سمنان

اینجا اتوبوس‌ها وسط جاده می‌مانند/ چرا کسی پاسخگو نیست؟+ تصاویر

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، بر اساس آمارهای اعلام‌شده، سالانه دست‌کم ۱۵ میلیون نفر مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی استان سمنان برای تردد استفاده می‌کنند و بخش از این جابه‌جایی‌ها به‌طور طبیعی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه با اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

حدود ۶۰۰ کیلومتر از محور شریانی و مهم تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است و این محور هر ساله شاهد وقوع سوانح متعدد رانندگی است؛ اما آنچه این روزها و شب‌های بیش از همه، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده، نقص فنی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که سبب می‌شود تا مسافران در راه‌ها گرفتار شوند.

گرچه همواره با همکاری نیروهای خدماتی و امدادی استان سمنان در راستای کنترل محورها و خدمات‌رسانی هر چه بهتر به هم‌وطنان مسافر اقدام می‌شود؛ اما آنچه امروز اهمیت یافته، افزایش شمار گزارش‌های نقص فنی اتوبوس‌ها، به‌ویژه در شب‌های سرد پاییزی است.

تنها در کمتر از دو هفته اخیر و بنا به گزارش‌هایی که مرکز عملیات جمعیت هلال‌احمر استان سمنان رسیده تا به مسافران خدمات‌رسانی امدادی صورت گیرد، سه فقره نقص فنی در راه‌های استان برای اتوبوس‌ها رخ داده است.

این امر جدای از اینکه سبب گرفتاری و معطلی و گاهی مصدومیت مسافران در راه‌مانده می‌شود، زحماتی را نیز برای نیروهای امدادی استان سمنان به همراه دارد که باید برای آن تدبیری شود.

نخستین نقص فنی با نزدیک به ۵ ساعت معطلی!

بر اساس گزارشی که مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان سمنان به رسانه‌ها ارائه کرده، در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز پانزدهم آبان ماه امسال، نقص فنی اتوبوس به این جمعیت اعلام شده است.

این حادثه به‌زعم نیروهای امدادی، در کیلومتر ۴۵ محور شاهرود- آزادشهر رخ داده بود و پایگاه امداد و نجات خرقانی جمعیت هلال‌احمر استان سمنان نیز برای کمک به حادثه‌دیدگان وارد میدان شد.

تعداد حادثه دیدگان این نقص فنی، ۳۰ نفر و تعداد افراد امدادرسانی شده، ۲۴ نفر اعلام شده است.

این حادثه بعد از چهار ساعت و ۴۵ دقیقه امدادرسانی عوامل هلال‌احمر، در ساعت پنج و ۳۰ دقیقه بامداد به پایان رسید و مسافران در این مدت، در سرمای شبانه پاییز معطل بودند.

دومین نقص فنی هم با حدود ۵ ساعت گرفتاری!

اما دومین گزارش نقص فنی یک اتوبوس در روز بیست‌ودوم آبان ماه امسال به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان سمنان اعلام شد.

داده‌های گزارش، زمان وقوع حادثه را ساعت دو و ۱۵ دقیقه و زمان پایان عملیات را هفت و ۱۰ دقیقه صبح نشان می‌داد؛ یعنی این بار هم مسافران حدود پنج ساعت در سرمای پاییزی گرفتار شده بودند.

نقص فنی اتوبوس این بار در کیلومتر ۷۹ محور دامغان- سمنان رخ داده بود و پایگاه امداد و نجات آهوان جمعیت هلال‌احمر استان سمنان نیز وارد عمل شد و خدمات‌رسانی را از سر گرفت.

تعداد حادثه دیدگان این نقص فنی، ۲۸ نفر و تعداد افراد امدادرسانی شده هم ۱۸ نفر اعلام شده است.

سومین نقص فنی؛ باز هم در محور آزادشهر

داستان ادامه‌دار نقص فنی اتوبوس‌ها در جاده‌های استان سمنان اما گویا تمامی ندارد؛ سومین گزارش به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان سمنان در ساعت چهار و ۱۰ دقیقه بامداد بیست‌وهشتم آبان ماه ارائه شد؛ این حادثه گرچه بعد از یک ساعت ختم به خیر شد اما گلایه‌های مسافران را به همراه داشت.

این‌بار اتوبوسی باز هم در کیلومتر ۴۵ محور شاهرود به آزادشهر در راه مانده بود و نیروهای پایگاه امداد و نجات خرقانی جمعیت هلال‌احمر استان سمنان وارد عمل شدند.

تعداد حادثه‌دیدگان در این عملیات، ۴۶ نفر و تعداد افراد امدادرسانی شده توسط هلال‌احمر هم ۴۶ نفر اعلام شده است.

چه کسی مسؤول تأیید فنی اتوبوس‌هاست؟

گرچه کنترل عبور و مرور در محورهای مواصلاتی استان سمنان با استفاده از سیستم‌های هوشمند ITS انجام شده و این، یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان است؛ اما اتفاقاتی نظیر نقص فنی اتوبوس‌ها وقتی پرتکرار شود، امکان بروز حوادث جاده‌ای را هم افزایش می‌دهد.

پرسشی که این روزها مطرح بوده، این است که چه کسی یا چه دستگاهی، مسؤول تأیید فنی اتوبوس‌ها قبل از حرکت در جاده‌های کشور و استان سمنان است؟
چرا پاسخگویی و جبران خسارت درستی برای مسافرانی که ساعت‌ها به علت خرابی اتوبوس‌ها در راه‌های استان سمنان و کشور و در سرمای پاییزی شب‌ها معطل می‌مانند، وجود ندارد؟

چه کسی پاسخگوی صرف انرژی نیروهای امدادی و استفاده از امکانات و توان آنها برای خدمت‌رسانی به اتوبوس‌های دارای نقص فنی است که توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا