کهگیلویه و بویراحمد

بازآفرینی شهری دهدشت؛ طرحی بایگانی شده در راه و شهرسازی

برگزیده های ایران/طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/بازآفرینی شهری رویکردی نو در بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است،در این طرح فضای شهری جدیدی ایجاد می‌شود که ضمن شباهت‌های اساسی با فضای شهری قدیم تفاوت‌های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می‌گذارد.

این طرح از سال ۹۷ برای اجرای پروژه‌هایی در دهدشت تعریف شد از آن زمان جلسات متعددی با حضور اعضای ستاد بازآفرینی شکل گرفته و مصوبه‌هایی تکرار شده است با این حال اما طرح بازآفرینی تاکنون بازخورد مثبتی در جلسات ستاد دهدشت حاصل نشده است.

طرح‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در طرح بازآفرینی شهری دهدشت  شامل ساماندهی بازار روز دهدشت ، نوسازی بافت فرسوده شهری، احداث سیل بند هدایت آب‌های سطحی میدان مرکزی، روکش آسفالت محوطه بازار روز و محله‌های اطراف آن، احداث خانه محله و احداث ۶ باب سرویس بهداشتی است.

ساماندهی بازار روز یکی از پروژه‌های مهم تعریف شده در طرح بازآفرینی شهری دهدشت است که شورای پنجم آغاز کرد اما مدت‌هاست دچار تنیدگی در مصوبات نشست‌های تکراری شده است.

کارشکنی، سیاسی‌کاری و عدم اقتدار مسؤولان از عواملی است که سبب شده با گذشت چندین ماه سرنوشت این طرح دستخوش مشکلاتی شود.

مزایای بازسازی بازار روز که در نگاه هر منصفی نیاز فوری و اساسی به حساب می‌آید بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان از ارزش و اهمیت ساماندهی آن به خوبی آگاهی و اطلاع دارند اما اینکه چرا با وجود فرصت بازآفرینی و اعتباری که دارد اقدام اثرگذاری در اجرایش صورت نگرفته است جای تأمل دارد.

این بازار به لحاظ ایمنی در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار داشته و با هر جرقه‌ای تمامی غرفه‌ها به آتش کشیده و خاکستر خواهد شد.

سیم‌کشی برق، سقف مخروبه و فضای نا مناسب بازار علاوه بر امکان وقوع هر حادثه‌ای سیمای زننده‌ای در آن به نمایش گذاشته است.بازار با وجود ۲۰۰ غرفه فعال و جمعیتی که روزانه روانه این محل می‌شود از سرویس بهداشتی هم محروم است.

با مطرح شدن « طرح بازآفرینی شهری» دهدشت این پروژه فرصتی قلمداد شد که  می‌تواند در برطرف کردن مشکلات فرهنگی، اجتماعی بافت‌ فرسوده شهر  مؤثر باشد.

 از سوی دیگر  فرهنگ و تاریخ این دیار را بصورت نمادین در المان شهری  ممتاز جلوه دهد وروند  توسعه شهر را رونق بخشد  اما بعد از مدتها رایزنی و برگزاری جلسات مختلف استانی و شهرستانی در این خصوص و نگرانی از بازگشت اعتبار ویژه ، پروژه کلید خورد.

با گذشت بیش از  دوسال و نیم از جلسات ابتدایی این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان این پروژه را به حال خود رها کرده است.

در یکی دیگر از نشست‌های بازآفرینی شهری موسوی مسئول بازآفرینی شهری استان گفته بود که عزم راسخی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری به ویژه ساماندهی بازارروز به عنوان مهمترین پروژه تعریف شده در این طرح وجود ندارد.

موسوی از عملکرد صفر ستاد بازآفرینی دهدشت در معرفی اراضی مازاد و نیز کاربرگ خبر داد و افزود: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دهدشت در نظر گرفته شده است و قابلیت جذب دارد.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های ستاد تاکنون در این شهر تشکیل نشده است، افزود: در حالی که قرار بود ادارات پروژه‌هایی را در کارگروه‌ها مطرح و برای اجرا به ستاد پیشنهاد دهند تاکنون هیچ پروژه‌ای از سوی ادارات پیشنهاد نشده است.

نشست‌های بی‌حاصل ستاد بازآفرینی شهری دهدشت و مصوبه‌های بی‌عمل این ستاد تحقق طرح بازآفرینی را عملا با مشکل مواجه کرده است؛ طرحی که در شهرهای همجوار به راحتی و با اعتبارات کلان جلوه خاصی به سیمای شهری بخشیده است در دهدشت اما به فراموشی سپرده شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه در نشست اخیر با اعضای شورای شهر دهدشت با انتقاد از اجرایی نشدن بازآفرینی شهری گفت: این طرح در شهرهای باشت و گچساران به خوبی اجرا و زمینه درآمد پایدار برای شهرداری فراهم کرده است.

کریمی‌زاد افزود: بازآفرینی دهدشت پیش‌بینی شد پیمانکار هم مشخص بود اما چرا اجرا نشد؟ سهل‌انگاری و موانع از کجاست؟ باید هر چه زودتر موانع طرح بازآفرینی بررسی و رفع و پیمانکار خلع ید شود.

شهردار دهدشت نیز از بی‌توجهی اداره کل شهرسازی نسبت به پروژه‌های شهری دهدشت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در اجرای پروژه‌های عمران شهری همکاری لازم صورت نگرفت.

تابش‌نژاد با اشاره به اینکه طرح بازآفرینی شهری به خاطر عدم همکاری و بی‌توجهی مسکن و شهرسازی به فراموشی سپرده شد، افزود: در فاضلاب مسکن مهر نیز مناقشات دو اداره شهرسازی و آب و فاضلاب باعث بروز مشکلاتی شده که در نگاه ساکنان شهرداری مقصر جلوه داده می‌شود. 

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا