قزوین

بازار مرغ در قزوین نیازمند نظارت جدی‌تر است/ گلایۀ امام جمعه از شبکۀ توزیع و کمبود مرغ در بازار

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، گزارش بازار این هفتهٔ خبرگزاری برگزیده های ایران به بررسی قیمت کالاهای اساسی و نوسانات آن‌ها در بازار قزوین می‌پردازد.

قیمت هر کیلو مرغ در بازار قزوین ۲۹ هزار تومان است. کماکان مرغ در مغازه‌های قزوین تنها در نیمی از روز موجود است و در نیم دوم روز مرغ در قزوین کمیاب می‌شود. فروشندگان معتقدند هنوز هم مانند ماه‌های گذشته مرغ به‌دلیل تفاوت قیمتی که با استان‌های همجوار دارد، از استان خارج شده و به استان‌های هم‌جوار انتقال داده می‌شود.

این معضل بزرگی برای استان شده است، تا جایی که امام جمعهٔ موقت قزوین نیز روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اشاره کرده و گفت: «در استانی که تولیدکنندهٔ مرغ و تخم‌مرغ است، چرا باید برای مردم مشکلاتی به‌وجود بیاید که نتوانند به راحتی این کالاها را تهیه کنند؟ یکی از علل نارضایتی مردم در بازار، جولان دلالان و واسطه‌ها است، مگر تعداد این دلالان چند نفر است که نمی‌توانند با آن‌ها برخورد کنند؟ در حالی که مرغ و تخم‌مرغ بازار قزوین را به استان‌های همجوار برده و با قیمت بالاتر می‌فروشند. در زندان‌های ما امروز باید یک بند اختصاصی برای دلالان  واسطه‌هایی که بازار مردم را به هم می‌ریزند و مسؤولان ناکارآمدی که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند وظایف خود را در این باره انجام دهند و با مفسدان همکاری می‌کنند، تشکیل شده و با هر دو گروه برخورد شود».

 

استاندار قزوین نیز پیش از این گفته بود مدیریت درست شبکهٔ حمل‌ونقل مهم است و اگر پست وارد شبکهٔ باربری و توزیع اقلام اساسی مانند مرغ شود می‌تواند از قاچاق این کالا جلوگیری کند، زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی خودروهای حامل گوشت مرغ در مسیر توزیع تخلف می‌کنند. بنابراین ادارهٔ پست باید وارد شبکه شده و کنترل و نظارت بر توزیع را بر عهده بگیرد تا مشکلات این بخش کاهش یابد. این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفته با تعامل و همکاری تولیدکنندگان و دستگاه‌های متولی در استان، آرامش نسبی در بازار مرغ ایجاد شده است!

همچنین پیشتر مدیران فروشگاه‌های اینترنتی هم از آمادگی خود برای توزیع شفاف مرغ با سازوکارهای برخط خبرداده بودند و معتقد بودند در صورت اعتماد به این شبکه‌های فروش آنلاین، خریدهای انبوه به قصد انتقال به خارج از استان از بین می‌رود، اما متأسفانه همکاری جامع و کاملی با آنان صورت نگرفته و نمی‌گیرد.

قیمت هر کیلو گوشت گوسالهٔ بدون چربی نیز در بازار قزوین ۱۷۰ الی ۱۷۸ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۶۰ الی ۱۶۵ هزار تومان است. دادستان قزوین نیز گلایه‌هایی از عدم نظارت بر توزیع گوشت قرمز داشته و گفته اختلاف قیمت گوشت در بازار با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار موجب نارضایتی مردم می‌شود و این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نکتهٔ مورد توجه این‌که همهٔ مسؤولان از وضعیت پیش آمده در بازار گوشت سفید و قرمز ناراضی هستند، اما کماکان این مشکلات در بازار وجود دارد و گامی برای حل آن‌ها برداشته نمی‌شود، گویا مسؤولین چشم انتظارند مردم برای حل این مشکلات پیشگام باشند!

کالاهایی که در حال حذف از سفرهٔ مردم هستند

ماهی نیز که در این ایام از قافلهٔ افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها عقب نمانده است، یکی از کالاهایی است که علی‌رغم ضرورت مصرف آن، به‌دلیل افزایش قیمت از سفرهٔ بسیاری از خانواده‌ها حذف شده است. قیمت انواع ماهی در بازار قزوین به شرح زیر است: قزل‌آلا ۷۷ الی ۷۸ هزار تومان، سالمون ۸۵ هزار تومان، شیر ماهی ۶۵ الی ۸۰ هزار تومان، سفید ۵۸ الی ۵۹ هزار تومان، حلوا ۴۳ هزار تومان، آزاد ۲۸ الی ۳۹ هزار تومان، کپور ۳۸ هزار تومان، بیکت ۳۵ هزار تومان، تن ۳۲ هزار تومان، کولی ۲۵ هزار تومان، قباد ۲۱ الی ۲۵ هزار تومان. هر کیلو میگو نیز در بازار قزوین ۱۶۸ هزار تومان است.

 

قرارگیری در فصل سرما و درست کردن ترشی‌جات

با فرا رسیدن فصل سرما، بانوان قزوینی دست به کار می‌شوند و انواع و اقسام ترشی‌ها و شورها را درست می‌کنند. یکی از ترشی‌های پرطرفدار مخلوط یا هفت‌بیجار است که متشکل از گل‌کلم، بادمجان، خیار، سیب‌زمینی ترشی، هویج، سیر، فلفل تند و برخی ادویه‌ها و سبزی‌های معطر است. همین امر موجب شده بازار برخی صیفی‌جات داغ باشد. قیمت هر کیلو از این اقلام به شرح زیر است: گل‌کلم ۶ الی ۸ هزار تومان، بادمجان ۷ الی ۸ هزار تومان، خیار ۶ الی ۱۲ هزار تومان، سیب‌زمینی ترشی ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان، هویج ۸ الی ۱۰ هزارتومان، سیر ۲۵ الی ۴۰ هزار تومان، فلفل تند ۲۰ هزار تومان.

قیمت انواع میوه و صیفی‌جات در بازار قزوین

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: گلابی ۲۵ الی ۴۰ هزارتومان، موز ۲۸ الی ۳۳ هزار تومان، کیوی ۱۸ الی ۲۸ هزار تومان، پرتقال ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان، لیموشیرین ۱۴ الی ۲۵ هزار تومان، انار ۸ الی ۲۵ هزار تومان، سیب ۵ الی ۲۵ هزار تومان، نارنگی ۹ الی ۱۵ هزار تومان، آلو بخارا ۳۵ هزار تومان، هلو ۲۵ الی ۳۵ هزا تومان، هلو انجیری ۳۵ هزار تومان، انگور ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان، خرمالو ۱۵ الی ۲۵ هزار تومان، به ۱۲ الی ۲۰ هزار تومان، هندوانه ۷ هزار تومان.

 

قیمت انواع صیفی‌جات در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب‌زمینی ۶ الی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز ۵ الی ۱۰ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۷ الی ۱۲ هزار تومان، قارچ ۴۵ الی ۴۷ هزار تومان، ترب ۹ هزار تومان، لوبیاسبز ۱۲ الی ۱۳ هزار تومان، شلغم و لبو ۶ الی ۱۰ هزار تومان، نارنج ۷ هزار تومان، برگ‌کلم و کاهو ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان، کدو ۸ الی ۱۰ هزار تومان، ذرت مکزیکی ۲۰ هزار تومان، بلال ۱۲ هزار تومان، فلفل شیرین ۴۰ هزار تومان، فلفل دلمه ۲۵ هزار تومان.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، به‌نظر می‌رسد بازار قزوین نیاز به نظارت جدی‌تری در مرحلهٔ توزیع برخی کالاهای اساسی تا رسیدن به دست مصرف‌کنندهٔ واقعی دارد و این امر همت بلند مسؤولین را می‌طلبد. نظارت تنها به سخنرانی پشت درهای بستهٔ جلسات ختم نمی‌شود، بلکه نظارت‌ها باید جدی‌تر و میدانی‌تر باشند تا دست دلالان و واسطه‌ها در این میان حذف شود. از دولت انقلابی انتظار می‌رود با تسریع‌بخشی به انتصابات مسؤولین و مدیران جدید و کارآمد در قزوین، در راستای رخ دادن اتفاقات خوب برای مردم این استان گام بردارد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا