عنوان یکی از مراکز بسیار معتبر در سطح جهان شناخته می شود  و ما در اعتباربخشی این سازمان، نقش بسیار مهمی را داریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ایران نیز همانند دیگر کشورها گرفتار کرونا شد اما با تلاش دانشمندان و نیروهای بهداشتی و درمانی و وجود تجهیزات و زیرساخت ها، توانستیم به تمامی بیماران کووید۱۹ خدمات درمانی ارائه کنیم و علیرغم تحریم های ناجوانمردانه این خدمات به خوبی به بیماران ارئه شد.

عین اللهی ادامه داد: در ایران حدود یک هزار بیمارستان با ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در ارائه خدمات به بیماران کووید۱۹ مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش واکسیناسیون نیز تا کنون حدود ۹۷ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده و حدود ۸۳ درصد از جمعیت هدف دُز اول و ۶۰ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

وزیر بهداشت گفت: تعداد زیادی از دانشجویان سوری در حال حاضر میهمان ایران هستند و ۶۰ درصد از آنها بورسیه و سایرین، شهریه پرداز هستند. این دانشجویان در دو دانشگاه بزرگ، معتبر و بین المللی علوم پزشکی یعنی تهران و ایران تحصیل می کنند و این دانشگاه ها آمادگی گسترش همکاری های علمی با سوریه را دارند.

عین اللهی تاکید کرد: یکی از نمودهای همکاری های مشترک ایران و سوریه، راه اندازی اولین بخش پیوند سلول های بنیادی در دمشق بوده و آموزش نیروی انسانی این بخش نیز انجام شده است. امروزه بسیاری از بیماری ها با استفاده از روش سلول های بنیادی که روش جدیدی در دنیا است، درمان می شود و ایران نیز یکی از کشورهای پیشتاز در این زمینه بوده و امید است که به زودی شاهد فعال شدن این بخش مهم در دمشق باشیم.

وی همچنین در حاشیه این دیدار گفت: همکاری های بین ایران و سوریه سابقه تاریخی دارد و هم اکنون دانشجویان بسیاری در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند. آمادگی داریم که دانشجویان علاقه مند سوری به ایران بیایند و در اکثر رشته ها میزبان آنها باشیم. در حال حاضر حدود ۶۰ دانشجوی سوری، بورسیه ایران هستند اما برای دانشجویان غیر بورسیه ای و شهریه پرداز سوری، محدودیتی نداریم البته ما هم می توانیم متقابلا تعدادی از دانشجویان سوریه را بورسیه کنیم.

امضای بیش از ۱۶ سند همکاری بین دانشگاه های ایران و سوریه

محمد حسین نیکنام، مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت نیز در دیدار وزرای بهداشت و آموزش عالی سوریه گفت: دشمنان همواره کوشیده اند که کشور سوریه به دلیل نقش مهمی که در محور مقاومت ایفا می کند را از ایستادن در کنار ایران بر حذر دارند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند.

وی افزود: علیرغم خواست دشمنان، همکاری های بین ایران و سوریه همواره قوی بوده و رو به ارتقا پیش می رود. سابقه نشان می دهد که بیش از ۱۶ سند همکاری بین دانشگاه های ایران و سوریه امضا شده و تبادل استاد و دانشجو همواره فعال بوده است. برنامه های آموزش زبان فارسی در دمشق، لاذقیه و حلب در حال انجام است.

نیکنام خاطرنشان کرد: امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی بین سوریه و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال ۱۳۹۷ انجام شده و امروز این تفاهم نامه تمدید و دوباره امضا می شود. مشارکت در بازسازی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی سوریه برنامه هایی در دست اقدام بوده و مشارکت در بازسازی در حوزه درمان، از همکاری های مشترک دو کشور است.

ایران در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ایران و سوریه روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، گفت: دولت و ملت سوریه از مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تشکر می کنند که از ۱۰ سال پیش تا کنون و در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است.

بسام ابراهیم بشیر اظهار داشت: جنگ در سوریه پیامدهای بسیار بدی  از جمله ویرانگری، جان باختن و مجروحیت تعداد قابل توجهی از مردم داشت و به بخش های اقتصادی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی، خسارت های زیادی وارد کرد و منجر به تحمیل تحریم ها و محاصره اقتصادی سوریه شد.

وی افزود: ایستادگی کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه در محافل بین المللی در سطح سیاسی و اقتصادی و حتی بخش های آموزشی و بهداشتی باعث شد که علیرغم ادامه جنگ، زندگی در سوریه ادامه پیدا کند.

وزیر آموزش عالی سوریه با اشاره به بازدیدهای خود از دانشگاه ها و دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: برنامه های همکاری های علمی با وزارت علوم به امضا رسید و حضور ما در وزارت بهداشت نیز در جهت فعال کردن همکاری علمی، بهداشتی و درمانی است و همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش عالی سوریه در سالهای گذشته نیز وجود داشته که امروز یکبار دیگر تمدید و البته بخش ها و بندهای جدیدی به آن اضافه می شود.

ابراهیم بشیر گفت: همکاری های مشترک ایران و سوریه، محدود به مبادله بورس های دانشجویی و پیگیری امور دانشجویان سوری در ایران نمی شود بلکه بر گسترش مراکز و پروژه های علمی مشترک بین دو کشور تاکید داریم و همچنین به مبادله اساتید، برگزاری کنفرانس ها و سیمنارهای مشترک و انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی، توجه داریم.

وی ادامه داد: از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران بازدید کردیم و تفاهم نامه ای بین روسای این دانشگاه و دانشگاه دمشق به امضا رسید. همچنین از دانشگاه امیرکبیر به عنوان یک دانشگاه برجسته صنعتی و مهندسی بازدید کردیم و این دانشگاه نیز موافقت نامه هایی با دانشگاه های سوریه دارد. درخواست ما تقویت همکاری های در حوزه پارک های علم و فناوری است.

وزیر آموزش عالی سوریه خاطرنشان کرد: باعث افتخار و مباهات است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های علمی و فنی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و این پیشرفت ها با تکیه بر توان داخلی این کشور بوده است. در حوزه های مختلف علمی و پزشکی به ویژه سرطان و غدد و روش های درمانی، ایران پیشرفت های قابل توجهی داشته است. علاقه مندیم که همکاری های دانشگاه های سوریه و ایران تقویت و این فرصت برای دانشجویان سوری فراهم شود که به ایران سفر کرده و در دوره های تخصصی حضور پیدا کنند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تخصص زیادی در زمینه های فناوری های پزشکی و سلول های بنیادی داشته است. بنابراین کشور و دانشگاه های سوریه نیاز به این تخصص ها دارند و تجربیات ارزنده اساتید ایرانی می تواند به سوریه کمک زیادی کند. همچنین آمادگی داریم تا برای برگزاری آموزش های کوتاه مدت برای اساتید و پزشکان سوری و فعالیت های علمی و پژوهشی مشترک بین ایران روسیه، یادداشت تفاهم همکاری امضا کنیم.

ابراهیم بشیر همچنین در حاشیه این دیدار گفت: روابط بین ایران و سوریه برادرانه و مستحکم است. دانشگاه های ایران در حوزه پزشکی، برجسته و معتبر هستند و وجود تعداد زیادی دانشگاه علوم پزشکی، یک هزار بیمارستان و ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت در ایران، نشان دهنده اراده و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر آموزش عالی سوریه در پایان نیز خاطرنشان کرد: ایران در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی، یکی از کشورهای برجسته است و برای وارد کردن این تجهیزات در مراکز بهداشتی و دانشگاه های پزشکی سوریه، اقدام شده و برخی از پیشرفت های ایران در این حوزه ها به ویژه پزشکش و مهندسی را از نزدیک در پارک های علم و فناوری مشاهده کرده ام. ایران گام بسیار بلندی در زمینه های علمی، تحقیقاتی و پزشکی برداشته است و برای ایران پیشرفت و کامیابی بیشتر را خواستاریم.

۱۳۵۲

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا