ایلام

ایلام؛ سرزمین قلعه‌های ناشناخته/ کتاب «قلعه شاخ» چاپ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ایلام را با کوه‌های بلند و قلعه‌های استوارش می‌شناسند، سرزمینی که لابه‌لای کوه‌ها و قلعه‌ها، تاریخی سراسر پرافتخار را بر پیشانی افتخارات خود دارد.

قلعه‌های مستحکم و با شکوه در مناطق ایلام تداوم زندگی در هزاره‌های پیش از تاریخ تا قرون اولیه اسلامی را روشن می‌سازد؛ وجود قلعه‌های تاریخی با ویژگی‌های منحصر به فرد در ایلام، گواه روشنی بر تمدن این کهن دیار شگفت آمیز است.

قلعه شاخ در شهرستان دهلران و منطقه زرین‌آباد قرار دارد و در حد فاصل رودخانه بزرگ میمه در جنوب ارتفاعات تخت‌پیران قرار گرفته است.

از لوازم پیدا شده در قلعه می‌توان به جوش‌های فلزی کوره اشاره کرد که وجود کوره‌ها و کارگاه‌های ذوب و ساخت اشیا فلزی را در این منطقه تاکید می‌کند، شاخص‌ترین سفال‌هایی که در قلعه یافت شده سفال‌های لعاب دار قرون اولیه اسلامی است.

باروی بزرگ، طویل و مستحکم آن اهمیت این بنا را دو چندان کرده که از ویژگی‌های منحصر این بنا نسبت به دیگر قلعه‌ها در استان و حتی در سطح کشور است.

این اثر تاریخی که بر سر یکی از راه‌های فرعی باستانی منطقه پشتکوه به خوزستان، پیشکوه‌ و عراق قرار گرفته، به لحاظ موقعیت قرارگیری، عظمت و استحکام باروی و کاربری خاص آن (نظامی- مسکونی) و نزدیکی به عراق پایتخت ساسانی اهمیت و جایگاه ویژه آن را در دوران حیات خود می‌رساند.

کتاب معماری قلعه تاریخی شاخ چاپ شد

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: کتاب معماری قلعه تاریخی شاخ واقع در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران که با توجه به وسعت هشت هکتاری آن، جزو بزرگ‌ترین قلعه‌های غرب کشور محسوب می‌شود، چاپ شد.

وی افزود: قلعه شاخ مربوط به دوره ساسانیان سده‌های اولیه دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دهلران، بخش زرین آباد، دهستان بردی، کیلومتری ۸ ضلع شرقی روستای بردی واقع شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که قلعه شاخ شهرستان دهلران یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان است و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این کتاب مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت، از تمام کسانی که در چاپ این کتاب ارزشمند بنده را یاری کردند تشکر و قدردانی میکنم.

بنای قلعه بر روی تپه ماهوری ساخته شده است

محمدجواد خانزادی کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: بنای قلعه بر روی تپه ماهوری که محصور در دو رودخانه شاخ و دره‌شور در شرق و غرب بوده ساخته شده است.

وی افزود: باروی قلعه به شکل طولی از شمال به جنوب کشیده شده که به جهت حرکت در پیچ وخم تپه دارای زوایایی است.

کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: صحن داخلی بنا در ضلع شمال عریض‌تر نسبت به بخش جنوبی است؛ ساخت و سازها در بخش شمالی قرار گرفته که به شدت تخریب شده‌اند.

وی ادامه داد: در منتهی‌الیه بخش جنوبی (از شمال به جنوب) با احداث یک دیوار به طول ۹۰ متر و ضخامت یک متر بخش محدودی از ضلع جنوبی را منفک کرده که دارای درگاهی به طول یک متر و نیم است.

وی ادامه داد: در این بخش تنها آثار یک اتاقک به ابعاد ۵×۵ متر تخریب شده موجود است.

لزوم توجه به قلعه‌های تاریخی در ایلام

احمدی یکی از شهروندان دهلرانی نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: توجه به تاریخ ایلام و قلعه‌های تاریخی آن برای آیندگان که فرزندان خودمان هستند باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: این بنا در بین اهالی محل با نام شیاخ و شیاق خوانده می‌شود که در کتب با نام قلعه شاخ آمده است شاید به دلیل وضعیت باروی قلعه که به صورت زاویه دار و شکسته بوده، است.

وجود پشت بندهای هلالی نمای قلعه را دوچندان کرده است

محمد یکی از گردشگران مهرانی نیز به فارس گفت: بر روی باروی بزرگ و طویل قلعه پشت بندهای هلالی جهت استحکام آن وجود دارد و این نمای قلعه را دو چندان کرده است.

وی یادآور شد: مهمترین ویژگی این اثر چگونگی تامین آب آن بوده که در بخش شمالی رودهای شاخ و دره شور از آن سر چشمه می‌گیرند این یک معجزه حیرت انگیز است.

استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که قلعه شاخ شهرستان دهلران یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان است؛ این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۶۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا