اخبار روز

ایروانی: اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌های سوریه لغو شود

ایروانی: اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌های سوریه لغو شود

سعید ایروانی افزود: در این روند، حاکمیت ملی، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه باید کاملاً رعایت شود.

وی تصریح کرد: تروریسم همچنان تهدیدی جدی برای سوریه و منطقه است. اما حضور نیروهای خارجی در شمال سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم نباید برای نقض و تضعیف حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه مورد استفاده قرار گیرد. این حضور غیرقانونی همچنان ناقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است و شرایط ایده آلی را برای فعالیت های تروریستی ایجاد می کند که باید به آن پایان داده شود.

وی افزود: شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند که فوراً به تمام اقدامات تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. رژیم اسرائیل با وجود درخواست‌های مکرر دولت سوریه از شورای امنیت برای محکوم کردن صریح این جنایات، به ارتکاب چنین اقدامات خلاف بین‌المللی ادامه می‌دهد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر رژیم اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق در ۲ ژانویه را که نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است و صلح و امنیت منطقه و بین المللی را به خطر می اندازد، را به شدت محکوم می کند. جمهوری اسلامی ایران مانند سایر اعضای روند آستانه از کار کمیته قانون اساسی حمایت می کند که باید کار خود را طبق آیین کار مربوطه و بدون دخالت خارجی یا زمان بندی های تحمیلی ساختگی ادامه یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل سازنده و حسن نیت طرفین، موانع شکلی و رویه ای کمیته قانون اساسی مرتفع شود و به زودی جلسه بعدی کمیته برگزار شود. در این زمینه، ما از تعامل سازنده طرفین با فرستاده ویژه دبیرکل به منظور حل موثر اختلافات بر سر جلسات کمیته قانون اساسی حمایت می کنیم. ما همچنین از تعامل فرستاده ویژه با مقامات سوریه که برای روند سیاسی لازم است، حمایت می کنیم.

ایروانی با توجه به وضعیت فزاینده وخیم بشردوستانه در سوریه خاطر نشان کرد که ایران از تصویب به اتفاق آراء قطعنامه ۲۶۷۲ در ۹ ژانویه ۲۰۲۳ که سازوکار فرامرزی را برای شش ماه دیگر تمدید می‌کند، استقبال می‌کند و این اقدام را گامی مهم در جهت رسیدگی به نیازهای فوری سوریه، به‌ویژه با توجه به شرایط شرایط زمستانی قلمداد می کند. با این حال، ما همچنان تاکید می کنیم که سازوکار فرامرزی ماهیت موقتی دارد. ما معتقدیم که تمدید جدید سازوکار فوق در ماه ژوئیه، نگرانی‌های مشروع دولت سوریه و همچنین مشکلات و چالش‌های شناسایی‌شده باید برطرف شود.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از تلاش هایی که تاکنون توسط سازمان ملل متحد و سایر بازیگران بشردوستانه برای رفع نیازهای مردم سوریه انجام شده است قدردانی می کنیم. ما مطمئن هستیم که در اجرای قطعنامه ۲۶۷۲ شورای امنیت تمرکز بر بهبود پروژه‌های بازیابی زودهنگام برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، تقویت عملیات کمک‌های بین خطی و تامین کمبود برق، که یک چالش مبرم و یک نیاز اساسی برای همه مردم سوریه است، خواهد داشت. همچنین، شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به نیازمندان شود و همه طرف ها باید با حفظ بی طرفی و شفافیت، اصول اساسی حاکم بر کمک‌های بشردوستانه را به شدت رعایت کنند.

وی افزود: ما درخواست خود را برای لغو اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌ها) اعمال شده بر مردم سوریه، به ویژه اقداماتی که مردم عادی و بیماران در بخش بهداشت را هدف قرار می دهند، تکرار می کنیم. چنین اقدامات غیرقانونی مانع از اجرای قطعنامه شده، ارسال کمک های بشردوستانه را دشوارتر کرده و حتی بازگشت پناهندگان سوری و آوارگان داخلی را به تاخیر می اندازد. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که بودجه لازم برای تلاش‌های بشردوستانه در سوریه، به‌ویژه با توجه به شرایط سخت زمستان افزایش دهد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار کرد: ما تلاش های مستمر دولت سوریه برای آشتی محلی و ملی را که گامی حیاتی در جهت بازگرداندن ثبات سوریه و تسهیل بازگشت آبرومندانه، ایمن و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان داخلی است، قدردانی و حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: سوریه همیشه نقش مهمی در منطقه ایفا کرده و یکی از ستون اصلی صلح و امنیت منطقه است. ما از موقعیت منطقه‌ای سوریه و بهبود روابط دیپلماتیک حمایت می‌کنیم، زیرا معتقدیم که سوریه امن، و با ثبات و پیشرفته به نفع مردم سوریه، منطقه و جامعه جهانی است.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا