سلامت

این بیماری شایع کودکان بلای جان سالمندان / اثربخشی ۸۴ درصدی واکسن مدرنا در برابر یک ویروس تنفسی

این بیماری شایع کودکان بلای جان سالمندان / اثربخشی ۸۴ درصدی واکسن مدرنا در برابر یک ویروس تنفسی

الهه جعفرزاده: شرکت مدرنا (Moderna) به تازگی اعلام کرد که طی ارزیابی‌های انجام‌شده، اثربخشی واکسن آزمایشی RSV (با ۸۳.۷ درصد) در پیشگیری از حداقل دو علامت مانند سرفه و تب، در سالمندان ۶۰ ساله و بالاتر ثابت شده و مدرنا تصمیم دارد این واکسن را با نام «mRNA-۱۳۴۵» به منظور کسب تأییدیه‌های نظارتی در سطح جهانی، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ عرضه کند.

RSV چیست؟

ویروس سنسیشیال تنفسی (respiratory syncytial virus) یا RSV با ایجاد عفونت، ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کند. این ویروس در کودکان زیر دو سال شایع‌تر است، اما می‌تواند افراد بالغ را هم تحت تأثیر قرار دهد.

ویروس RSV معمولاً علائم خفیفی دارد و عمدتاً شبیه به یک سرماخوردگی معمولی است، اما در برخی موارد می‌تواند سبب ایجاد عفونت شدید در گروهی از افراد به‌ویژه نوزادان نارس، سالمندان و افراد بالغی شود که به بیماری‌های قلبی یا ریوی دچارند و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این ویروس در بزرگسالان تولید نشده است؛ اما شرکت‌های مدرنا، فایزر و GSK هرکدام در تلاش هستند تا واکسن‌های RSV تولید خود را روانه بازار کنند.

شرکت‌های Pfizer و GSK اواخر سال گذشته واکسن‌هایی را به منظور مقابله با ویروس RSV تولید کردند که در این بین، واکسن RSV تولیدِ فایزر ۶۶.۷ درصد اثربخشی از خود نشان داد.

گفته می‌شود این واکسن بی‌خطر است و شایع‌ترین عوارض جانبی آن شامل درد در محل تزریق، خستگی و سردرد می‌شود.

منابع: mayoclinic ، reuters

۲۳۳۲۳۲

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا