اخبار روز

این پدیده عجیب طبیعی بالون های جاسوسی چین را به قلب آمریکا می برد!

این پدیده عجیب طبیعی بالون های جاسوسی چین را به قلب آمریکا می برد!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، برای توضیح ساده جت استریم شاید بهترین تعریف آکادمیک تعریفی باشد که دکتر بهلول علی جانی استاد برجسته دانشگاه خوارزمی و سرشناس ترین اقلیم شناس این روزهای ایران در گفت و گو با برگزیده های ایران به آن پرداخته است:« در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر از زمین تا ارتفاعات بالا تر یعنی ۴ تا ۵ هزار ، ۷ هزار تا ۱۰ هزار متر همواره شاهد بادهای سردی هستیم که به دور کره زمین و از مسیر غرب به شرق در حال وزیدن هستند و به این بادها، بادهای غربی گفته می شود. در بعضی زمان ها و جاها سرعت این بادها خیلی شدید است. سرعت هایی بیش از ۳۰ متر بر ثانیه. هر جایی سرعت باد از ۳۰ متر بر ثانیه بیشتر شود به آن می گویند جت استریم یا «رود باد» و این بادهای غربی با خودشان برای مناطق زمین هم از دریا ها و اقیانوس ها رطوبت می آورند و هم عوامل نا پایداری جوی هستند.»

بیشتر بخوانید:

عکس | این خانه تسخیر شده منتظر آخرالزمان زامبی‌ها است!

گزارش جنجالی همشهری از تعقیب یک بشقاب پرنده توسط جنگنده های ارتش در آسمان تهران !

جت‌استریم یکی از پپدیده‌هایی است که گفته می‌شود در عملیات نظامی نقش کلیدی دارد، ژاپن مدت ها قبل از شروع جنگ جهانی دوم در حال توسعه تهاجمی در آسیا بود. ژاپن به منچوری و سپس چین حمله کرد؛ ژاپن با آلمان و ایتالیا وارد یک قرارداد سه جانبه شد و موقعیت خود را در صحنه جهانی تضمین کرد. ژاپن با تحریم ایالات متحده روبرو شده بود و برای فعال نگه داشتن ماشین جنگی خود به منابع حیاتی نیاز داشت. ژاپن تصمیم گرفت جزایر غنی از مواد خام در آسیای جنوب شرقی را از دست قدرت های استعماری اروپایی بگیرد.

برای انجام یک حمله غافلگیرانه، ژاپن تصمیم گرفت به ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده در پرل هاربر حمله کند. ژاپن فکر می کرد که این حمله بر روحیه شهروندان آمریکایی تأثیر می گذارد.

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده حمله مشابهی را به ژاپن برنامه ریزی کرد، اما مشکل این بود که برد بمب افکن های B29 ایالات متحده در صورت پرواز از خاک ایالات متحده به ژاپن خارج از پوشش بود. ایالات متحده فوراً برای حمله به یک پایگاه هوایی نیاز داشت. ایالات متحده توانست جزیره گوام را بازپس گیرد و بمب افکن های B29 خود را برای حمله بر فراز ژاپن آماده کرد.

B29 دارای سیستم هدف گیری بمب -Norden Bombsight- بود. سیستم بمب یک کامپیوتر آنالوگ با بیش از ۴۰ پارامتر برای تنظیم بود، مانند سرعت باد، دمای بیرون و حتی انحنای زمین. این سیستم در اروپا بی عیب و نقص کار می کرد. با این حال، در ژاپن، هنگامی که بمب افکن در خط ساحلی ژاپن در ارتفاع ۳۰۰۰۰ فوتی چرخید، چیزی غیرعادی احساس کردند. یک جریان هوا وجود داشت که از ژاپن به ایالات متحده با عرض ۲۰۰ کیلومتر حرکت می کرد. این جت استریم مسئول انتقال هوای سرد بود.

با این حال، تا جنگ جهانی دوم هیچ کس از این جریان اطلاعی نداشت. خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا نتوانستند بمب افکن ها را در جت استریم کنترل کنند، بنابراین ارتفاع بمب افکن ها را به ۵۰۰۰ فوت کاهش دادند و شروع به استفاده از بمب های آتش زا کردند.

مقامات ژاپنی که با جت ریم آشنا شدند ایده متفاوتی را طراحی کردند. ارتش ژاپن بالون هلیومی را با بمب های آتش زا به جریان جت پرتاب کرد. ایده این بود که جت استریم بمب ها را به ایالات متحده هدایت کند و همه چیز را به آتش بکشد اما این پروژه با شکست مواجه شد زیرا بسیاری از بالن ها در اقیانوس آرام سقوط کردند. بی شک در تاریخ جنگ های نوین دنیا ، عملیات پرل هاربر بزرگترین عملیات هوایی علیه ارتش آمریکاست. فیلم عملیات پرل هاربر یکی از بازسازی های تاریخی از آن عملیات است. ژاپنی ها برای این برد تاریخی شان غیر از عملیات پرل هاربر ، انیمیشن معروف باد بر می خیزد را هم ساخته اند. قصه ای که بر اساس مانگای تاتسئو هوری و برگرفته از زندگی مهندسی به نام جیرو هوریکوشی طراح هواپیماهای جنگنده زیرو استفاده شده در جنگ جهانی دوم و در حمله به پرل هاربر ، ساخته اند.

عکس | روش شگفت‌انگیز چینی‌ها برای رساندن بالون‌های جاسوسی به آمریکا!

حال گفته می‌شود که استفاده‌ از این پدیده آب و هوایی در بالون‌های جاسوسی اخیر نیز بی‌تاثیر نبوده‌است؛ ایالات متحده یک بالون مظنون به جاسوسی چین را در هفته‌های اخیر سرنگون کرد. با این حال، سوالات زیادی در مورد اقدامات ایالات متحده و چین در رابطه با این حادثه باقی مانده است.

بالون چینی در ۲۸ ژانویه بر فراز آلاسکا وارد حریم هوایی ایالات متحده شد. مقامات آمریکایی در آن زمان فکر می کردند که به حرکت در مناطق کم جمعیت ادامه خواهد داد. اما دو روز بعد، سرعت بالون بر فراز کانادا کاهش یافت و به سمت جنوب به سمت ایالت آیداهو آمریکا حرکت کرد. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت: «در آن زمان بود که فهمیدیم این موضوع متفاوت است».

مقامات نظامی ایالات متحده گفتند که سایر بالون‌های چینی حداقل چهار بار برای مدت کوتاهی وارد حریم هوایی آمریکا شده اند. سه بار در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و یک بار پیش از آن در دوره ریاست جمهوری جو بایدن.

این بالون در نزدیکی سایر مناطق نظامی حساس ایالات متحده از جمله فرماندهی استراتژیک ایالات متحده در نبراسکا و پایگاه هوایی بمب افکن B-2 نیروی هوایی در میسوری حرکت کرد؛ یکی از مقامات آمریکایی به رویترز گفت که بالون می تواند در داخل جریان جت استریم مانور دهد.

روز جمعه گذشته، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بالون یک کشتی هوایی غیرنظامی است که عمدتاً برای تحقیقات آب و هوا استفاده می‌شود. این وزارتخانه گفت که کشتی هوایی توانایی های «خود فرمانی» محدودی داشت و به دلیل وزش باد «از مسیر برنامه ریزی شده خود دور شد».

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا