علمی و فناوری

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!

مشهورترین فرد این روزهای دنیای تکنولوژی ایلان ماسک، مدیرعامل برخی از شرکت‌های معروف دنیای فناوری مانند تسلا، اسپیس ایکس و توییتر است. اکثر مردم در جهان، ایلان ماسک را به‌خاطر ثروت هنگفت و نبوغ بالا و عجیبش میشناسند و در ذهن اکثریت افراد سوال‌ها و ابهامات زیادی در مورد این شخص وجود دارد؛ اما بزرگترین علامت سوالی که ممکن است در ذهن هرکسی ایجاد شود این است که میزان ثروت ایلان ماسک چقدر می‌تواند باشد؟ این موضوع ممکن است برای شما هم سوال باشد، بنابراین ادامه‌ی این مطلب گجت نیوز را از دست ندهید.

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!

براساس برآوردهای بلومبرگ، دارایی خالص ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان، حدود ۲۳۹ میلیارد دلار است. اما ثروت عجیب و زیاد این غول فناوری از منابع متعددی به دست می‌آید و منبع ثابتی ندارد. دارایی ماسک از زمان شروع همه‌گیری بیماری کرونا، نوسانات زیادی داشته است و او با دیگر میلیاردرهای دنیای فناوری همیشه در رقابت است تا در صدر لیست ثروتمندترین‌های بلومبرگ قرار بگیرد.

ثروت ایلان ماسک چطور زیاد شد؟

ماسک در آفریقای جنوبی به دنیا آمد و بعدها به کانادا نقل مکان کرد و تحصیل را در دانشگاه استنفورد برای گرفتن مدرک دکترای خود شروع کرد؛ اما پس از مدتی، بدون دریافت مدرکش قید تحصیل کردن را زد؛ ولی در آخر این نابغه‌ی تکنولوژی قبل از رسیدن به سی سالگی به یک فرد میلیونر تبدیل شد. ماسک همراه با برادرش کیمبال، زیپ۲ (وب‌سایتی که راهنماهای سفر شهری را برای روزنامه‌ها ارائه می‌کرد) را راه‌اندازی کرد، و آن را به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹ به Compaq فروخت. برخی‌ از افراد بر این باورند که ماسک در آن زمان که ۲۷ سال داشت، از آن معامله ۲۲ میلیون دلار به‌دست آورد و توانست به یکی از ثروتمندترین افراد خانواده‌اش تبدیل شود.

همه چیز محدود به سرمایه گذاری‌های او در دنیای تکنولوژی نیست و خانه های ایلان ماسک هم ارزش بسیار زیادی دارند. در واقع ایلان ماسک توانست با فروش این خانه‌ها، بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خرید توییتر را تامین کند.

می‌خواهید بدانید ایلان ماسک چقدر پول دارد؟ این بازی را تجربه کنید

شاید اعدادی که در این مقاله اعلام شده، برای درک عظمت ثروت و دارایی‌های ایلان ماسک کافی نباشد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید او دقیقا چقدر پول دارد و دارایی ایلان ماسک را چطور می‌توان خرج کرد، پیشنهاد می‌کنیم بازی Spend Elon Musk Money را تجربه کنید. شما در این بازی می‌توانید ببینید ثروت ایلان ماسک را دقیقا به چه شکلی می‌توان هزینه کرد.

شراکت در X.com

او همچنین در همان سال در راه‌اندازی بانکداری آنلاین X.com وارد شراکت شد که مدتی بعد با شرکت کانفینیتی که متعلق به فردی به نام پیتر تیل بود ادغام شد و PayPal را به وجود آورد. سپس این شرکت در سال ۲۰۰۲ توسط eBay به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار خریداری شد. علی‌رغم اینکه ماسک از سمت مدیرعاملی برکنار شد، اما حدود ۱۶۵ میلیون دلار از این معامله به دست آورد. بهتر است به یاد داشته باشید منظور ما از ایکس دات کام، توییتر امروزی نیست و او این دامنه را در دوران اوج‌گیری دامنه‌های دات کام خریداری کرد و در سال ۲۰۲۳، آن را به توییتر اختصاص داد.

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!
در این نمودار، می‌توانید رشد و سقوط ثروت ایلان ماسک در سال‌های اخیر را مشاهده کنید.

شراکت در اسپیکس‌ایکس و سرمایه‌گذاری در تسلا به بیشتر شدن ثروت ایلان ماسک کمک کرد

ماسک در سال ۲۰۰۲ در تاسیس شرکت امور فضایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) مشارکت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۴ سرمایه‌گذار اصلی و رئیس شرکت خودروهای الکتریکی تسلا شد و توانست دارایی خود را بیشتر کند. در سال ۲۰۰۸ بحران مالی تقریبا بزرگی در شرکت تسلا بوجود آمد، اما ایلان ماسک اجازه نداد این بحران، تسلا را به سمت‌ و سوی ورشکستگی ببرد و بلافاصله با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلاری خود در این شرکت و ۴۰ میلیون دلار دیگر که به‌عنوان وام به تسلا اهدا کرد، آن را از ورشکستگی قطعی نجات داد. ماسک همان سال به پاس تلاش‌هایش برای نجات تسلا به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد.

ایلان ماسک گفته بود که سال ۲۰۰۸ بدترین سال زندگی‌اش بوده‌است. علاوه بر مشکلاتی که در زندگی شخصی‌ او وجود داشت، خطر ورشکستگی تسلا و همچنین مشکلاتی که اسپیکس‌ایکس در پرتاب موشک فالکون۱ خود داشت، ماسک را تحت فشار قرار داده بود. تا سال ۲۰۰۹ او از ثروت شخصی‌اش برای جبران خسارات این دو شرکت استفاده می‌کرد و ثروت ایلان ماسک در مقایسه با گذشته کاهش یافت.

اما در سال ۲۰۱۰ اتفاقی افتاد که همه‌چیز را تغییر داد. در آن سال تسلا وارد بورس شد و دارایی خالص ماسک که به صورت تخمینی محاسبه می‌شود به‌طور پیوسته افزایش یافت. او در سال ۲۰۱۲ با ثروتی حدود ۲ میلیارد دلار در لیست میلیاردرهای فوربس قرار گرفت.

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!

‌راه‌اندازی The Boring Company و استارت‌آپ Nauralink

در سال ۲۰۱۶، ماسک کسب‌وکاری برای حفر تونل با راه‌اندازی شرکتی به نام The Boring Company ایجاد کرد. درست یک سال بعد او استارت‌آپ نورالینک که قرار بود در زمینه‌ی فناوری عصبی فعالیت کند را نیز تاسیس کرد و به رشد دارایی‌های او کمک شایانی کرد.

افزایش ثروت ایلان ماسک با آغاز همه‌گیری کرونا

بعد از شروع همه‌گیری بیماری کرونا، دارایی خالص ایلان ماسک با افزایش سهام تسلا رشد سریعی را در پیش گرفت. ماسک سال ۲۰۲۰ را با دارایی خالص تخمینی کمتر از ۳۰ میلیارد دلار آغاز کرد، ولی تنها یک سال بعد ثروتش به ۱۷۰ میلیارد دلار رسید؛ که این نشان می‌دهد که دارایی او فقط در عرض یک سال بیشتر از پنج برابر افزایش یافته است. افزایش ثروت ماسک به جایی رسید که او در نوامبر سال ۲۰۲۱ حدود ۳۴۰ میلیارد دلار دارایی داشت.

او همچنین در اکتبر سال ۲۰۲۲، سهام توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و تا اوایل ماه ژوئن سال جاری، به عنوان مدیرعامل آن فعالیت می‌کرد اما بعد ازآن از سمت خود کناره‌گیری کرد. اگرچه بلومبرگ دارایی خالص فعلی ماسک را ۲۳۹ میلیارد دلار اعلام کرده است، اما فوربس گفته است که او حدود ۲۴۲.۴ میلیارد دلار ثروت دارد.

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!
این نمودار نیز نشان‌دهنده رشد ثروت ایلان ماسک در سال‌های اخیر است.

ثروت ایلان ماسک از کجا می‌آید؟

بخش بزرگی از دارایی ایلان ماسک وابسته به سهام او در شرکت تسلا است. گرچه او هیچ حقوقی از این شرکت دریافت نمی‌کند، اما زمانی که شرکت تسلا وارد فعالیت‌های چالش برانگیز می‌شود و اتفاق جدیدی را رقم می‌زند، پاداش‌های پیش‌رو به خاطر سهامی که ماسک در این شرکت دارد به خود او تعلق می‌گیرد. جالب است بدانید دارایی ماسک دو برابر مارک زاکربرگ است و یکی از ثروتمندترین افراد تاریخ محسوب می‌شود.

تسلا در سال ۲۰۱۸، وقتی پاداشی را که برای عملکرد ۱۰ ساله‌ی ماسک در این شرکت در نظر گرفته بود را اعلام کرد، گفت: «ایلان هیچ‌گونه پاداش تضمین‌شده‌ای دریافت نخواهد کرد – هیچ حقوقی، پاداش نقدی و هیچ سهامی که صرفا با گذشت زمان به دست می‌آید. در عوض تنها پاداشی که او دریافت خواهد کرد، جایزه‌ی عملکردهای صد در صد ریسکی این شرکت در صورت موفق شدن آن است؛ و این تضمین وجود دارد که تنها در صورتی که تسلا و همه‌ی سهامدارانش عملکرد فوق‌العاده و عالی‌ای داشته باشند، ماسک هم پاداشی را دریافت خواهد کرد».

ایلان ماسک تاج ابرثروتمندان را بر سر گذاشت!

براساس گزارشات بلومبرگ، نزدیک به نیمی از دارایی خالص ماسک از سهام تسلا تامین شده‌است؛ در حالی که کمی بیش از ۲۰ درصد آن از سهام اسپیس‌ایکس است. مابقی ثروت او از سهام توییتر، The Boring Company و همچنین سایر بدهی‌های متفرقه تامین می‌شود.

این پایان ماجرا نیست و ایلان ماسک می‌خواهد در آینده راه‌های جدیدی برای بیشتر کردن ثروتش پیدا کند. اگر گوشی ایلان ماسک به تولید برسد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این مدل به یکی از پرفروش‌ترین موبایل‌های جهان تبدیل شود و درآمد ماسک را چندین میلیون دلار بیشتر کند.

بیشتر بخوانید:

  • گلکسی‌اس۲۳ را ارزان‌تر بخرید!/ عکس

  • یک سری آی‌پد جدید در راه است/ عکس

ماسک چگونه با میلیاردرهای دیگر رقابت می‌کند؟

طبق برآوردهای بلومبرگ، ماسک در زمان حال ثروتمندترین فرد جهان است، اگرچه او به طور متناوب با میلیاردرهای دیگر برای حفظ این جایگاه رقابت می‌کند و گاهی آنها این جایگاه را از دست او در می‌آورند. او چندی پیش توانست دوباره ثروتمندترین شخص جهان شود.

دارایی ماسک در حال حاضر حدود ۳۸ میلیارد دلار بیشتر از برنارد آرنو، بنیانگذار LVMH است که بلومبرگ دارایی‌اش را ۲۰۱ میلیارد دلار تخمین زده‌است. جف بزوس بنیانگذار آمازون با ۱۵۳ میلیارد دلار، بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت با ۱۳۷ میلیارد دلار و لری الیسون بنیانگذار اوراکل با ۱۳۳ میلیارد دلار، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

۲۲۷۳۲۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا