اخبار روز

ایروان خواستار اعزام گروه حقیقت یاب به قره باغ شد

ایروان خواستار اعزام گروه حقیقت یاب به قره باغ شد

به گزارش از خبرگزاری تاس؛ ایروان بارها اعلام کرده که هیچ گونه مهمات یا کالای دارای کاربرد نظامی را پیش از محاصره دالان لاچین در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ یا پس از آن، در این مسیر جابجا نکرده است.

بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان با تاکید دوباره بر مستقر نشدن هیچ گونه نیروی نظامی این جمهوری در ناگورنو قره باغ، هدف از هیئت حقیقت یاب بین المللی اعزامی به این نقطه را تائید اعتبار اطلاعاتی دانست که بارها توسط سران جمهوری آذربایجان، تکذیب شده است.
این بیانیه با پافشاری دوباره بر تمایل ایروان به دستیابی به صلح در این منطقه، بر ضرورت اعزام سریع این هیئت به ناگورنوقره باغ و گذرگاه لاچین برای جلوگیری از تهاجم دوباره نیروهای آذربایجان، با توجه به آمادگی های آشکار این جمهوری برای اجرای پاکسازی قومی و نسل کشی در این منطقه، تاکید کرده است.
ایروان ادعای باکو را در باره اعزام یک ستون خودروهای نظامی به جاده استپاناکرت – لیساگور در هفتم مارس (۱۶ اسفند ماه) و استفاده از این مسیر برای نقل و انتقال نیروهای ارتش خود، تکذیب کرده است.

به گزارش ۱۶ اسفند ماه ایرنا از تارنمای خبرگزاری ارمنستان (آرمن پرس)؛ پیتر استانو سخنگوی امور خارجه و امنیتی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف از “خشونت پیش آمده در خط مقدم قره باغ که دستکم پنج قربانی بر جای گذاشت”، خواهان تحقیق کامل در مورد “جرئیات این رخداد مرگبار” شد.

مقام‌های ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا طی اظهاراتی ضمن رد استفاده از نیروی نظامی در حل‌وفصل اختلاف ها، خواهان تحقیق در مورد حادثه تیراندازی در قره‌باغ و فشار بر جمهوری آذربایجان شدند.

استانو همچنین از تمامی طرف های ذی نفع خواست تا با خویشتنداری از اقدام های دیگری که ممکن است ثبات منطقه را تضعیف کرده و فرآیند صلح را تهدید کند، جلوگیری کنند.

به نوشته آرمن پرس، سه مامور پلیس اداره گذرنامه و روادید قره باغ حوالی ساعت ۱۰ بامداد پریروز (۱۴ اسفند) در جریان کمین نیروهای جمهوری آذربایجان به خودروی آنها کشته شدند. وزارت دفاع روسیه که مسئولیت صلح بانی در منطقه را بر عهده دارد، اعلام کرده که طرف آذربایجانی آغازگر این حمله بود و در جریان آن ۲ سرباز این جمهوری نیز کشته و یک نظامی دیگر مجروح شدند.

خاویر کولومینا نماینده ویژه دبیرکل ناتو در امور قفقاز و آسیای میانه نیز در بیانیه ای با اشاره به تیراندازی به خودروی پلیس قره‌باغ نوشت: از گزارش های حاکی از رخداد مرگبار در نزدیکی شهر استپاناکرت (خانکندی) بسیار نگرانیم. این رخداد نشاندهنده فوریتِ یافتن راه حل برای مسائل باقیمانده در میز مذاکره است. ناتو از عادی سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در جریان یک کنفرانس خبری گفت که مناقشه قره‌باغ راه‌حل نظامی نداشته و استفاده از قوه قهریه برای حل و فصل اختلاف‌ها هرگز پذیرفتنی نیست.

پرایس ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان و مجروحین، گفت: تنها را حفظ صلح، میز مذاکره است و کاربرد زور مذاکرات را تضعیف می کند.

وی گفت که لو بونو (Lou Bono) مشاور ارشد مذاکرات قفقاز در وزارت امور خارجه آمریکا، در منطقه حضور دارد تا بر بر مسیر دیپلماسی و گفت و گوی مستقیم به عنوان تنها مسیر پیش رو تاکید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بر تعهد واشنگتن به مذاکرات صلح باکو و ایروان تاکید کرد.

پرایس گفت: ما آماده‌ایم که به صورت دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه به مشارکت در پیشبرد تلاش ها در تامین یک صلح بادوام ادامه دهیم.

آدام شیف نماینده دموکرات مجلس آمریکا و رئیس پیشین کمیته اطلاعاتی این نهاد قانونگذاری نیز با انتشار بیانیه ای، “قتل عمد” سه مامور پلیس در قره‌باغ به دست نیروهای جمهوری آذربایجان را دلیلی دیگر برای لزوم تحریم باکو دانست.

به گزارش تارنمای خبرگزاری ارمنستان، این عضو کنگره در بیاینه خود جمهوری آذربایجان را متهم کرد که “حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت” مردم قره باغ را نقض می کند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا