اصفهان

این شب‌ها، روایت ۳۷۰ رود بی‌پایان در میدان امام

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان،۲ روز از ۲۵‌ام آبان می‌گذرد، روزی که میدان امام(ره) شاهد تشییع ۳۷۰ شهید عملیات محرم بود، شهدایی که سال ۶۱ آنها خود را ندیدند و خدا را به نظاره نشستند.

اما امسال همان میدان، تصاویر شهدا را بر بامش در آغوش گرفته؛ شب هنگام که می‌شود، آن زمان که خورشید دیگر رمقی برای تابیدن ندارد، حجره‌های بالای میدان سبز و قرمز می‌شوند، عکس شهدا زیر نور سبزش فضا را معنوی‌تر می‌کند، نگاهشان به ماست، انگار هر قدمی که در میدان برداشته می‌شود، نگاه‌هایشان را با قدم‌هایمان همراه می‌کنند.

 

کمی بعدتر از مغرب، حوالی ساعت ۶، در وسط میدان خبرهایی است؛ حوض وسط میدان نقش جهان تبدیل به جنگ آبی شده است تا یادآور هزاران شهید خفته در آب‌های جنگ سال ۶۱ باشد، تنها فرقش این است که سال ۶۱، گروه آوازی مولا نبود تا نوای خود را بدرقه راهشان کنند.

سال ۶۱ مرد ریش‌سفیدی نبود تا با ریزصدایی که در فضا پخش می‌شود، شهریور ۵۹ را برایشان روایت کند.جنگ آبی در میدان نقش جهان، راوی عملیات محرم اکنون مردم دور حوض نشسته‌اند، نوای آهنگران پخش می‌شود، این بار جوانان این نسل، لباس رزم پوشیده‌اند تا با نوای آهنگران و لبیک یاحسین(ع) در حوض میدان که جنگ آبی کنونی است، جوانان سال ۶۱ را با نمایش خود به رخ مردم بکشند.

آن‌ها می‌خواهند بگویند میدان نقش جهان شاهد روزهای پرافتخاری بوده است تا روز ملی حماسه و ایثار مردم اصفهان را به تصویر  بکشانند.مردم ایستاده‌اند، عده‌ای حتی نشسته روی صندلی‌های دورتا دور حوض، گوشی‌ها را به دست گرفته‌اند تا صحنه‌های نمایشی و نواهای موسیقیایی را ضبط کنند.

 

نوازندگان روی سن بزرگی جلوی حوض، می‌نوازند پشت سرشان بک‌گراندی از گنبد مسجد امام است، دو صفحه نمایش بزرگ دو طرف سن نصب کرده‌اند که در یک لحظه نقاشی را نشان می‌دهد که تصویر ۲۵ آبان ۶۱ را در میدان نقش جهان بر بوم با زبان هنر روایت می‌کند.

حضور خانواده شهدا در رویداد ۳۷۰ رود بی‌پایان راوی حرف می‌زند و بچه‌های نمایش، آرپی‌جی بر دست، چفیه بر دوش، لباس رزم بر تن، در حوض نمایش رزم بچه‌های عملیات محرم را به تصویر می‌کشند. اینجا شاید عین‌خوش اصفهان است، عین‌خوشی که مادر شهید به خود راه داده است، مادری که جلیل و خلیلش را فدا کرده بود.

 

مردم به احترام مادر شهیدان رستم‌پورشیرازی می‌ایستند، شاید این ایستادن‌ها ذره‌ای از سال‌های دوری از فرزندان را التیام بخشد. مردم برای مادر شهید دست می‌زنند و هدیه‌ای  به رسم یادبود به او تقدیم می‌شود.

عکس‌های ردانی، همت، کاظمی و خرازی لب به سخن می‌گشایند، این نیز از برنامه‌های رویداد ۳۷۰ رود بی‌پایان است؛ شهدای برجسته‌ اصفهان با مردم اصفهان حرف می‌زنند و می‌گویند خیلی روشن است که تکلیف همه ما روشن است.

انتهای پیام/ ۳۶۴۹/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا