اخبار ورزشی

ایران چگونه پروژه کمک میلیاردی به بادبانی را از دست داد؟/بهانه‌ای که به ورزش قهرمانی ضربه زد

احمدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، درباره عدم حضور ایران در مسابقات جام ستارگان، عنوان کرد: حضور در لیگ ستارگان به خاطر کم‌کاری فدراسیون لغو شد. جام ستارگان جهانی بادبانی بازتاب زیادی در جهان داشت و مانند جام جهانی فوتبال است که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود. همه کشورها نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. از ۱۹۶ کشور عضو فدراسیون جهانی ۵۶ کشور دعوت شدند که ایران نیز جزو دعوتی‌ها بود آن هم به خاطر اینکه در چند سال گذشته من در این مسابقات نتیجه گرفته بودم.

ملی‌پوش بادبانی کشورمان خاطرنشان کرد: قرار بود سال ۲۰۲۲ در نخستین دوره این مسابقات به میزبانی سوئیس شرکت کنیم. کشورهای صاحب سبک مانند استرالیا، نیوزیلند و … که همه مدال جهانی گرفته‌اند در این مسابقات حضور دارند و این رقابت‌ها یکی از بالاترین سطوح مسابقاتی است که در بادبانی برگزار می‌شود. ما هم دعوت شدیم و همه هزینه‌ها نیز برعهده کشور میزبان بود. حتی بحث کمک میلیاردی به ایران برای توسعه بادبانی نیز مطرح بود تا بتوانند بچه‌های ما را آموزش دهند. سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی نیز در جریان بود.

وی افزود: اولین دوره تمرینی را خودم به سوئیس رفتم، با ورزشکاران کشورهای استونی، بلغارستان و سوئیس تمرین کردم. بعد از آن دوره دیگری در ترکیه بود که با چند ورزشکار کشورمان در باشگاه فنرباغچه تمرین کردیم که البته هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردیم. تیم خیلی خوب جلو رفت، بچه‌های قدیمی بادبانی و کایاک هم بودند، می‌خواستیم جانی به بادبانی بدهیم. ۳ مسابقه در ترکیه دادیم و اول شدیم، این یعنی بچه‌های ما استعداد داشتند.

احمدی با اشاره به ادامه برنامه‌های تمرینی بادبانی در سوئیس، یادآور شد: قرار بود امسال با ۳ دوره تمرین در مسابقات شرکت کنیم آن هم بدون هزینه اما بهانه ها شروع شد که چرا این ورزشکار هست و آن ورزشکار نیست. فدراسیون گفت باید موافقت شورای برون‌مرزی گرفته شود اما لیگ ستارگان جهانی گفته بود مستقل است و نمی‌خواهد دخالتی از سوی فدراسیون‌ها صورت بگیرد. موضوع در اینجا لژیونر شدن بود مانند مهدی طارمی که در پورتو بازی می‌کند. ما هم علاوه بر اینکه لباس و پرچم کشورمان را داریم گفتیم در سوئیس هم تمرین می‌کنیم و هم مسابقه می‌دهیم. حتی قبول کردیم سند و چک گرو بگذاریم اما باز هم فدراسیون قبول نکرد.

ملی‌پوش بادبانی کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های مطرح شده توسط سفارت سوئیس، گفت: یک ماه قبل از اعزام سفارت سوئیس اعلام کرد به ما ۱۰ روزه ویزا می‌دهد به شرطی که فدراسیون اعلام کند ما ورزشکار هستیم اما رئیس فدراسیون گفت من نمی‌توانم نامه‌ای بدهم و شورای برون‌مرزی باید موافقت کند. اسم  سهرابیان در لیست VIP بود و حتی قرار جلسه او با رئیس اتحادیه جهانی نیز گذاشته شد.

وی همچنین به ادامه مخالفت‌های فدراسیون قایقرانی اشاره گرد و اظهار داشت: بعد از یک هفته فدراسیون گفت باید یک نماینده هم از وزارت حضور داشته باشد در حالی که لیگ ستارگان جهانی در پروسه فدراسیون نبود با این حال باز با لیگ جهانی وارد مذاکره شدم اما فدراسیون گفت چه ضمانتی وجود دارد که بچه‌ها برگردند؟ گفتم روی آنها شناخت دارم، با هدفی که آنها در ذهن دارند می‌توانند درآمد کسب کنند. با نمایندگان سوئیس صحبت کردم، نماینده وزارت هماهنگ شد، حتی قرار شد هزینه او را هم کشور میزبان قبول کند. چند روز قبل از اعزام به سفارت رفتیم و دعوت نامه را گرفتیم. از سهرابیان خواستیم نامه را بدهد اما گفت بدون موافقت شورای برون‌مرزی نمی‌توان ویزا گرفت. کاری کردند که در طول ۳ ماه یک خط نامه ندادند که این ۱۰ ورزشکار برای ایران هستند.

احمدی با بیان اینکه رئیس فدراسیون چک سفید خواسته، تصریح کرد: آقای سهرابیان گفت باید بچه‌ها سند را در اختیار من قرار دهند و چک سفید برایم بفرستند. خلاصه اینکه ورزش ایران بهترین فرصتی را که باعث می‌شد تا این رشته توسعه یابد را از دست داد. الان ما باید در اروپا تمرین می‌کردیم و تیتر روزنامه‌های خارجی می‌شدیم. این پروژه کنسل شد و ایران بزرگترین شانس را از دست داد. بچه‌ها حتی شناسنامه و سند خانه را به دارالترجمه فرستادند که بیش از یک میلیون هزینه ترجمه آن بود اما سهرابیان گفت چرا بچه‌ها خودشان این کار را کرده‌اند؟! 

وی افزود: ورزش قهرمانی را متوجه نمی‌شوند در صورتی که می‌توانستیم ۴ سال رایگان بادبانی کار کنیم. من مشکلی ندارم چون برنامه‌هایم در حال اجراست اما آینده بادبانی خراب شد، تصمیمی که از ترس گرفته شد و بچه‌ها مسبب آن را نمی‌بخشند. دلم می‌گیرد از تصمیمی که باعث شد تا ورزش ایران ضربه بخورد. نمی‌دانم چه کسی قرار است جواب آن را بدهد؟

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا