علمی و فناوری

این مارمولک غول‌پیکر یک متر طول دارد!/ عکس

این مارمولک غول‌پیکر یک متر طول دارد!/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، مارمولک‌ها به‌عنوان بخشی از گروه حیوانات، در دسته خزندگان قرار دارند که ویژگی‌های مشترکی مانند زبان، چنگال‌ و فلس‌ از جمله آن ویژگی‌ها هستند. مارمولک‌ها خونسرد هستند و در هوای سرد دوام نمی‌آورند. به همین دلیل، آنها در مناطق گرم و خشک جهان بیشتر زندگی می‌کنند. مارمولک‌ها می‌توانند تا ۵۰ سال زندگی کنند و شامل ۴۶۷۵ گونه شناسایی شده هستند. دم آنها اغلب نسبت به بقیه بدنشان بلندتر است و برای حفظ تعادل، بالا رفتن و محافظت استفاده می‌شود. اگر دم مارمولک زخمی یا قطع شود، در نهایت دم جدیدی رشد می‌کند. در ادامه برخی از بزرگ‌ترین مارمولک‌های دنیا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایگوانای دریایی (Amblyrhynchus Cristatus)

بزرگترین مارمولک‌های دنیا | عکس

یکی از گونه‌های جذاب مارمولک ایگوانای دریایی است. آن‌ها تنها گونه مارمولکی هستند که در اقیانوس و در اطراف جزایر گالاپاگوس شنا می‌کنند. بینی‌ کوتاه به آنها اجازه می‌دهد از جلبک‌های دریایی تغذیه کنند. از پنجه‌هایشان برای ماندن در کف اقیانوس و از دم‌ صافشان برای شنا کردن همانند مار استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند تا ۳۰ دقیقه در زیر آب بمانند و تا عمق ۲۰ متری زیر آب شیرجه بزنند. آنها نمک اضافی جذب شده در بازه زمانی طولانی را در اقیانوس را دفع می کنند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنند.

ایگوانای دریایی می تواند تا ۲۰ درصد از اندازه خود را در زمان کم غذایی از دست بدهد. این به مارمولک اجازه می‌دهد تا با غذای کمتری زنده و سالم بماند. هنگامی که ذخیره غذا بازیابی شود، مارمولک اندازه قبلی خود را به دست می‌آورد. بزرگترین ایگوانای یافت شده نزدیک به یک متر طول دارد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا