بین الملل

ایروانی: توقف حملات انصارالله توسط ایران غیرممکن است/ زبان تهدید در قبال ایران موثر نخواهد بود

ایروانی: توقف حملات انصارالله توسط ایران غیرممکن است/ زبان تهدید در قبال ایران موثر نخواهد بود

به گزارش برگزیده «امیر سعید ایراوانی» نماینده ایران در سازمان ملل در گفت‌وگویی ادعای عرضه تسلیحات به انصارالله یمن و کنترل شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های مسلح منطقه توسط ایران را رد کرد.

گروه‌های مقاومت منطقه در پی جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به بهانه اقدام نظامی علیه گروه حماس، تا کنون بیش از ۱۵۰ بار به مواضع آمریکا، حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه حمله کرده‌اند. انصارالله یمن نیز چندین بار کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن، از جمله انگلیس و آمریکا را در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، ایروانی در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی مطرح کرد که انصارالله «تسلیحات خودش را دارد» و ایران درباره چگونگی استفاده از این تسلیحات به آن‌ها دستورالعملی نمی‌دهد.
نماینده ایران در نیویورک با اشاره به روابط ایران با گروه‌های مقاومت منطقه گفت که دولت ایران نوعی «پیمان دفاعی» با این گروه‌ها دارد و آن را با ائتلاف نظامی غربی ناتو مقایسه کرد.

او با این وجود تشریح کرد: ما آن‌ها را هدایت نمی‌کنیم. به آن‌ها دستور نمی‌دهیم. ما با یکدیگر نوعی رایزنی عادی داریم.

ایروانی ادعای نقش داشتن ایران در عملیات “طوفان الاقصی” علیه رژیم صهیونیستی در هفت اکتبر توسط جنبش مقاومت فلسطین را رد کرده و گفت: ما در این تصمیم نقشی نداشتیم. این یک تصمیم فلسطینی بود و توسط فلسطینی‌ها نیز اجرا شد. هیچ نقشی در این زمینه نداشتیم.”

نماینده ایران در نیویورک گفت که ایران می‌خواهد وضعیت را در منطقه آرام کند و بهترین راه برای کاهش تنش‌ها ایجاد آتش‌بس میان اسراییل ‌ و حماس است.
او تاکید کرد: ما خواهان بحران در این منطقه نیستیم.

ایروانی با اشاره به اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی گفت: فکر می‌کنم زبان تهدید در قبال ایران موثر نخواهد بود. زبان همکاری و احترام است که برابر ایران موثر است. اگر فکر می‌کنید ایران از تهدیدها می‌ترسد، کاملا در اشتباه هستید.

او هشدار داد که اگر آمریکا به خاک ایران یا افراد ایرانی در سراسر جهان حمله کند، قطعا، از خود دفاع خواهند کرد.

نماینده ایران در آمریکا همچنین گفت که ایران و آمریکا به‌رغم نداشتن روابط مستقیم، همواره از طریق میانجی‌ها پیام داده‌اند.

او در این راستا گفت که مذاکرات غیرمستقیم در سال گذشته، موجب انجام شدن توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران شد اما مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ناموفق بود.

ایروانی درباره مذاکرات وین گفت: ازسرگیری این مذاکرات شکست‌خورده دشوار است.

این دیپلمات ایرانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی مبنی بر این که آیا ایران قادر است با یک تماس تلفنی حملات انصارالله یمن در دریا سرخ را متوقف کند، گفت که این کار غیرممکن است، چراکه ایران کنترلی بر این گروه یمنی ندارد.

او همچنین اظهار کرد که در صورت خارج شدن رژیم صهیونیستی از غزه و لغو محدودیت‌ها برای تحویل کمک‌های انسانی به مردم این منطقه، حاضر است انصارالله را به  متوقف کردن این حملات ترغیب کند.

ایروانی اشاره کرد که انصارالله تا پیش از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، حملاتی در دریای سرخ انجام نمی‌داد.

این دیپلمات ایرانی کارزار نظامی رژیم صهیونیستی در غزه را «تجاوز» تلقی کرده و گفت که انصارالله یمن تنها کشتی‌های حامل سوخت به سمت اراضی اشغالی یا خارج از آن را هدف قرار می‌دهند، چراکه فلسطینی‌های غزه در زمینه مواد غذایی و سوخت با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا