لرستان

اینجا همه توپ را به زمین دیگری می‌اندازند/ کلاف در هم تنیده‌ای به نام خیابان مهرگان

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر خرم‌آباد که با حضور اعضا شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی لرستان برگزار شد، یکی از پر حاشیه ‌ترین جلسات دوره ششم  بود،  تخریب خیابان مهرگان چهار ماسور  موضوع اصلی بود که مورد بررسی اعضا شورا، شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی قرار گرفت.

اختلاف نظر اعضا در خصوص تخریب خیابان مهرگان چهارم و مقصر جلوه دادن شهرداری از سوی برخی اعضا بخشی از حاشیه‌ها بود.

در حالی که جلسه حدود پنج ساعت طول کشید اما متاسفانه خروجی و نتیجه مثبتی در برنداشت و جلسه بدون هیچ نتیجه‌ی پایان پیدا کرد و اصحاب رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی  نتوانستند خبر خوبی  را برای مخاطبان به ویژه اهالی ماسور داشته باشند.

خیابان مهرگان چهارم کلاف در هم تنیده‌ی است که باز گردن گره آن کاری دشوار است، و به نظر می‌رسد رفع مشکل آن نیازمند تعامل و البته شفاف سازی  بین شهرداری ، میراث فرهنگی و مالک به عنوان بازیگر اصلی این سناریو هستیم.

قرار بود در پایان جلسه برای رفع مشکل خیابان مهرگان تصمیمی اتخاذ شود اما به دلیل عدم توافق شهرداری، میراث و اعضا شورا این مهم محقق نشد، حال باید منتظر ماند که چه سرنوشتی در انتظار خیابان پر حاشیه مهرگان است.

تخریب خیابان و حیف و میل بیت‌المال

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با انتقاد از عدم هماهنگی شهرداری در تخریب مهرگان چهارم اظهار کرد:  معاون معماری و شهرسازی شهرداری وضعیتی شهر و حتی کشور را با تخریب مهرگان به هم ریخته‌اید و این شرم آور است، چرا با تخریب این خیابان برای شهرداری دردسر ایجاد کرده‌اید از طرفی موجب نارضایتی مردم شده‌اید.

حمیدرضا صفریان افزود: چرا قبل از تخریب موضوع را با اعضا شورای شهر مطرح نکردید تا اکنون شاهد هجمه به اعضا شورا نباشیم.

وی تاکیدکرد: شما خیابان را آسفالت  و نامگذاری کرده‌اید، از جدول و منهول هم در خیابان احداث شده است، طبیعی است که برای مردم حق ایجاد شود.

این عضو شورای اسلامی شهر گفت: اکنون تردد مردم با مشکل مواجه شده است، در حالی که نیاز به تخریب نبود می‌شد با تعامل این موضوع را حل کرد.

صفریان بیان کرد: شهردار خرم‌آباد اعلام کرد که من دست ناپاکان و فرادی را که در شهرداری خیانت کند قطع می‌کنم، مگر خیانت چه رنگی است همین ضرر زدن به بیت‌المال و نارضایتی عمومی  خیانت است.

 

شهرداری بدون اطلاع نبوده

وی افزود: شهرداری باید پاسخگو باشد، من اگر توان داشته باشم همه را محاکمه می‌کنم زیرا با آبروی مردم و شهر بازی شده است.
پشت پرده تخریب خیابان مهرگان

این عضو شورا بیان کرد: اگر این جلسه قبل از تخریب برگزار می‌شد بدون شک امروز شاهد این اتفاق نبودیم، من به دنبال مقصر نیستم اما به عنوان نماینده مردم مطالبه گری را دردستور کار دارم.

صفریان گفت: شهرداری نمی‌تواند بگوید به ما مربوط نیست زیرا تیم مدیریتی حال حاضر همان تیم مدیریتی سابق است و همه از موضوع اطلاع دارند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در خصوص تخریب خیابان مهرگان مسائلی پشت پرده وجود دارد و منتظر هستم مستندات به دستم برسد بدون شک شفاف سازی خواهم کرد.

بر باد رفتن آبروی شهر

دیگرعضو شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به اینکه عدم تعامل و هماهنگی بین شهرداری و میراث فرهنگی به آبروی و مسوولان لطمه وارد کرد، افزود: این عدم هماهنگی باعث شد تخریب خیابان مهرگان سر از شبکه‌های معاند در بیارود و این اتفاق خوبی برای شهر نبود.

کرم نعمتی عنوان کرد: مالک زمین چندین بار به میراث فرهنگی مراجعه کرده بود و میراث پاسخش این بوده که تا ملک به حالت قبلی خود برنگردد کاری انجام نمی‌دهیم، بعد از تخریب هم متولیان میراث در مصاحبه‌ی که با صدا و سیما داشتند خود را تبرئه کردند، در حالی که تمام مکاتبات و مستندات موجود است.

وی با بیان اینکه در شورای شهرو مدیریت شهری وقت برای ایجاد تردد توافقاتی صورت گرفته است، افزود:  در حال حاضر نیز رفع مشکل خیابان مهرگان به یک دغدغه تبدیل شده و درخواست ما تعیین تکلیف این ملک است، زیرا یک مطالبه مردمی است و همه باید پاسخگو باشیم.

میراث با شهرداری همکاری کند

یونس امرایی دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز گفت: خیابان مهرگان جزو حریم تپه ماسور است ما هم این را قبول داریم، اما در مقطعی برای رفاه حال مردم بهسازی آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: مالک برای تعیین تکلیف به میراث مراجعه می‌کند که آن را تملک کنید، میراث هم طبق مکاتبات موجود می‌گوید اول ملک را به حالت اولیه برگردانید، دوسال پیگیر بوده تا مجوز را دریافت کند.

این عضو شورا ادامه داد: حال که مالک طبق مجوز میراث خیابان را تخریب کرده، انتظار داریم متولیان میراث فرهنگی استان  همکاری کند نه اینکه توپ را به زمین شهرداری بیاندازد.

توضیحات شهردار خرم‌آباد

شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه در سنوات گذشته معبری آسفالت شده که تحت تملک نبوده، عنوان کرد: این معبر توسط اعضا شورای قبلی و جهت رفاه مردم  و سهولت تردد آسفالت شده است، هر چند در عرصه میراث فرهنگی بوده است.

سعید فتوحی گفت: قول‌هایی هم توسط شهرداری مبنی بر تملک خیابان داده شده اما اجرایی نشده است، مالک هم در این میان حقش ضایع شده و طبیعی است که به دنبال تحقق خواسته‌های خود باشد.

وی افزود: مالک چندین مکاتبه با میراث انجام داده که همه مستدات آن موجود است، در این مکاتبات خواسته میراث برگرداندن ملک به حالت قبلی مطرح بوده است.

 

میراث پاسخ قانع کننده‌ی نداد

شهردار خرم‌آباد بیان کرد: من به دنبال محکوم کردن شخص و یا حیف و میل اموال عمومی و شهرداری نیستم، همین فردا هم به من اجازه بدهند با مالک برای تملک صحبت می‌کنم یا از طریق ماده ۱۰۱ یا راه‌های دیگر تا تردد مردم برقرار شود.

فتوحی عنوان کرد: اما میراث می‌گوید: باید با تهران مکاتبه کنیم، تاکنون هم پاسخ قانع کننده‌ی نداده‌اند، اگر میراث پای کار باشد مالک را قنع می‌کنیم.

شهرداری تندروی کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در جلسه شورای شهر گفت: ای کاش این جلسه قبل از تخریب خیابان مهرگان انجام می‌شد تا شاهد به وجود آمدن این حاشیه‌ها و سوئ استفاده رسانه‌های معاند نبودیم، شهرداری به جای اینکه بیل مکانیکی خود را در اختیار مالک قرار داده بهتر بود با ما مشورت می‌کرد.

سید امین قاسمی با بیان اینکه  شهرداری در خصوص تخریب خیابان مهرگان تندروی کرده است، افزود: این خیابان چهار سال بدون مصوبه و استعلام و بدون پرداخت حق و حقوق مالک در اختیار شهرداری بوده ، حالا چه اشکالی داشت اگر چند روز صبر می‌کرد  تا این موضوع در جلسه شورا مطرح و تصمیم عاقلانه‌ی گرفته می‌شد.

وی گفت: بله مالک چند ماه پیش به ما مراجعه کرده و ما هم طبق قانون نوشته‌ایم که ملک باید به حالت قبلی خود برگردد و انکار نمی‌کنیم زیرا در حریم و عرصه تپه ماسور قرار دارد، اما چرا شهرداری ما را در جریان قرار نداد.

اجازه تردد را می‌د‌هیم اما آسفالت نه

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: ما برای رفاه حال مردم اجازه تردد را می‌دهیم، اما طبق قانون در حریم آثار تاریخی نباید ساخت و سازی انجام شود، بنابراین نمی‌توان از آسفالت و قیر استفاده کرد.

قاسمی تاکید کرد: من به دنبال مقصر نمی‌گردم نه هم میراث را مقصر می‌دانم، بنابراین تمام تلاش خود را هم خواهم کرد تا مشکل حل شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا