اخبار روز

بازتاب گسترده توافقات جدید تهران و ریاض در رسانه‌های عربی و غربی

بازتاب گسترده توافقات جدید تهران و ریاض در رسانه‌های عربی و غربی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این دیدار و گفت و گوی دوجانبه با همتای عربستانی خود در پکن را در فضایی بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

وزیرخارجه عربستان نیز در این دیدار گفت که روابط ریاض- تهران فضای مثبت جدیدی در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

بن فرحان از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

وی گفت: روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

تحولات جدید و سریع در روابط دو کشور بزرگ منطقه خاورمیانه بویژه د یدار امروز وزیران خارجه ایران و عربستان، بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشت.

شبکه المیادین در چند خبر و گزارش از این رویداد نوشت: وزیر خارجه ایران با همتای سعودی خود دیداری در پایتخت پکن انجام داد تا با او موضوع ازسرگیری روابط فی ما بین را بررسی کند.

المیادین همچنین به نقل از رویترز نوشت که تهران و ریاض در پایان این دیدار بیانیه ای را امضا کردند که مفاد آن توافق دو طرف بر سر بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های دو کشور، تقویت همکاری برای تامین امنیت و ثبات در منطقه، اجرایی کردن توافقنامه امنیتی امضا شده میان دو کشور در سال ۲۰۰۱ و همچنین ازسرگیری سفرهای هوایی و تسهیل صدور ویزا و آغاز دیدارهای متقابل مسوولان و نمایندگان بخش خصوصی است.

شبکه اسپوتنیک عربی نیز با انتشار چند خبر فوری از آغاز و ادامه دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان به منظور بررسی روشهای ازسرگیری روابط دو کشور، در خبری ویدئویی نوشت: وزیر خارجه چین، دستان همتان ایرانی و سعودی را به هم رساند.

این خبرگزاری در خبر دیگری از امضای یک بیانیه مشترک مبنی بر بازگشایی نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور توسط وزیران خارجه ایران و عربستان خبر داد.

شبکه الجزیره قطر نیز در خبری فوری از دیدار امیرعبداللهیان و بن فرحان خبر داد و به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت که با این دیدار می توان گفت که روابط رسمی میان دو کشور آغاز شده است.

الجزیره در خبر دیگری آنچه رسانه ها به عنوان متن بیانیه مشترک دو کشور منتشر کرده اند را به طور کامل بازتاب داده است.

پایگاه خبری “العربی” نیز از آغاز رسمی روابط سیاسی میان ایران و عربستان و تاکید دو طرف بر اهمیت ثبات در منطقه خبر داد.

به نوشته العربی دو طرف توافق کردند که کمیسیون های مشترک دولتی، امور خارجه و بخش خصوصی را برای زمینه سازی جهت انجام همکاری های تجاری و سرمایه گذاری را فعال کنند و گام های لازم را در این خصوص بردارند.

خبرگزاری “سما الاخباریه” نیز در خبری فوری، بخش هایی از متن موسوم به بیانیه مشترک تهران و ریاض در پکن را بازتاب داده که در آن دو طرف روی تقویت همکاری برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه توافق کرده اند. آغاز سفرهای هوایی و همچنین زمینه چینی بازگشایی سفارتخانه های دو کشور از دیگر محورهای توافق شده مورد اشاره این خبرگزاری است.

این گزارش حاکی است، با گذشت چند ساعت از اعلام این توافق، بازتاب آن در رسانه های عربی همچنان ادامه دارد.

ثبات در منطقه، تعبیر رسانه های غربی از نتیجه توافق ایران و عربستان

رسانه‌های غربی هم واکنش گسترده‌ای را به توافق ایران و عربستان در پکن با حضور حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیران خارجه دو کشور نشان دادند و آن را باعث ثبات در منطقه دانستند.

خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت: پس از سال‌ها اختلاف ناشی از مناقشه‌های منطقه‌ای، ایران و عربستان توافق کردند تا در توافق مهمی که در ماه گذشته میلادی با وساطت چین به دست آمد، شکاف دیپماتیکشان را پایان داده و دفاتر دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند.

این خبرگزاری افزود که توافق بین ایران و عربستان می‌تواند باعث ثبات خاورمیانه که شاهد درگیری‌های نیروهای نیابتی دو طرف بوده، شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در مورد دیدار وزیران خارجه تهران و ریاض در پکن نوشت که به دنبال توافق دو طرف با وساطت چین در ماه گذشته، آنها جزئیات کلیدی در از سرگیری روابط دو جانبه را بررسی کردند و سفارت‌ها در ریاض و تهران و کنسولگری‌ها در مشهد و جده بازگشایی خواهد شد.

سی‌ان‌ان از سرگیری روابط بین دو کشور را یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه خلیج فارس توصیف کرد که مدت زیادی تحت نفوذ آمریکا بود.

شبکه خبری فرانس ۲۴ از بعد دیگری به اتفاق امروز بین ایران و عربستان واکنش نشان داد ونوشت: دیدار وزیران خارجه دو طرف درحالی بود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در پایتخت چین حضور داشتند و در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به دنبال پیگیری پرونده اروپا برای پایان دادن به مناقشه در اوکراین هستند.

این شبکه فرانسوی همچنین نوشت که نزدیکی شوکه کننده بین عربستان و ایران که به شدت بر خلاف سیاست دولت‌های غربی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیش رفته، پتانسیل آن را دارد تا روابط در سراسر منطقه خاورمیانه را متحول کند.

«فرنک گاردنر» در یادداشتی که در تارنمای شبکه بی‌بی‌سی منتشر شد تاکید کرد: آشتی بین دو رقیب بزرگ خاورمیانه یک تحول فوق‌العاده و چیزی شبیه به یک پیروزی دیپلماتیک برای چین است.

وی افزود: هشت سال پس از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به امید سرکوب حوثی‌های مورد حمایت ایران به جنگ یمن رفت، واقعیت در ریاض حاکم شده است.

این تحلیل‌گر انگلیسی با بیان اینکه «مسئولین سعودی با اکراه دو حقیقت ناخوشایند را پذیرفته‌اند» خاطر نشان کرد: اولین مورد این است که ایران اکنون یک نیروی نظامی قدرتمند با زرادخانه عظیم موشکی و شبه نظامیان نیابتی در سراسر منطقه است. نیرویی که بعید است عربستان و متحدانش هرگز آن را شکست دهند.

وی ادامه داد: دوم این که ریاض با وجود اتحاد راهبردی اسمی بین دو کشور، دیگر نمی تواند به واشنگتن تکیه کند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا