فرهنگ و هنر

ایمانی‌پور: ایران هراسی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه همسایگان است

به گزارش برگزیده های ایران، نشست دیپلماسی عمومی، فرهنگی و ورزشی با حضور و سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزیر ورزش و جمعی از سفیران و سرکنسولان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی، با یادآوری اینکه این سازمان دارای بیش از ۸۰ نمایندگی فرهنگی در ۶۰ کشور جهان است، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ۹ کشور همسایه ۱۷ نمایندگی فرهنگی داریم. هرچند توانستیم یک روابط بسیار خوب و نزدیکی با این کشورها ایجاد کنیم ولی وضع موجود را مطلوب نمی‌دانیم.

ایمانی‌ پور یکی از سیاست‌های دوره دهم مدیریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را که مطالبه مشترک مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر ارشاد نیز است، تحول در امور فرهنگی بین‌المللی خواند و تأکید کرد: امیدوارم در دوره دهم ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شاهد شکل گیری نسل جدید سازمان و نمایندگی‌های فرهنگی باشیم. تلاش خواهیم کرد در سه حوزه سازمانی، ملی و فراملی، تحول را عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت‌های موجود در کشورها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.

ایمانی‌پور افزود: در سطح فراملی هم بدنبال توسعه اثربخشی به جای نگاه کمی خواهیم بود. ایجاد ارتباط گسترده‌تر بین ظرفیت‌های داخل و خارج کشور و توانمندسازی جبهه فرهنگی انقلاب را از جمله برنامه‌های پیشرو خواهد بود. با توجه به اینکه امروز ایران هراسی از مهمترین چالش‌های ما در حوزه همسایگان است به دنبال آن هستیم تا تمام ظرفیت‌ها را برای اقناع افکار عمومی کشورهای همسایه به کار بگیریم.

تشکیل کمیته‌های مشترک فرهنگی ایران و کشورهای همسایه

وی تشکیل و فعال‌سازی کمیته‌های مشترک ایران و کشورهای همسایه بصورت مستقل یا در قالب کمیسیون‌های سیاسی اقتصادی، توسعه خواهر خواندگی بین شهرهای مرزی ایران و شهرهای همسایه، کمک به ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و کنسرسیوم‌های صنایع خلاق بین ایران و کشورهای همسایه و توسعه اقتصاد فرهنگ را از مهمترین برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گسترش همکاری‌های مشترک فرهنگی ایران و کشورهای همسایه برشمرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین، گفت: فعال کردن انجمن‌های صنفی و تخصصی فرهنگی، هنری و ادبی بین ایران و کشورهای همسایه، استفاده بهینه از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای مانند اکو، آیسیسکو، یونسکو، شانگهای، ایجاد ظرفیت‌های جدید چند جانبه با همسایگان، گسترش روابط دانشگاهی و آموزشی با کشورهای همسایه، گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و نخبگانی ایران و کشورهای همسایه از دیگر اقدامات مهم دوره دهم ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواهد بود.

وی تأکید کرد: آنچه ما امروز در این سازمان به طور جد پیگیری می‌کنیم، بحث استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی برای توسعه همکاری‌ها و روابط فرهنگی با کشورهای همسایه است. چراکه به طور کلی سیاست فرهنگی همسایگی در دستور کار ما قرار دارد.

در حاشیه این نشست، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سفیران کشورهای همسایه در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا